Cocillana hostmedicin

mandalaki

Trådstartare
Någon som vet hur mycket man kan ta på ett dygn? Ordinationen är bara 5-10 ml vid behov, men jag tänkte inte på att fråga om det finns en gräns för behov.

Någon som vet hur mycket man kan ta på ett dygn? Ordinationen är bara 5-10 ml vid behov, men jag tänkte inte på att fråga om det finns en gräns för behov.

Det finns en gräns, det var ju nyligen ett uppmärksammat fall med en kille som dog efter att ha klämt i sig drygt en halv flaska. Vet dock inte hur många gånger per dag man kan ta.

i Fass står det
"Vuxna: 5-10 ml 3-4 gånger dagligen."

Om överdosering står följande:
"Överdosering
Etylmorfin:
Toxiciteten potentieras av barbiturater och alkohol. Stor individuell känslighet, spädbarn särskilt känsliga. 22,5 mg fördelat på 12 timmar till 3 mån barn gav allvarig intoxikation. 10-12 mg till 1-2 åringar gav ej några symptom. 25 mg till 2-åring samt 50 mg till 3½-åring gav lindrig till måttlig, 40 mg till 8-åring gav lindrig, 75 mg till 5-åring gav lindrig till måttlig intoxikation. 120 mg fördelat på 2 doser under 3 timmar till vuxen samt 150-300 mg till vuxen gav lindrig till måttlig, 250 mg till åldring gav måttlig till allvarlig intoxikation."

När jag fick det utskrivet fick jag även ordination av läkare att även om det ej längre står på medicinen om man får köra bil eller inte, så var inte denna hostmedicin något att ta om man skulle ut och köra. Då man kan bli dåsig.
Passade ju sååådääär bra till mitt yrke :angel:, tog maxdosen per dag på de dagar jag var ledig istället och endast på kvällen när jag jobbade.

Har fortfarande kvar den och detta är vad som står på min:
cocillana.webp

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 011
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 734
Senast: Tora
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 055
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar