• Avel
  • Trådstartare Trådstartare milegra
  • Startdatum Startdatum
M

milegra

Hej

Någon som vet varför Cohiba inte kommer att visas 2011?

Jag betäckte mitt sto med honom och skulle gärna vilja veta då det är lite konstigt tycker jag:confused:

Någon mer som har betäck med honom?

// milegra

Sv: Cohiba

Vad menar du med "visas"? Är det bruksprov du avser? Om det är det du menar så var ju Cohiba 4 år då han blev godkänd och fick sitt AB. Detta godkännande gäller i 6 år, sen gör man en ny avelsvärdering för att se hur hingsten/avkommorna utvecklats.

Så om detta var svar på din fråga så behöver du inte fundera så mycket mer!:)

Cohiba har tillstånd fram till ock med 2015 och ska inte visas.

Senast ändrad:

Nej jag utryckte mig fel.
Av hinsthållaren fick jag veta att " Cohiba kommer inte delta på 5 års chamionat 2011 då han ska utbildas, delta i avel".
Då de flesta 5 åriga hingstar deltar trots att de utbildas och är verksamma i avel så gör det mig fundersam.

Det är ju så att ju mer populär en hingst är ju mer sliter själva aveln på honom. Det är ju inte helt riskfritt att tömma en hingst och det händer olyckor varje år.
Så om man har en populär hingst som man är rädd om är det istället väldigt förståndigt att inte pressa honom för unghästklasser utan spara honom. Är det en verkligt bra häst så kommer han att göra mycket bättre ifrån sig som välutbildad vuxen än som stressad unghäst och hålla längre för tävling.
Dessutom är det långt ifrån alla hingstar som startar i championaten.

Ok
Tack för svaret:)
Då är jag med på resonemanget, är ju bara nybörjare inom avelsvärlden:D

Cohiba fick en låååång paus (ridnings mässigt) efter bruksprovet eftersom han fick så många ston med tanke på hans ålder.
De valde att spara på honom så han inte tröttades ut för tidigt.

Jag säger bara :bow::bow::bow: om det beslutet. Vad gör det att han missat 5års championatet han fick chansen att bara vara häst över sommaren.

min vänner har får stoföl och hingstföl efter cohiba 2011

Hingstföl bilder är
profile.php

Jag har köpt en hingstunge e Cohiba, trevlig modell och supertemperament. Fin galopp - ska bli spännande att löshoppa lite bommar snart :)

Har du sett några avkommor?

Vi har en hingstunge Ue: Feliciano.
Liten, ganska kompakt, men med otroligt bra psyke och en fantastisk galopp:love:

Har ett stoföl e Cohiba - xx som jag är väldigt nöjd med. Nyfiken utan att vara bufflig, rör sig bra och har inget emot att hoppa bommar eller vattenmatta om de ligger i hagen. Har inte mätt henne men tror hon är ganska stor, men mamman är också runt 173.

Så roligt att se att många är nöjda med sina Cohiba föl :-).

Mitt sto fölade på utsatt datum ett stoföl.
Tre timmar innan det satt igång sparkade fölis på som bara den. Ut kom (efter en mkt enkel fölning) ett jättefint stoföl som hade fin färg i slemhinnor men var "livlös".
Efter 5 minuter med återupplivningsförsök och samtidigt telkontakt med vet så fick vi ge upp, hon var död :-(

Mest trolig orsak enligt flera veterinärer som konsulterats; hjärtfel.

Valde att betäcka om med Cohiba igen och i slutet av maj så hoppas jag på att få min fina lilla fölis.

Jag har fått ett fint stoföl efter Cohiba i år. En otroligt trevlig liten tjej, med mkt bra temprament. Visade henne på fölvisningen och hon fick klass I. Ska bli kul att se vad det blir av henne men det känns lovande :-)

Usch vad hemskt! Hoppas verkligen att det går bättre med nästa fölning så att du också får njuta av en fin liten Cohiba-fölis:-)

Tack :-))

Ja jag längtar så, det är första avkomman på mitt egenuppfödda sto så det är speciellt :-)

Har också ett sto (Prestationssto hopp efter Amiral- XX) som ska ha efter Cohiba ber fölning nu i maj hade varit roligt att se lite bilder på andra avkommor...!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
684
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 007
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 072
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka