Connemara hingst med dressyr anlag

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare kicki13
  • Startdatum Startdatum
K

kicki13

Jag har tänkt att betäcka mitt connemara sto, men vet inte vilken hingst jag skall välja. Jag vill ha en connemara hingst som ger dressyr avkommor (med bra gångarter) och bra exteriör. Vilken skall jag välja?

Sv: Connemara hingst med dressyr anlag

Vad är det för stam på din häst?

Hon är efter Värnbergs Orion

Kanske Rolls royce skulle vara något eller Dale Haze?
Vet ej om det blir för mycket inavel men de nedärver ju i alla fall bra egenskaper för dressyr.

Rolls Royce. En fantstisk hingst med otrolig ridbarhet, och mycket väl dokumenterad förärvning!!!

Rolls Royce har ju många jättefina avkommor och verkar förväva sig jättbra! :love:
Jag hade en Dale Haze avkomma med underbara gångarter och helt otrolig ridbarhet, så det kanske också blir bra :)

Rolls Royce verkar vara ett mycket bra alternativ, det är bara ett problem. Han står för långt söderut för att jag skall kunna resa dit.

Vet någon vad Öxenholm Marble Jr och Calvin Klein har givit för avkommor?

kicki13 skrev:
Jag har tänkt att betäcka mitt connemara sto, men vet inte vilken hingst jag skall välja. Jag vill ha en connemara hingst som ger dressyr avkommor (med bra gångarter) och bra exteriör. Vilken skall jag välja?

Du får nog ge lite mer information än att stoet är e Värnbergs Orion. Hennes möderne tex. Nog så viktigt om nån ska kunna hjälpa dig på ett bra sätt! För att inte Sveriges alla Connemarahingstar ska rabblas upp i den här tråden, är det också bra om du talar om var stoet finns nu och hur långt du är beredd att åka!

Du vill ha en hingst som ger bra gång och bra exteriör. Hur är det med stoets exteriör och gångarter? Några svagheter? Något som behöver kompenseras? Hur är det med rastypen? Många Oriondöttrar är ganska ädla, och inte alla gånger så rastypiska. Spelar rastypen någon roll i ditt val av hingst?

Slutligen, vilken färg har stoet? Det frågar jag för att om hon är gulbrun/gulsvart eller skimmel född i någon av dessa färger, och du väljer en hingst med gulanlag är det 25% chans att du får en BEC (pärlvit/sotvit) fölunge. Eller risk om man inte kan tänka sig ett blåögt föl, det som många felaktigt kallar albino...

Om du svarar på dessa frågar är jag övertygad om att du kan få förslag på hingstar som passar både härstamnings- och avståndsmässigt.

GRS

Hennes mamma är Morning News som är efter Tooreen Ross.
Hon finns i Jämtland och jag är beredd att åka cirka 60 mil.

Hon fick på utställningen i fjol 39p (9-8-7-8-7) Hon har bra gångarter och ett mycket trevligt temperament. Det negativa med henne är att hon har tendens till underhals, så den vill man inte förstärka.

Hon är brun flugskimmel.

Tack på förhand

de hingstar som står närmast dej borde isåfall vara blue sham , Gräns roeson , grange flynn sparrow och gräns diamond surf.
både flynn o roeson tycker ja rör sej helt ok o roesons pappa (spinway corona) var ju ruskigt fin.

Enligt hingstkatalogen så står följande hingstar på lagomt avstånd
-Skousboue Sunwise
-Dale Haze
-Hagens Zephyr
-Rooar
-Önnarps Chateau
-Pilgaards Killroy
-Finn
-Frederiksminde Hazy Chance
-Kamike Breeze
-Kewin
-Möllans Catro
-Grange Flynn Sparrow
-Gräns Roeson
-Janus
- Grytåsa Kallemero
-Blue Sham
-Öxenholm Marble JR
- Gräns Diamond Surf

På transport-semin finns
-Carnaby Patrick Hooligan
-Calvin Klein

Med det står ju inget om vad dom ger för typ av avkommer tyvärr :confused: :confused: :confused:

olgaklara skrev:
Juno går endast på transport, vad jag vet.

Det står inget om att han skall gå på transport, varken i hingstkatalogen eller på hemsidan

Killroy är ju döfin! Han har ju gått höga klasser i dressyr, under lång tid, själv också. Vet dock inte hur han nedärver?

Kewin och Grytåsa Kallermero vet jag också tävlat framgångsrikt i dressyr.

kicki13 skrev:
Det står inget om att han skall gå på transport, varken i hingstkatalogen eller på hemsidan

Jag vet inte säkert men min syster sa att han gick på fruset

Hej
Janus skulle väl funka bra, ger mkt bra typ och har själv sett trevliga avkommor med både gång och ridbarhet.
Sedan blir "damerna" väl omhändertagna också
Nin

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 053
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
694
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Hej. Jag söker efter gul hingst som inte är från verbena Dressage då jag tänkte betäcka 2 ston, och den ena med Zucchero. Vill inte att...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 015
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka