O

okay

Hej!
Det blev fel!!!
Svarade på en stängd tråd. Lägger den här istället

Jag funderar på Poetic Justice till mitt sto.
Jag hittar varken bilder eller information om honom, är det någon som har lust att berätta något om honom? Eller vet var jag kan finna någon bild på honom. Jag vet att det finns en på del mar, men på den bilden är det svår att få någon uppfattning om hur han ser ut.
Tack

Sv: connemara

Gå in på connemaraponny.org o kika på deras hingstlista. där kan du kanske hitta lite info.
det jag vet om Pottes avkommor e att dom oftast hoppar som gudar men har ett helsikes humör. skulle bara använda honom på ett sto med mycket stabilt psyke.
Han e dessutom över ponnymåttet (152 om ja inte minns fel)

Hej!
Tack för ditt svar. Men det finns ingen information om honom på Connemara sällskapets sidor,
Bara hans stamtavla. Jag är nyfiken på vad han ger för storlek och färg mm.
Vad ni menar med avkommor med temperament? Pris vid betäckning, är det i samma nivå som övriga Connemara hingstar? Hur det har gått för hans avkommor? Så jag vet om han är hingsten för oss.
Jag vill ha ett föl som kan hoppa, men det vore kul om det kunde röra sig fint.

Poetens avkommor hoppar, det kan jag lova dig!!! det finns massor ute på tävlingsbanorna(mkt korsningar) som ligger högt i statistiken.
Han lämnar hyfsat snygga hästar, men som redan nämnts ovan - han lämnar mkt temperament!!!
Prismässigt så ligger han "normalt" har dock inte årets uppgifter, men ring ner till Ted o Pia, dom är jättegoa att ha med att göra, och svarar lätt på dina frågor.
Nyfiken- vad är det för sto du tänkt betäcka???

Hon är efter Öxenholm Bobby Och på hennes mammas sida ligger det Tulira Highball och Lambay Inver. Hon är en toppen ponny genom snäll och hoppa kan hon. Tyvärr är hon lite liten och hennes trav ger inga höga poäng på utställning. Hon har fått bedömningen mycket god rastyp.
Så det känns som poeten skulle vara rätt.

Med tanke på att Poeten är "överhöjdare" så blir det säkert bra med ett mindre sto. Go for it...

Vet du vilken storlek han ger? Färg? Min är skimmel född fux.

Han är gulbrun. Född 1988 och mätt vid godkännandet till 152 cm.
Tror att han tävlade en hel del bland storhästar innan han blev godkänd. Han blev nämligen intagen på prestation...

Om jag har fel i detta, hoppas jag det finns någon duktigare på dconnemara än jag som kan rätta till det ;)

Han har lämnat en del borkfärgade och mörkt bruna , sen kan jag inte säga att han de avkommor jag har sett har något supersteg precis.
Själv skulle jag aldrig betäcka med honom då han inte själv är så värst bra i psyket enligt min mening, och många av avkommrna är väldigt svåra att ha och göra med.
Men som sagt hoppa brukar de kunna.

nä inte på connemaror...... tyvärr men just poppe står ju närma mig så därför ha man ju sett en del avkommor och också han .

ancan skrev:
Han är gulbrun. Född 1988 och mätt vid godkännandet till 152 cm.
Tror att han tävlade en hel del bland storhästar innan han blev godkänd. Han blev nämligen intagen på prestation...

Om jag har fel i detta, hoppas jag det finns någon duktigare på dconnemara än jag som kan rätta till det ;)

Jag har för mig att det var så att han inte direkt blev godkänd för sig egen prestation, utan snarare för hans mkt intressanta härstamning. Hans mamma Glove's Misty är ett av Irlands bästa connemaraston och har blivit Supreme Champion flera år på den stora Connemarashowen i Clifden. Även hans pappa Ballydonagh Cassanova är en mycket väl ansedd connemarahingst. Poetic Justice själv blev godkänd på Irland själv som 3-åring, men eftersom han sen växte över ponnymåttet och detta inte är tillåtet hos irländska connemaror så blev han ju "värdelös". Han har dock en del avkommor på Irland, bl a en som gick ponny-EM i hoppning för några år sedan. Pia köpte honom där för att ha honom att tävla med och för att betäcka sina egna ston, men när sen Connemaraförbundet hörde att han fanns i Sverige så ville de att Pia skulle visa honom, vilket hon också gjorde och då blev han godkänd här. Pia har tävlat honom upp till 1.30, kanske t o m 1.40, jag är lite osäker. Bra gick han i a f och plockade många blå-gula rosetter. En granne till mig har fött upp flera PJ-avkommor och det har varit trevliga hästar. Lite busiga att rida in, men bra efter det. Det är mycket "jävlar anamma" idem, men det vill man ju gärna ha i tävlingshästar. Ingen gigantisk gång i dem, men fy f-n vad de hoppar!!!! Stoet som har gett fölen är en connemara som är 1.37 och avkommorna har blivit ca 1.45-1.46 allihop.

Kontentan är väl att vill du ha en riktigt bra hopp ponny så är valet självklart Poetic Justice, vill du ha en ponny med mycket gång så ska du nog välja en annan hingst...

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
529
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 481
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar