colibakterier??

Lavinia

Trådstartare
Hej!

Min pållas bästa kompis har sen vi flyttade in och även innan haft väldigt dålig mage. Ägaren har försökt med alla möjliga olika "kurer" och foder, men det har inte blivit bättre mer än för några dagar. Nu har hon tagit träckanalys och i den står det att pålle har ca 1000 (tror jag det var) i colibakterier och pålle ska ha, var det?, 10000. Hon får givetvis colicure, men det hjälper bara så länge hon får dom och knappt ens det. Veterinär är självklart inblandad, men finns det någon här på Buke som varit med om liknande? Är det nån som vet vad denna brist kan bero på? Finns det kanske nån annan lösning än de snordyra colicurerna?

Vore tacksam för svar!/ Lavinia, med pållan som verkar klara allt utan att magen går ner...

Vad står hästen på för foderstat. Tarmstörningar beror oftast på felaktig foderstat o om inte miljön i grovtarmen blir rätt spelar det ingen roll hur mycket colicur hästen får i sig.
För lite coli beror troligen på för sur miljö tex pga att för mycket stärkelse når grovtarmen.
PL

Jag, eller snarare min häst, har brottats med samma problem hela vintern. Hon blev akut dålig av någonting, oklart vad, och har sedan inte gått att få stabil i magen. Har också provat allt, inklusive colicure, med bara tillfälliga resultat. Har exakt samma mängd bakterier som du nämner. Den vanligaste lösningen på dåliga magar är ju ofta att öka grovfodergivan, men problemet här är att det inte går att belasta magen med hur mycket mat som helst, eftersom det inte finns bakterier som kan bryta ner den. Minsta förändring i foderstaten, dvs nya bakterier, för med sig omedelbara diarréer.
Det jag ska göra härnäst är att avvakta sommarbetet, då magen på allvar får en chans att försöka arbeta som hästmagar ska arbeta. Till hösten byter vi stall, trots att vi egentligen trivs bra där vi är. Men uppenbarligen är det något i miljön som stör den redan irriterade tarmfloran. Kan tillägga, så att ingen behöver undra, att alla tänkbara undersökningar är gjorda utan att finna något, och att hon står under veterinäruppsikt. Hon är pigg och glad och inte synbart påverkad av detta mer än att hon är omöjlig att få upp i hull och konstant hungrig. Maten stannar ju inte så länge i magen. För tillfället får hon foderjäst, linfrökaka och microbalans i maten, vilket har visat sig fungera hyfsat. Men målet måste ju ändå vara att magen ska klara sig själv!
Jag vill gärna också få fler tips om vad ni som har "maghästar" tar er till!

Hej!

Olika foderstat har inte gjort särsiklt mycket skillnad. Hon är tex lös i magen även under betesperioden, men vi har sett en liten liten förbättring när hon fått hö. Tyvärr är det inte vad som ingår i stallet och köpa eget blir ju ganska jobbigt för en redan ansträngd ekonomi. Kan det hänga ihop med hösilaget, som är väldigt torrt. Vi har ju ingen analys, eftersom stallägaren anser att "det har ju gått så bra utan i alla år". Hon får mest hö och halm, men lite kraft också, hon faller tydligen ur annars. Kan havre och kornkross ge dessa problem? Ska man kanske prova och se om en enbart hösilage och halmdiet funkar?? Hon går inget nu, kan motion, eller brist på den spela in??

Finns det fler tips eller ideér??

mvh/ Lavinia

Hur torrt är "väldigt torrt" ensilage?
Om ts-halten är mycket hög kan detta indikera att det inte skett en korrekt mjölksyrejäsning och att ensilaget inte är rätt konserverat (Principen med ensilage är att naturligt förkommande mjölksyrabakterier skall föröka sig i ensilaget och bilda mjölksyra. Syran håller sedan andra mikroorganismer borta.)

Det går att göra hygienanalyser på ensilage. Ta ett prov och skicka!

Sedan finns det hästar som är känsliga för olika fodermedel. Har ni prövat att ta bort allt utom grovfoder, vänta tills (om!) det stabiliserar sig med magen och sedan pröva att introducera kraftfoder för att se om hästen reagerar?

Lätt motion har positiv inverkan på matsmältningen, men om ni har rejäla hagar är motion ingen nödvändighet och borde åtminstone inte vara grunden till problemet.

Hej!

Torrt hösilage, vissa balar nästan lika torrt som hö, men ingen annan häst i stallet är påverkad. Bonden vi köpt silaget från hävdar att det kommer från olika ängar och därför ville han inte analysera det. Så på det viset är det ju meningslöst att analysera varje bal, annars gäller ju bara analysen den just nu använda balen..

Jag tror faktiskt att dom har provat utan kraftfoder och att det inte heller hjälpte, men jag ska fråga och om det inte är gjort föreslå att kraften försvinner ett tag.

Hagen är helt ok. och det finns möjlighet till motion, så jag tror inte heller det är problemet.

mvh/ Lavinia

Sv: colibakterier??

Det här var en gammal tråd, men jag blev nyfiken på hur det gick med den här hästen som var så svår?
Min är, som jag skrivit i en annan tråd också, precis likadan. Hopplös att hålla bra i magen. Jag har provat mycket i matväg utan märkbar skillnad och även colicure. Finns det något annat att göra än att ge detta, om och om igen? Dyyyrt... :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 329
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Är i en blandning av hopp och förtvivlan just nu. För att försöka göra en lång historia kort blev min gosse sjuk i mitten av december...
2
Svar
33
· Visningar
7 853
Senast: Hund!
·
Ridning Hej Jag är 14 år gammal (fyller 15) och har sedan ett och ett halvt år tillbaka en medryttarhäst som jag rider ett par gånger i veckan...
Svar
6
· Visningar
844
Senast: nickan1
·
Foder & Strö Jag skaffade häst för ett halvår sedan och har lite bryderier i mitt stall. Jag har aldrig haft häst innan, men även de som har stallet...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 181

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat