Collecting ring

Fiorano

Trådstartare
Vad gör du när du rider i cr? Rider du genom någon speciell rörelse eller bara skrittar och kollar på ekipaget på banan?

Om du vet att du sitter på en explosiv häst som kanske hoppar runt lite i cr, frågar du då ryttaren innan dig om det är okej att du finns i cr? Jag fick nämligen dåligt samvete både senaste tävlingen och i våras när min häst får spel. Ryttaren på banan blir nog ganska störd av att hästen i cr far runt. Men får man ens neka att gå in i cr?

Sv: Collecting ring

Bra fråga. Först tänkte jag att det är klart att man måste kunna neka att gå in i cr, bara man håller sig precis i närheten och kan gå in direkt efter att föregående ryttare avslutat sin ritt (för att inte slösa tid). Men sedan började jag fundera på att det nog ska vara lika för alla, dvs. att det helt tiden ska vara en ryttare på banan och en i cr. Det kan ju innebära både för- och nackdelar att en ryttare inte har efterföljande ekipage i cr. Visst kan det störa om hästen i cr lever om lite grann (eller mycket), men vissa hästar (kanske företrädesvis yngre) tycker inte om att bli helt ensamma och kanske då går sämre inne på banan utan ett ekipage i cr... Poängen är nog att det ska vara lika för alla skulle jag tro, men är inte säker.

Vad jag personligen ägnar mig åt i cr är massor med övergångar och tempoväxlingar, dels för att känna av att hästen är "med" mig och dels för att behålla hästens koncentration på mig, inte på allt annat runt omkring när man flyttat från framridningen till en ny plats. Om det bara blir i skritt och trav eller även i galopp beror på vilken häst jag har. På en häst med mycket energi håller jag mig till lugnande skritt och trav och även halter (galopperar faktiskt inte alls på vissa, innan jag kommit in på banan), känner jag att hästen behöver "väckas" lite blir det mer galoppövergångar. Jag gör alltså massor med små grejer hela tiden för att få hästen (och mig själv) helt koncentrerad på uppgiften, inte omgivningen (vilket ibland är lättare sagt än gjort, speciellt om man rider hingst som jag gjort i många år).

Och nej, det lär nog inte vara så populärt om din häst lever om i cr, speciellt om hästen inne på banan reagerar på det och störs, MEN det är ju i praktiken en sak som man får ta med i beräkningarna när man är ute och tävlar (speciellt på lite lägre nivå). Så det är möjligt att du kan få en och annan sur kommentar, men du har ju faktiskt också rätt att tävla och förkovra dig och hästen i det. En liten ursäkt till ryttare som störts kanske kan hjälpa lite (men troligen inte eftersom vissa verkar tävla t.o.m. LC/LB på blodigt allvar...) men i grund och botten har du lika stor rätt att vara där som alla andra, även om din häst kanske inte alltid uppför sig exemplariskt (för vems gör det hela tiden, allvarligt talat :smirk:). Så om du tränar vidare på att få din häst lugn i cr så kan ju de som störs av er träna vidare på att få sina hästar att inte reagera så mycket på det som händer utanför banan - så vinner ju alla på det egentligen! :D

Jag vet faktiskt inte om man får neka, men har varit med massor med gånger där ryttaren inte gått in där. Sen vet jag inte om det var tillåtet eller inte. Egentligen borde det ju inte det efter som det kan betraktas som orättvist ifall som tidigare skrivit man har en spänd häst som behöver sällskap eller en annan som blir spänd ifall det är nån annan som far omkring där nere. Jag rider en häst som oftast blir lite för laddad i galoppfattningarna och en gång så gjorde jag en fattning i cr och han skutta till lite och hästen på banan blev rädd. Så då galopperade jag inte mer eftersom den reagerade. Så jag tycker att man borde se efter hur hästen inne på banan regarar, det skulle man ju själv bli mest glad över :bump: :D!

(men troligen inte eftersom vissa verkar tävla t.o.m. LC/LB på blodigt allvar...)

Dom som rider LC-LB rider ju oftast inte det för att dom bara tycker att det är lätt. För dom är det ju lika mycket tävling som för en annan som rider MSV. Så det är klart att dom också kan få ta tävlingen på "blodigt allvar" liksom en annan som rider en högre klass. Jag själv rider LC-LB på "min" ponny och jag tar det lika mycket på allvar som när jag rider LA :D.

Jag var på en tävling *lokal/regional* den 14/10 och där var det valfritt om man ville gå in i cr. Dom sa innan varje klass började att man får gå in i cr innan start, men inget krav.

Jag brukar alltid gå in i cr, tycker jag slappnar av bättre då innan jag ska rida. I cr så brukar jag skritta & trava, göra mycket halter och lite skänkelvikning så att kolla att hästen lyssnar ordentligt.

Beror helt på vilken häst jag sitter på. :D

en grön unghäst så anser jag mig "klar" i collecting ring, och skrittar mest, så den får varva ner och titta klart lite, framridningen är redan "körd", dvs mer än det jag åstadkommit där åstadkommer jag knappast i CR denna dag.
en rutinerad anpassar jag efter hur den är rent allmänt på tävling och hur "på" eller "av" den känns för dagen.

skulle akta mig för att leva om i CR och störa aktuellt ekipage. det som inte är avklarat innan åstadkoms som sagt sällan för att inte säga aldrig i CR. där är det vänta och stå sitt kast lite som gäller utom att som sagt, anpassa lite efter individen och hur framridningen känts, på en "allmän lågmäld" nivå :D

På min ponny sitter jag och gör övergångar hela tiden, kollar så att hon lyssnar på sjänkeln, flyttar lite i skritten för att kolla så att hon lyssnar på h skänkel som hon gärna ignorerar när hon blir spänd :p

Om jag visste att jag hade en gäst som "lever om" i cr så skulle jag ta det så försiktigt som möjligt för att inte störa ekipaget på banan.

Själv kämpar jag som en tok i cr för att hålla honom vaken och alert så att han inte somnar redan INNAN vi kommer in på banan (väl där inne är han som fastvuxen i spånet :mad: Är lovligt trött på honom förtillfället)

Det låter som min ponny, jag tror att det är spånet som förvandlas till tuggummi när de kliver in på banan :p

I vårt fall är det tjära... eller runt utav sumpmark. Jag trodde allvarligt att han skulle fastna sist. :D

Själv kämpar jag som en tok i cr för att hålla honom vaken och alert så att han inte somnar redan INNAN vi kommer in på banan (väl där inne är han som fastvuxen i spånet :mad: Är lovligt trött på honom förtillfället)

De få gånger vi tävlar jobbar jag med samma sak, men han kan fungera jättebra på framridningen och inne på volten men så fort han sätter första fossingen på banan lägger han in handbromsen, alternativt skiter ner sig för "läskigt grejjer" första varvet där inne, otäcka odjur :rofl: :devil:

haha! känner såå igen det. Förra hösten red vi en LA:4 som ju har en halt vid x, väl där så tyckte min hästa att "här var skönt, jag kan stå här" Jag skänklade mjukt fram som vanligt men nä, hobn stod stilla, lite hårdare nästa, men nä, tredje gången "dunk" Stöööön sa hästen och masade sig ett steg, domaren flinade och läktaren fnissade, sen dunk dunk och häste travade seeegt... fasiken vad jag var sur på henne, hästen alltså.... Det var inte första gången men däremot den värsta.

Som tur var har det varit supertrevligt senaste 3 tävlingarna, hon gick alldeles själv med bra %. Under kan inträffa.

Nä.. känslan att lyfta framhästen med sporrarna är inte rolig....

det här med inte störa ekipaget på banan, jag är inte så bra på eftersom jag lyckats ranla ac i cc, med buller o bong :o efter det håller jag mig väldigt stilla....

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 211
Ridning Hej, jag ska börja rida fei med min ponny nu om ca en månad. Jag inser själv att jag måste rida mer och inte bara kan åka runt och...
Svar
4
· Visningar
1 060
Senast: Amanda_F
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 558
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Världscupen 2024/2025