Collie- aktivering?

Sv: Collie- aktivering?

Collie som i långhårig collie? :)

Vi har ett gäng kh collies och de är precis så aktiva som man själv känner att man orkar med vill man vara aktiv och träna så är hundarna med på det och vill man bara ligga och softa så är det lika OK.
Sen beror det ju såklart på individer, vissa hundar behöver mer och andra spelar det inte så stor roll för.

Både och :)

Så dem behöver inte mental stimulans varje dag som vissa säger alltså?

Våra har klarat sig bra utan mental stimulering varje dag i alla fall :)
Sen finns det såklart sånna som hittar på hyss själva vi hade en hane förr han brukade hämta telefonen/tofflor/snusdosor saker från bänken/skostället helt enkelt och hoppades på att få något för det ;)
Men som sagt beror det ju på individen är det en bråkstake så måste den ju ha lite mer. Är den inte lika bråkig så behöver de ju inte lika mycket aktivering.

Nej ingen krävande hund, mycket enkel förstahund tycker jag, iaf min :D Jag har varit dålig på att träna honom det senaste men han har inga problem, han har inte varvat upp för det, daglig motion och lek räcker långt. Skulle du vara sjuk så kan han låta bli o gå långrunda om du inte orkar. (jag låg i influensa o kunde inte göra ett skit, han brydde sig inte. Husse gick dock senare på kvällen men under dagen låg han gärna o sov eller lekte för sig själv :D)

Och om man vill träna intensivt i några dagar är han med på noterna, så länge han inte blir för trött.

Har 3 st collie LH här hemma och de nöjer sig med ordentliga promenader varje dag. Och dem blir inte helt vilda om man inte ha möjlighet någon dag att gå längre rundor. Tex när jag låg sjuk så var dem bara ute 10 min 3-4 ggr om dagen så de kunde göra det dem skulle och sen in igen, detta i 2-3 dagar och dem va så lugna så. Och då har jag ändå en 9 månader gamla hane och en 1½ år hane, den tredje är en "gammal" dam på 4 år.
Jag är uppväxt med rasen och kan faktiskt inte påstå att rasen är aktiv. Men däremot är dem inte sena på att komma igång så att säga. Men dem är nöjda så länge dem är nära oss, får dagliga promenader på minst 40 min 3 ggr dagligen.
Man formar lite vad man vill ha dem till kan jag tycka.

Usch känns som detta är ett rörligt inlägg, är skit trött så jag kan inte riktigt tänka ordentligt men jag hoppas att du förstår vad jag menar :p

Jag skulle säga att det beror väldigt mycket på vilka linjer hunden kommer ifrån. En collie från brukslinjer, speciellt den korthåriga varianten, kan bli ganska så frustrerad om den inte får både rejäl motion varje dag och mental stimulans regelbundet. Även min långhåriga dam blev rätt nipprig när jag var sjuk och inte orkade gå långpromenader. Inte så att hon rev huset, men man märkte att hon absolut inte mådde bra av det.

Tja, på korthårssidan är väl Gemdales en av de de mest kända bruksinriktade kennlarna, och på långhårssidan finns Seamist. Sen finns det ju en uppsjö andra också.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag flyttade tillbaka från Storbritannien till Sverige i Oktober i år, och tog då med mig mina två hundar: 1 okastrerad hane, border...
Svar
5
· Visningar
1 204
Hundträning Jag tänkte börja träna specialsök lite på skoj med båda hundarna :) Sitter därför och är i begrepp att beställa dels bitar av röd Kong...
Svar
13
· Visningar
726
Senast: WildWilma
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 976
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 087
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka