Cockerspaniel - jakt vs utställning?

Skogstrollet

Trådstartare
Tittar lite på cockern och undrade om den, precis som de flesta aktiva raser, idag är uppdelad i jaktvariant och utställningsvariant? På Cockerklubbens hemsida bekräftas detta av:

Den moderna typen av cocker spaniel slog igenom i början av 1900-talet. På 1930-talet förekom de färger vi känner idag. Dock har vissa förändringar skett exteriört under hela 1900-talet vad gäller typ och presentation. Sedan lång tid finns rasen i två varianter: en för jakt och en för utställning. Båda används i Sverige även till andra hundsporter som lydnad, agility och viltspår.

Så nu undrar jag om det finns någon bukefalist som är insatt i cockern och kan berätta för mig hur stor skillnad det är mellan varianterna, vari skillnaden består och gärna om möjligt visa bilder på olika varianter?

Törs man hoppas att det iaf finns vissa uppfödare som ägnar sig att få fram en dual purpose-cocker?

Sv: Cockerspaniel - jakt vs utställning?

Oj... Jag skulle säga att du knappt ser att det är samma ras... Jag måste ärligt erkänna att jag inte vet om jag ser en jaktcocker eller en jaktpringer...

Jag tror att dualtänket ligger ännu sämre till än hos labrador/golden. Eller tänka kan man väl, men jag tror inte att det finns hundar som håller.

Du kan ju kika på rasdata: http://www.rasdata.nu/cocker/ för att få en uppfattning om provstarter etc. Det finns en särskild knapp som heter jaktprov.

Denna uppfödare hade ju båda: http://www.meryl.se/ Kolla bilder!

Senast ändrad:

Oj vilken skillnad... Då har jag förmodligen sett jaktcockers utan att ens veta att det var en cocker jag tittade på.

Pumah, om man jämför en jaktcocker med en jaktgolden..?

Törs man hoppas att det iaf finns vissa uppfödare som ägnar sig att få fram en dual purpose-cocker?

Jag har inte särskilt stor erfarenhet av just jaktc, men tänkte skriva lite om vad jag tänker/tycker.

Jaktcockern ser ut som de BORDE se ut och hur de förut såg ut (mer åt det hållet iaf). Hur mycket kan man arbeta med dagens cockrar liksom? Bara en massa skinn och päls överallt.

Det var som matten till cockern som typ vann Stora Sthlm eller dyl för nått år sen som fick frågan "Vad ska du nu göra med din hund när den vunnit så mycket?". Hon svarade "Klippa ner henne så hon kan få gå i skogen igen".

Nej, för att traska i en normal, svensk skog fungerar inte med all päls. Hunden hade alltså inte kunnat promenera i skogen på x antal år! Hur knasigt är inte det? Det är (borde vara) en jakthund som ska kunna fungera att jagas med.

Utst.modellen är också klumpigare och mer hängande skinn och öron. Jakttypen är ju till absolut största delen avlad på samarbetsvilja (mentalitet), friskhet/sundhet och jakt vilket jag tycker är så det borde vara...

Har haft eng.springer (utst) och sedan eng.springer (jakt). Trots att jag tycker det är roligt att ställa ut så skulle jag tyvärr aldrig välja utställningstypen. De fungerar inte att jobba med alls på samma sätt som den mindre, smidigare, friskare, snyggare och snabbare jakttypen.

Jag tycker att det är jättesynd att raser delas upp på det här viset. Känns tyvärr som att om en 100 år så kommer "min ras" borderterriern också vara uppdelad.

Gilly:)

Uppfödarna till våran gamla född -90 och till pappan till den minsta född -07 har iaf tidigare ägnat sig åt både jakt och spårning utöver att ställa ut sina!:)
Allerts

Jag delar din inställning.

Innan jag skaffade min förra golden stod rasen inte ens på min lista över intressanta raser, goldens var "framtunga, sega, lurviga". Sen fick jag nys om jaktgolden och det är mer i min smak.

Jag är inte förtjust i utställningscockerns utseende, alls, faktiskt. Gissade att det fanns en lättare och mindre bepälsad jaktvariant men jag trodde inte att skillnaden skulle vara så stor.

Jag är bestämd i den uppfattningen att hundens fysik inte ska hindra hunden från att ägna sig åt normal aktivitet. Samtidigt vill jag inte skaffa mig en hund som har för stora krav (för mig) på mental aktivering så att den går och blir understimulerad. Då sitter man lite mitt i skiten så att säga när det gäller en hel del raser om man är intresserad av retriever, spaniels osv.

Hundarna var fina. :)

*kl*
Jag har insett att det är den låga öronansättningen som "stör" mig mest i cockerns utseende. Hur långt ner ska de liksom....

Gud vilken vacker hund

floridablog1.jpg

Jag har insett att det är den låga öronansättningen som "stör" mig mest i cockerns utseende. Hur långt ner ska de liksom....

Håller med, de är de där tunga, klumpiga ögonen som stör. Och pälsen som når ner till backen.. Nä, tacka vet jag en välbyggt jaktspringer:love:

Gilly

Jag är inte insatt i jaktcocker, men kan bara berätta att vår ("vanliga") cocker definitivt är en liten vovve med både fart och vilja! Hon är superduktig på att spåra, skulle bara önska att tiden fanns att göra det "seriöst" med henne. Dock har vi fått slita med inkallningen (och ännu litar jag inte till 100 proc på henne även om det är mycket bättre nu än när hon var trotsig ettåring) eftersom hon är så himla spår- och viltintresserad. Men å andra sidan så är jag inte världens bästa hunddressör :crazy:, våra två hundar vi har är ju både min och sambons första hundar, och cockern var vår första valp, så jag tror säkert någon med mer erfarenhet hade fixat inkallningen ännu bättre. Men det är definitivt en hund som tål aktivitet och fart och fläkt. Och vill man sklippa älsen och ändå inte ska ställa ut kan man ju alltid klippa ner vovven. Så har vi gjort och det funkar kanon.

Våran är i övrigt världens snällaste, gladaste hund men lite av en bimbo och glömmer väldigt fort om man tillrättavisar henne. "Vaddå- räcker det inte att jag är söt och kan pussas!?" ;).

Jag tror säkert cocker skulle passa som kompis till dig och Loka om du vill ha vovve modell mindre :)!

Jag tror också att cockern skulle passa till sättet. Kruxet är jag gärna vill ha möjlighet att testa på utställning med nästa hund (som skulle bli min fjärde) då jag aldrig gjort det, samtidigt som jag vill ha en hund med lite (lagom) go i.

Så tyvärr går nog cockern ändå bort. :(

Morsan har en jaktcocker på 2år som heter Vilda.. trevlig men något vek (inte rastypiskt utan just denna uppfödningen pga mamman)
Jag själv älskar ju jakthundar och vill gärna att min nästa är de. Är intresserad av jaktgolden men inte träffat någon än :) de ligger ju iaf några år framåt i tiden.
Har ju haft flera settrar i familjen innan och mamma tycker att cockern passar henne SÅ mycket bättre nu när hon e sjukskriven.

19503553.jpg

//Mimmi

Nej, det är klart, då måste de ju vara riktigt pälsade. Stackars Tassa skulle nog bli utskrattad på utställning ;). Om man tittar på bilderna på jaktcocker du har fått i tråden har de ju mkt mindre päls, men å andra sidan tror jag inte de får så bra betalt i utställningsringen, då jag har för mig att man inte skiljer varianterna åt vid utställning, och "idelalet" är ju satt efter "vanlig" cocker.

En av mina bästa kompisar har två cockertikar. Utställningshundar som går bra i ringen, men inte är det några galet pälsade slöhundar det inte! Hon tränar lydnad och viltspår och hundar med mera fart, arbetslusta och will to please är svårt att hitta! Dessutom är de väldigt smarta hundar.
Klockren apportering, ett bra fågelintresesse och inprogramerat sökmönster fick hon på köpet.
Jag funderar själv på att byta till mindre storlek och skaffa cocker som nästa hund!!

Sen måste jag ju säga att jag tycker INTE jaktcockern är särskilt snygg, den ser ju inte ens ut som en cocker!

Jag blir lite trött när jag läser ditt inlägg... Som jag förstår det har du erfarenhet enbart av springer men utgår ifrån att det förhållande du ser mellan jaktspringer och show springer även gäller jaktcocker och show cocker. Men det är väl ändå inte självklart att det är så?

Visst finns det cockrar av utställningstyp med för mycket skinn och päls, men det gäller inte alla. Och att en människa inte tagit ut sin hund i skogen på flera år säger mer om den personen än om cockern som ras! Mina hundar går på utställning och går i skogen vilket de definitivt inte är ensamma om bland fullpälsade utställningscockrar. Men man får sköta pälsen ordentligt! Nedan en mer "normal" bild på en av mina cockrar (som är i full päls):

myrtapport.jpg

TS - jag kan inte se någon anledning att du inte skulle kunna ha en cocker med hänsyn till dina krav! Men var noga med att välja rätt uppfödare, rätt linjer och rätt valp. Det finns massor av "vanliga" cockrar med ordentligt med drag och samarbetsvilja i. Från och med i år finns det dessutom kallviltsprov för spaniel där man kan träna och pröva sin show spaniel i en aktivitet som premierar det rastypiska temperamentet och arbetsförmågan. Detta är naturligtvis försöksverksamhet ännu, men det verkar kunna bli riktigt kul!

Dock - när det gäller jaktproven är jaktcockern naturligtvis bäst!

Rörande utställning skall man vara medveten att det är ganska svårt att ställa cocker. Det är hög nivå på handling och trimning samt höga anmälningssiffror.

Sedan rörande det att någon skrev att jaktcockrarna inte ser ut som cockrar - det gör de visst, men de ser inte ut som showcockrar.

Du hittar massor av info om både jaktcocker och jaktspringer (som är finare, tycker jag!) på www.birddog.nu

Jupp! Jag har varit jaktprovssekreterare på retieverprov till och från sen 1996. Birddog fick sin beskärda del av mina inlägg under den perioden när jag fortfarande trodde på Dual-tänket.

Nu när en bekant till mig slutgiltligen lade av så slocknade min absolut sista tro. Hon har gått över till jaktlabrador och jag trodde att hon skulle vara den sista. Det är bara att inse att det är kört.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej bukare! Jag skulle vilja veta mer om dual purpose - och jaktvarianter av golden och labrador, samt jaktvarianterna på cocker - och...
Svar
11
· Visningar
4 284
Senast: Viveka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka