Connemarahöjd !

Ninnie

Trådstartare
Ni som har koll på ras och höjder m.m.

Vi har en connemaravalack som i nuläget är 4 år och 147 cm ! Han var som 2-åring ca 140 så han har haft en rejäl tillväxtperiod. han ser färdig ut i kroppen och är jämn och harmonisk. Pappa är 148 och även mamma är d-ponny.

Är det stor risk att han växer över ?? Eller finns det möjlighet att han stannar som D ?

Sv: Connemarahöjd !

Kan tilläggas att han är hemmamätt och nu var han ca 146....

Tacksam för svar !

Mina valacker här hemma har kanske vuxit max 1cm sen de var tre (är åtta nu). Risken finns ju att han växer över, men det beror ju lite på hur han ser ut? Ser han ut att vara färdig?

Han ser väldigt klar ut,
Mätte honom hemma "ordentligt" - 146 cm !

Vad tror ni ?

Är det viktigt att han håller sig som ponny?

Det är möjligt att han stannar men jag skulle inte räkna med det.

Vi köpte ett connemarasto som då var 7 år och mätt till 147 cm. Vid slutmätningen vid 8 års ålder (cirka 9 månader mellan mätningarna) var hon 148 cm. Alltså växte hon även efter 7 årsåldern, så det finns nog en risk för att din blir över ponny-mått.

Att det skiljer en cm mellan två olika mätningar behöver definitivt inte betyda att hästen har växt.
Det kan skilja betydligt mer än så utan att hästen har varken växt eller krympt.

Mina connemaror jag har haft har alla mycket tidigt växt färdigt tidigt.
Så förhoppningsvis stannar han där, men är ju inte säkert.
Jag har haft en som växte mycket mellan 4-6 års ålder men han gick som hingst tills han var 2,5 och sprang mycket och så som hingstar gör så hade svårt att hålla hullet så inte konstigt att han växte till sig så sent.

Liknande trådar

L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 872
Senast: Piaff
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 427
Senast: moonstruck
·
Träning Nu har ni (kanske) chansen att göra reklam för "er" ras :D Så här är det. Jag kommer någon gång att köpa en ny/en till häst. Och jag har...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 957
Senast: Lager
·
Avel Är inne på WPB avel och ridponnysar. Vilka har såna korsningar här och hur stora är föräldrarna? Jag har ett hbl sto på 164 cm och...
Svar
9
· Visningar
1 711
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka