Sv: Collecting ring
Bra fråga. Först tänkte jag att det är klart att man måste kunna neka att gå in i cr, bara man håller sig precis i närheten och kan gå in direkt efter att föregående ryttare avslutat sin ritt (för att inte slösa tid). Men sedan började jag fundera på att det nog ska vara lika för alla, dvs. att det helt tiden ska vara en ryttare på banan och en i cr. Det kan ju innebära både för- och nackdelar att en ryttare inte har efterföljande ekipage i cr. Visst kan det störa om hästen i cr lever om lite grann (eller mycket), men vissa hästar (kanske företrädesvis yngre) tycker inte om att bli helt ensamma och kanske då går sämre inne på banan utan ett ekipage i cr... Poängen är nog att det ska vara lika för alla skulle jag tro, men är inte säker.
Vad jag personligen ägnar mig åt i cr är massor med övergångar och tempoväxlingar, dels för att känna av att hästen är "med" mig och dels för att behålla hästens koncentration på mig, inte på allt annat runt omkring när man flyttat från framridningen till en ny plats. Om det bara blir i skritt och trav eller även i galopp beror på vilken häst jag har. På en häst med mycket energi håller jag mig till lugnande skritt och trav och även halter (galopperar faktiskt inte alls på vissa, innan jag kommit in på banan), känner jag att hästen behöver "väckas" lite blir det mer galoppövergångar. Jag gör alltså massor med små grejer hela tiden för att få hästen (och mig själv) helt koncentrerad på uppgiften, inte omgivningen (vilket ibland är lättare sagt än gjort, speciellt om man rider hingst som jag gjort i många år).
Och nej, det lär nog inte vara så populärt om din häst lever om i cr, speciellt om hästen inne på banan reagerar på det och störs, MEN det är ju i praktiken en sak som man får ta med i beräkningarna när man är ute och tävlar (speciellt på lite lägre nivå). Så det är möjligt att du kan få en och annan sur kommentar, men du har ju faktiskt också rätt att tävla och förkovra dig och hästen i det. En liten ursäkt till ryttare som störts kanske kan hjälpa lite (men troligen inte eftersom vissa verkar tävla t.o.m. LC/LB på blodigt allvar...) men i grund och botten har du lika stor rätt att vara där som alla andra, även om din häst kanske inte alltid uppför sig exemplariskt (för vems gör det hela tiden, allvarligt talat :smirk
. Så om du tränar vidare på att få din häst lugn i cr så kan ju de som störs av er träna vidare på att få sina hästar att inte reagera så mycket på det som händer utanför banan - så vinner ju alla på det egentligen!