Connemarautställning

D

Dimma

Jag har en connemara valack som är född 1994. Han kommer från Hagens connemarastuteri och jag vet att han är guldbelönad.
Nu är mina frågor:
* Vad tittar man på när man utställer en häst?
* Vem kan man kontakta för att få papprena? (jag har de inte)
* 40 P är väl guldbelönad, är allt under det dåligt eller är 40 P bra?
* Vid vilken ålder bedömer man en connemara?
* Hur får hästen ett "RC" efter sitt namn och siffror, vad måste den göra för att uppnå det?

Ja, det var mina frågor, kanske märks det att jag inte är så bra på utsällningar!

Han var hingst tills han var sex år, sedan kastrerades han när han såldes till en privatperson efter att ha stått hos en ponnydressyr tärnare i eliten...
Han heter Hagens Ulster föresten! :D

E. Frederiksminde Hazy Chance RC 73
U. Hagens Olly RC 700

Sv: Connemarautställning

Det enda jag kan svara på är att RC betyder att den är stamboksförd. Det kan endast ston och godkända hingstar bli.

Domaren tittar på fem punkter:
Typ
Huvud, hals, bål och kors
Extremiteter
Rörelser i skritt
Rörelser i trav

Du kan ju prova att kontakta SCS men jag tror att det kan bli svårt att få papprena den vägen. Är nog större chans om du kontaktar den som ägde honom vid visningstillfället och ber om en kopia.

Guldbelönad är 40-50 poäng
Silverbelönad är 35-39 poäng
Bronsbelönad 30-34 poäng

Vad man tycker är bra är ju olika. Jag vill att mina äldre hästar ska hålla guldklass medans det är ok med lite lägre på unghästarna.

Du kan visa hästar på utställningar från det att de är föl, uppåt finns ingen gräns. När de är 15 år och äldre går de i sk veteranklass.

Hejsan hejsan!

Som du ser ovan är det de poängen som gäller för brons, silver eller guld. Och att ha en guldbelönad häst är bra!

För att stamboksföra sin Connemaraponny (då får den alltså ett "RC" och ett "nummer" efter sitt namn), ska det vara en godkänd hingst, eller ett sto, som ska ha över en viss summa poäng, det är nämligen bara hästar som kan användas vid avel som blir stamboksförda.

Men du ska va stolt att ha en häst som tilldelats guldplakett!

:) Kram "Connemaran" :)

okej, tack för alla svar! :banana:
Varför jag frågar om allt över 40 P är bra och allt under det dåligt, är att jag hörde av en att om en häst har 40 P är det ganska dåligt, och att ha 39 och under det är ännu sämre...
Men nu vet jag att det inte är riktigt så...
Jag kan tillägga att jag är stolt över min lilla connemara! :bump:
Jag Pm:ar dig connemaran...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka