Connemarahingsten Garryhack Frederick

tjoffsan

Trådstartare
Så vitt jag förstår har denna hingst tävlat upp till både medelsvår hoppning och dressyr. Han har en avkomma född på Irland som har placerat sig i ponny-EM. Ändå har han bara tre renrasiga registrerade avkommer i Sverige och tre som är registrerade i ASRP.

Så jag undrar, vad är haken? Varför har han inte använts mer i aveln?

Sv: Connemarahingsten Garryhack Frederick

tjoffsan skrev:
Så vitt jag förstår har denna hingst tävlat upp till både medelsvår hoppning och dressyr. Han har en avkomma född på Irland som har placerat sig i ponny-EM. Ändå har han bara tre renrasiga registrerade avkommer i Sverige och tre som är registrerade i ASRP.

Så jag undrar, vad är haken? Varför har han inte använts mer i aveln?
Ärligt talat, det undrar jag också...
Kanske backar några för att han bara fick 39 p exteriört när han godkändes?
Sen har ägarna (varken nuvarande eller förra ägaren, som importerade honom) inte satsat särskilt mycket på att marknadsföra honom för avel, *känner dem* de har haft honom i första hand som tävlingsponny- vilket ju bevisligen gått bra :).

Japp jag har också talat med ägarna tidigare eller nuvarande vet ej vilket men dom ville inte vara med på vår hingstvisning kommer inte i håg varför men troligen skulle han tävlas.
En trevlig ponny för övrigt, håller sig på mattan! 39 poäng är bra poäng

knapplån.
tycker de verkar som om connemarafolket avlar på "utställningshingstarna" o intedom med tävlingsmeriter.
vi har tittat på GF men eftersom han står så långt borta valde vi bort honom.

Jag har också varit intresserad av den hingsten, men tyvärr för långt borta. Det är synd att det finns så få connemara hingstar på transport semin.

Han finns på min korta lista över hingstar till ett av stona som ska betäckas i år.

Såg att han i alla fall betäckt 2 ston förra året.

Vad jag inte forstar ar varfor ponnyn fortfarande ar reggad pa Irland med en irlandsk agare.
Om ponnyn ar exporterad, vilket han ju ar, sa ska ponnyn skrivas som exporterad hos The Irish Horse Registrar, och han star fortfarande kvar som staende pa Irland.
Eftersom han saldes till Sverige med ett gront Connemara-pass sa vid registrering i Sverige gors automatiskt en avregistrering pa Irland, men detta har inte hant.
Kan han vara delagd? Och darmed har nagon utav agarna satt ett maxantal pa hur manga ston han far betacka varje ar.

Men som nagon annan skrev, sa ar ju Connemara-folket lite mer inriktade pa hur manga utstallningar en viss hingst vunnit, an vad de har presterat pa tavlingsbanorna.

Annars ar Garryhack-ponnierna mycket bra prestationsponnier som borde avlas pa. Dessutom ar val Garryhack Frederick fri fran allt Haze-blod, vilket borde gora honom till en mycket atravard hingst for manga svenska Connemara-ston?

Senast ändrad av en moderator:

ramonarunds skrev:
Kan han vara delagd? Och darmed har nagon utav agarna satt ett maxantal pa hur manga ston han far betacka varje ar.
Nja, det tvivlar jag på. Känner både de som importerade honom och de som köpte honom av dem och äger honom nu. Och ingen av dem har nämnt något om delägarskap eller begränsning av ston, utan bara att han i första hand är tävlingsponny. De har inte brytt sig om att marknadsföra honom för avel och ingen av dem har dessutom några egna ston till honom.
Syns man inte så finns man inte.

Men det maste ju finnas massor med tavlingsinriktade personer som har ston som skulle passa for honom? En hingst som har bra resultat pa tavlingsbanorna far ju alltid ston...tavlingen ar ju marknadsforningen!!

Varfor koper man en hingst, om man inte vill betacka med den?

ramonarunds skrev:
Varfor koper man en hingst, om man inte vill betacka med den?

De bästa brukshingstarna är begärliga för ponnyryttarna i sporten.

Ponnyryttarföräldrar har oftast inget avelskunnande och vet helt enkelt inte hur hingsten skulle kunna användas på annat sätt än som tävlingsponny.

Föräldrarna blir mycket oroliga för hur ponnyn skulle uppföra sig på tävlingsbanan om han fick betäcka ston eller att de tror att skaderisken är hög.

Mycket få av våra hingstar som tävlar på nat-int nivå får av den anledningen några avkommor.

peråke

Peråke - tyvärr har du nog väldigt rätt. Avelsvärdet på hingsten kommer helt i skymundan när dessa topphingstar byter ägare för mer än en halv miljon SEK. Ägarna är inte intresserade av avel och ser det mest som ett risk- och störningsmoment... Dessutom har man oftast inte möjlighet eller kompetens att ta emot främmande ston.
Alltså - kära :banana: tyckare, det är inte självklart att tävlingshingstarnas låga betäckningssiffror betyder att den svenska uppfödaren skulle vara ointresserad av att använda dem! Vi får snällt vänta tills de trappar ned på tävlandet, om de inte sålts vidare i Europa innan dess. Garryhack F är 19 år i år och har flyttat ut på landet, så nu kanske ..? :banana:

Han har betäckt en del i år. Vet inte hur många men de hade många förfrågningar på honom.

Min som jag betäckt är dräktig. Hoppas på ett svart stoföl.

det har inte funnits något intresse för avel hos hans ägare. men nu är han uthyrd för avel

Tre år gammal tråd...
Men både jag och mizz_beauty betäckte med honom och har en varsin avkomma. :)

Det börjar bli dags att passa på att använda honom nu då. Vet någon vart han kommer stå på station 2009?

Det börjar bli dags att passa på att använda honom nu då. Vet någon vart han kommer stå på station 2009?

När jag pratade med ägarna i höstas hade han stått på station på öland tror jag. Men skulle komma hem till helgen.

Jag skulle gärna använda honom igen. Vi får se vem det blir i år.

Liknande trådar

Avel Jag har letat runt lite efter information om hingsten Lipton, och inte hittat så mycket som jag önskar. Tyvärr är väl tvisten om...
Svar
11
· Visningar
4 030
Senast: sinpol
·
Avel Hej jag är lite ny på detta med betäckning men jag funderar på att betäcka mitt new forest sto Casandra III som är en renrasig new...
Svar
6
· Visningar
1 147
Senast: Görel
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 371
Senast: fio
·
Avel Jag vill börja med att understryka att jag är helt ny gällande ALLT som har med avel att göra, men jag har gått i banorna att ta föl på...
Svar
1
· Visningar
963
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31