Cockerspaniel - jakt vs utställning?

Sv: Cockerspaniel - jakt vs utställning?

Det tar nog inte 100 år innan borderna är uppdelad. Jag trodde att det var kört redan då när den där duktiga killen körde agillity helt suveränt med sin border. Någon som minns ekipaget? Det var kanske kring 1990??

Redan idag kryllar det ju av borderterrier i stugorna. Vi har en 11 år gammal hane i vår trapp och han har nog aldrig jagat :) (Mer än brudar...)

Fast jag kan definitivt förstå vad det är Gilly syftar på. När man skriver inlägg måste man få generalisera och generellt är det inte lika vanligt att man aktiverar sin utställningscocker lika mycket som en jaktdito.

Det är ungefär som att mena på det finns exteriörschäfrar som är lika klockrena i brukset som de med arbetande linjer. Visst finns det, men skillnaden är för uppenbar för att hundarna ska kunna likställas.

Fast jag kan definitivt förstå vad det är Gilly syftar på. När man skriver inlägg måste man få generalisera och generellt är det inte lika vanligt att man aktiverar sin utställningscocker lika mycket som en jaktdito.

Det är ungefär som att mena på det finns exteriörschäfrar som är lika klockrena i brukset som de med arbetande linjer. Visst finns det, men skillnaden är för uppenbar för att hundarna ska kunna likställas.

Fast ska man generalisera bör man göra det rätt. Showcockern har i de flesta fall arbetsvilja, fart och energi kvar. Springern är mycket sämre ute tyvärr. Det går faktiskt inte att jämföra raserna.

Det handlar alltså inte om att cockern av idag inte kan och vill användas för jakt, det handlar mer om att folk inte gör det. Jag bor i skogen med 4-5 fullpälsade cockrar som dagligen är ute i skog och mark. 5-10 min per hund och dag lägger jag ner på att gå igenom pälsarna.

zookiefj3.jpg
humlanfj5.jpg

Den blå damen har sämre pälskvalité som tovar lättare, men det betyder inte att hon enbart ska ligga i soffan och käka praliner. Det betyder bara att på henne kan jag få lägga ner de 10 minuterna istället för de 5 de andra kräver.

Sedan kan jag inte annat än att bli full i skratt när man säger "så här ser en jaktcocker ut". Vitsen med jaktvarianten är ju den jaktliga arbetsförmågan, och jaktvarianten är knappast homogen extriört. Precis som showvarianten är mer homogen med avseende på utseende än på jaktlig arbetsförmåga. Tacknämligt är att det som gör en bra jakthund också till stora delar är det som gör en bra familjehund. Därför har cockern generellt sett bra arbetsegenskaper kvar.

Jag skulle vilja jämföra show- och jaktvarianterna som rally- och F1 bilar. Rallybilarna går att köra fort med, men klarar även av stadstrafik. F1:an är motorstarkare och ännu snabbare men också mer specialliserad. Här nedan ett kort på vad man plockat hem under en jaktdag med "rallybil".
alba-duvjakt.jpg

Det är en sveskfödd rallybil som mäter sig med F1:erna i danmark - och som mer än en gång kommit ut som provbäst. Han har naturligtvis en bra grund genetiskt och har hamnat i rätta händer för att utveckla sin förmåga. Den genetiska grunden finns dock i många fler om bara folk hade lust att utveckla den.

Vill bara påpeka att morsans F1 går utmärkt i stan, kan vara en soffliggare en hel vecka lätt pga att min mamma har ont i sina händer. :)
Att apporten sitter så bra där är klockrent för min mamma!

Jag tror mycket väl det finns mindre extrema fall av utställnings cocker. De borde ju finnas något mellanting mellan den som endast är avlad på jakt o den som endast är avlad till utställning licksom :) eftersom det i grund o botten ska funka till både och.

//Mimmi

Det tar nog inte 100 år innan borderna är uppdelad. Jag trodde att det var kört redan då när den där duktiga killen körde agillity helt suveränt med sin border. Någon som minns ekipaget? Det var kanske kring 1990??

Redan idag kryllar det ju av borderterrier i stugorna. Vi har en 11 år gammal hane i vår trapp och han har nog aldrig jagat :) (Mer än brudar...)

Ang agilityn.. Hänger inte med:D Vad har det med uppdelningen att göra? Border är på topp 4 vanligaste rasen i klass 3 strl small. Det är bra att folk jobbar med sina hundar, det stödjer det som kommer bli working border eller vad man nu ska kalla det.

Uppdelningen handlar mer om att rasen växer. En hane på 8-9 kilo är idag ideal på utställningarna, vilket är skrämmande. En border på 10 kilo (vilket är helt vanligt) skulle jag ALDRIG släppa ner i ett gryt pga riskerna. Det är gått på tok för långt när rasen är så fel att den inte går att göra det den är gjord för!

Jag tror att det kommer bli en mindre, jagande arbetsmodell och en stor utställningsvariant som inte kan göra annat än ligga i soffan:( Jag vet ju vilken jag väljer!

Klart att alla inte behöver jaga med sina borders (även om det är ideal) så borde aveln gå mot jakt, arbete och funktion.

Gilly:)

Jo... En bra jakthund blir bra på det mesta, men en bra lydnads/agillity/what ever, blir inte automatiskt en bra jakthund! Jag trodde då, eftersom han var så poppis och framgångsrik, att bordern skulle explodera som allt annat än jakthund!! (Jag är glad att det inte verkar ha blivit sådan explosion som jag befarade!!)

Det är bra att folk jobbar med sina hundar, men för avelns del kvittar det. Det säger inget om hunden som jakthund. Däremot är det bra sysselsättning för en jakthund som omväxling...

Min s.k dual-labrador var grym på det mesta. Även en riktig pärla i apportering. Bra fart, bra näsa, bra grepp osv. Hon skulle LÄTT bli Sjch om det inte var för alla andra hundar och människor på provplatsen ;) Hon flippade ur totalt och gick ur hand och hon bara låste sig i vissa sökområden och var helt omöjlig att styra. Däremot hade jag bra nytta av henne energi vid "tråkig" lydnad :D Men väääligt duktig om det bara var jag och en till. :p

Så... Detta tjat om att dual-hundarna kan, men vi har bara inte orkat/hunnit/what ever anser jag bara vara bull. Det finns ett extremt fåtal hundar som lyckas, men att påstå att det är så många som folk vill påskina är inte sant. Jag tror visst att deras hundar är jätteduktiga ensamma, eller på baksidan av gården. Men därifrån till ett prov är en lång väg... Skulle det vara så att det verkligen fanns så många potentiella provhundar om ägarna bara "orkade" skulle det synas i resultatlistorna. Det är sorgligt mycket 0 0 0 0 redan i de lägsta klasserna. Tror man att ens hund har så mycket kapacitet har man kanske inte sett ett prov i de högre klasserna och/eller så har man aldrig begärt så mycket av sin hund.

Labrador som ändå är en såda numerärt stor ras har lyclats pressa fram 2 Sjch de senaste 4-5 åren. Visst säger det en del..?

ps. Min hund som var lite till åren hade en rad framgångsrika dual-hundar i sin stamtavla och hennes halvsyster lyckades med ett 3:e pris ekl på retrieverjaktprov. Så visst fanns det på pappret ;) ds.

Jens kanske? Han håller ju fortfarande på. Fast iofs, isf var han ung då, men jag vet att han började tidigt...

I "min" jaktkrets har jaktcockern ökat massvis på sistone, tre stycken har skaffat cocker det senaste året och min PV är helt övertygad om att han ska ha en cocker.

Skulle tro att det som tilltalar mest är den behändiga storleken och att de aldrig tar slut. Det är också det som gör att jag inte vill ha en;)

Sen tror jag att det beror väldigt mycket på en känd hundförare/jägare som har kört på det länge och visat att det är ett vinnande koncept.
De har ju massor av will-to-please, men de jag har träffat är också ganska viljestarka. De gör vad du säger, men inte alls som en labbe tex. Skrattade gott på ankjakt för några månader sen när killen med JC fick repetera "sitt" oftare än vad jag fick göra till min halvdöva W:D

Men en kul hund definitivt, jag fixar bara inte "svansandet":angel:

Jo... En bra jakthund blir bra på det mesta, men en bra lydnads/agillity/what ever, blir inte automatiskt en bra jakthund! Jag trodde då, eftersom han var så poppis och framgångsrik, att bordern skulle explodera som allt annat än jakthund!! (Jag är glad att det inte verkar ha blivit sådan explosion som jag befarade!!)

Det är bra att folk jobbar med sina hundar, men för avelns del kvittar det. Det säger inget om hunden som jakthund. Däremot är det bra sysselsättning för en jakthund som omväxling...

Då tycker vi lika; jakten kommer i första hand:)

Men som sagt, jag tycker inte att det är ett måste att alla jagar natur med sina borders, MEN det är ett måste att aveln måste gå därefter. Jag har inga problem med att folk köper BT för att jobba med dem på andra sätt (tex damerna Brundin) sålänge de får arbeta och är avlade för jakt (i Brundins fall är ju hundarna från Sveriges kändaste jakt-border-kennel).

Tyvärr känns det som att vissa jägare inte vågar köpa border längre, eftersom de tycker att det är en risk att man inte får en tillräcklig jakthund utan de köper parson eller TJT istället. Och jag kan hålla med, det finns en hel del hundar därute som tyvärr inte funkar. Men det beror ju helt på uppfödarna och valpköparna. Vad ska man säga när man ser hundar sittandes i låda framför en grävling och bara glo helt ointresserad åt alla andra håll?! Skratta eller gråta? Eller när man ser 14-kilos BT's som inte ens går in i provgrytet?

Gilly

Ja och det är marknanden som styr... Får man sålt gulliga borders så föder någon upp dem osv osv. Pengar pengar. Jag har en (inte nära) hundbekant som fött/föder upp borders så lite har vi diskuterat det där innan.

Absolut är det roligt att man kan och gör allt möjligt, men som sagt så är det inget som egentligen ger ett så stort avelsvärde om man satsar på det jaktliga. Det är trots allt väldigt specifika egenskaper som ska klaffa.

Liknande trådar

L
Hundavel & Ras Hej bukare! Jag skulle vilja veta mer om dual purpose - och jaktvarianter av golden och labrador, samt jaktvarianterna på cocker - och...
Svar
11
· Visningar
4 284
Senast: Viveka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka