Connemarahingst*bild*

FT_ryttare

Trådstartare
Ni som vet lite om exteriör och vad man vill se hos en unghingst... se hitåt.
nyfiken på vad ni tycker om mitt charmtroll.

Qsida2.jpg

han är 1 år drygt. född maj-04

Sv: Connemarahingst*bild*

Undrar också hur de ska se ut....
Hur hög är din?
Min är också född i maj 04 och är ca 146 cm... tyvärr
Vet inte riktigt var det ska sluta. :crazy:
Bilden är tagen i maj i år.
e. Cocum Thunderboy ue Juno Rory (mor diplom)
Bilden är lite ihoptryckt ca 10mm (för upplysning)
Manowar_sommarhage.jpg

Senast ändrad:

Åringar är oftast anskrämliga så jag törs inte uttala mig, dessutom är fotot taget snett så det är svårt att se proportionerna på riktigt.

någon måste ju kunna säga NÅGOT...??!! trodde att de fanns många avels/exteriör kunniga här....

Hej!
Det är lite svårt att uttala sig om en häst bara genom att se den på bild. Jag kan ju tex inte se hur pass korrekt den är i sina ben framifrån osv på den här bilden. Men jag kan lämna lite synpunkter på det jag kan se. Jag tycker att din unghingst har fina och rejäla ben från sidan. Han har en lång och fin hals samt ser ut att ha ett vackert huvud. Han har välutvecklad manke och är tillräckligt djup i sin bål. Han är ju fortfarande mkt valpig och inte så maffig men när det kommer så blir det en ponny med mkt fin sida iaf. Hur han rör sig och det allra viktigaste (temperamentet) kan jag ju inte uttala mig om. Om jag skulle önska mig något så är det kanske lite mer "ponnytyp". Men jag anar att det ligger ganska mkt fullblod bak i hans möderne vilket ju syns bland annat på manken och kroppsformen (rumpan, inte så brett kors mm.) Vad är det för en grå häst som skymtar bredvid? Angående höjderna så tycker jag nog att 143 samt 146 cm är ganska stort för att vara 1-åringar. Mina 2-åringar är ca 142-143... Hingstungen efter Cocum Thunder Boy är mkt präglad av sin far. Har sett ganska många föl e. honom och de bukar bli en aning "kvadratiska", ganska högställda, men med bra och grova ben. Han är också valpig men har en bra hals och kanske lite mer ponnytyp än den andre.

hejsan.
Jo visst finns de fullblod i den lilla!! mamma har little heaven i 3.dje led...o sen dyker han upp längre bak oxå.. så någon ponnytyp tror jainte att de blir för mamma hans såg likadan ut när hon var i trim. fullblod i ponnysstorlek..
tempramentet kan jag inte klaga på .... han tr livet med en klackspark och glimten i ögat.
den grå hästen är ett halvblod e. cardento-rastell-honeymoor-ulex. han är lika gammal... född i juni 04

Svar från en amatör med stort intresse för unghästar...

Han ser trevlig ut överlag, fint uttryck! Skulle kanske önska något längre kors, en aning mer vinklade bakben och liggande bog.

Ja, håller med dig angående bog, bakben och kors. Det är dock, som sagt, svårt att uttala sig om en bild där man heller ej ser hästen helt från sidan.

Absolut! Det är väldigt svårt att kommentera en häst utifrån en enda bild. Men då hästägaren valt att lägga ut just denna förstår hon förhoppningsvis att bedömningen blir därefter.

Lycka till med din unghäst, FT_r
Kom ihåg att det händer MYCKET på vägen då de växer upp.

jo de är klart att bedömningen blir svårare- men han e så nyfiken så oftast blir det bara en mule i närbild!!! o då är det ännu svårare o bedöma...*ler*
jag är iaf väldigt nöjd med honom o väntar en ny i maj ... fast helst sto då.

För att göra en bättre bedömning så måste du skicka in fler bilder där han för det första står rakt uppställd, sedan ett framifrån och bakifrån o uppifrån ;) ..nä men du fattar?

Överlag ser han väldigt trevlig ut men innan en häst är 5 så kan man inte säga varken bu eller bä. Vi har haft hästar som har fått höga poäng på fölmönstringen för att sedan dala neråt år för år-sen tvärtom med. Det är först som 4-5 åringar bitarna ramlat på plats!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Piaff
·
Kropp & Själ (Varning för delikat innehåll!!!) Jag har, av anledning, läst, googlat och hittat massor om knipövningar. Vissa sidor menar att man kan...
Svar
17
· Visningar
1 346
Senast: Tuvstarr
·
Gnägg Kunde inte se någon tråd så tänker jag startar en. Hur förbereder/firar ny in nyår med hästarna? Inne i stall, ute i lösdrift? Vi har...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
4 634
Senast: WildHorse
·
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
460
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit