Sv: Cockerspaniel - jakt vs utställning?
Jo... En bra jakthund blir bra på det mesta, men en bra lydnads/agillity/what ever, blir inte automatiskt en bra jakthund! Jag trodde då, eftersom han var så poppis och framgångsrik, att bordern skulle explodera som allt annat än jakthund!! (Jag är glad att det inte verkar ha blivit sådan explosion som jag befarade!!)
Det är bra att folk jobbar med sina hundar, men för avelns del kvittar det. Det säger inget om hunden som jakthund. Däremot är det bra sysselsättning för en jakthund som omväxling...
Min s.k dual-labrador var grym på det mesta. Även en riktig pärla i apportering. Bra fart, bra näsa, bra grepp osv. Hon skulle LÄTT bli Sjch om det inte var för alla andra hundar och människor på provplatsen
Hon flippade ur totalt och gick ur hand och hon bara låste sig i vissa sökområden och var helt omöjlig att styra. Däremot hade jag bra nytta av henne energi vid "tråkig" lydnad
Men väääligt duktig om det bara var jag och en till.
Så... Detta tjat om att dual-hundarna kan, men vi har bara inte orkat/hunnit/what ever anser jag bara vara bull. Det finns ett extremt fåtal hundar som lyckas, men att påstå att det är så många som folk vill påskina är inte sant. Jag tror visst att deras hundar är jätteduktiga ensamma, eller på baksidan av gården. Men därifrån till ett prov är en lång väg... Skulle det vara så att det verkligen fanns så många potentiella provhundar om ägarna bara "orkade" skulle det synas i resultatlistorna. Det är sorgligt mycket 0 0 0 0 redan i de lägsta klasserna. Tror man att ens hund har så mycket kapacitet har man kanske inte sett ett prov i de högre klasserna och/eller så har man aldrig begärt så mycket av sin hund.
Labrador som ändå är en såda numerärt stor ras har lyclats pressa fram 2 Sjch de senaste 4-5 åren. Visst säger det en del..?
ps. Min hund som var lite till åren hade en rad framgångsrika dual-hundar i sin stamtavla och hennes halvsyster lyckades med ett 3:e pris ekl på retrieverjaktprov. Så visst fanns det på pappret
ds.