Clinicen med MONTY ROBERTS

R

romea81

Alla ni som hade turen att få biljetter till Monty Roberts måste skriva och berätta hur det var, vad han visade och sa, vad det var för hästar han använde och så vidare... Väntar med spänning att få höra!

Sv: Clinicen med MONTY ROBERTS

OHHHHHhhh jag vill också se Monty Roberts. Jag vill också höra av er som var där. Hur får man reda på när och var han ska vara i sverige.

http://www.montyroberts.se/ , han var alltså å flyinge idag, så det borde gå att läsa ngt om det på flyinges hemsida de kommande dagarna.
Jag är fö. också nyfiken på vad ni som var där tyckte! :)

Mina gäster som hade varit där igår var väl inte överdrivet imponerade , det var mest "Show" och inga direkta problemlösningar, men så arbetar hon också professionellt med just Problemlösningar på häst så då är man ju redan så insatt.

De märkte att publiken var impade men själv ångrar de alla milen de körde för sånt blaha.

Hur såg hästarna ut som dom använde?
Där var ingen stor mörkbrun valack?

Jag var där och tittade, och tyckte det var väldigt intressant och roligt!
Monty har en väldigt rapp käft och massor av humor.

Han jobbade med 4 st hästar.
En orörd unghäst som fick sadel och ryttare på sig, och som efter 30 minuter gick helt oberörd omkring samt rullade sig, fastän alla i publiken aploderade, sancka om en avspänd 2 åring som litade på Monty.
sedan som komm en häst in som hade blivit fel longerad, vilket i sin tur påverkade hela kroppen hos hästen.
Sedan komm en häst som kastade av sina ryttare så fort de hade en annan vilja än vad hästen hade.
Den sista hästen var en häst som inte gick och lasta utan ögonbindel.

Där såldes även special grimma, linor, bett och böcker.
Själv köpte jag hans senaste bok "Från mina händer till dina" och fick den signerad av Monty.
Har bara hunnit blädra lite i bocken, men den inehåller väldigt beskrivande om hur han komunicerar med hästen, hur han löser olika problem m.m!

Jag tycker själv om Montys metoder. Då han inte använder sig av något våld eller bestraffning som gör ont på hästen och gör skada.

Jag ångrar inte att jag såg clinicen och tycker den var värd varje spänn.

Om att någon tycket det var för lite problemlösare så kan jag hålla med till vis del, men man hinner inte med hur mkt som helst på 30 minuter per häst, och två av hästarna (den som var fel longerad och den som inte gick att rida) kräver fortsatt arbete, då deras problem inte går att rätta till helt på 30 minuter.

Berätta mera! Vad var det fler för hästar och vad hade de för specifika problem? Hur löste han dem?

opps så inte att du precis svarat :)

Hur visste de att tvååringen var orörd? *bara nyfiken eftersom Monty ju anklagats för att ljuga om den saken förr* Och helt orörd lär den ju inte kunnat vara, den hade ju kommit dit?

orörd i den bemärkelsen att den inte har haft träns och sadel på sig förr, som inte har påbörjat allt vad inridning har att göra med.
Ägaren till hästen garanterade att så vad fallet, och om allt skulle vara en lögn så är det i sådana fall ägaren som har ljugit, inte Monty.
Men man såg klart och tydligt att dena hästen inte har haft sadel, träns eller ryttare på sig för.

CarolaLind skrev:
Mina gäster som hade varit där igår var väl inte överdrivet imponerade , det var mest "Show" och inga direkta problemlösningar, men så arbetar hon också professionellt med just Problemlösningar på häst så då är man ju redan så insatt.

De märkte att publiken var impade men själv ångrar de alla milen de körde för sånt blaha.

Det man inte förstår har man väldigt svårt att se. :angel:

Splittan skrev:
orörd i den bemärkelsen att den inte har haft träns och sadel på sig förr, som inte har påbörjat allt vad inridning har att göra med.
Ägaren till hästen garanterade att så vad fallet, och om allt skulle vara en lögn så är det i sådana fall ägaren som har ljugit, inte Monty.
Men man såg klart och tydligt att dena hästen inte har haft sadel, träns eller ryttare på sig för.

Okej, då är jag med. Fast inte imponerad ;)

hovis skrev:
Det man inte förstår har man väldigt svårt att se. :angel:

:smirk: Vet inte vad du syfter på, men bara för att man inte blir imponerad av honom behöver man ju inte "Inte förstå vad det borde gå ut på"

Personerna vi pratar om har hästhantering som yrke och utbildar människor, de hade rest många mil för att se honom.

Jag hade inte heller blivit impad av ryck i grimskaft och prassel rakt upp i huvudet utan att ha en flyktväg... :crazy:

Alexandra_W skrev:
Hur visste de att tvååringen var orörd? *bara nyfiken eftersom Monty ju anklagats för att ljuga om den saken förr* Och helt orörd lär den ju inte kunnat vara, den hade ju kommit dit?

Och dessutom förorda inspänningstyglar för att få mer bakbensaktivitet...

Jag som trodde vi äntligen skulle slippa skiten.

Hej
Vad gjorde han med dom 2 sistnämnda hästarna. Jag hade gärna velat gå på "showen" själv men hade inte möjlighet. Hur tog han sig ann problemen?

CarolaLind skrev:
Och dessutom förorda inspänningstyglar för att få mer bakbensaktivitet...

Jag som trodde vi äntligen skulle slippa skiten.
Hatar själv inspänningstyglar eftersom många inte vet vad de gör..
Här handlade det dock om att inspänningstyglarna var löst spända,gav bara ett stöd,dessutom med gummiring.. alltså en mkt mild inspänning ..
Hästen ifråga var longerad felaktigt under lång tid ,gick i korsgalopp samt stel i kroppen.
Med Montys stöd med tömmarna kunde han få hästen att börja förstå hur man skall balansera sig riktigt på en volt.
Nu kan han ju inte trolla och få en felaktigt tränad häst perfekt på ett träningspass..hästen skall muskla om sig och bli rörlig i ryggen igen..
Han visar tips på omstart inga trollerier..

Han komminucerar på hästens språk och slutar med träningspasset när det passar hästen.. inte när det passar publiken ..
en del kommer på shower och vill ha en qvickfix för att fixa förstörda hästar på nolltid..istället för att analysera sig själva och bli ödmjuka och lära sig från grunden..inte många läser av hästarna som individer tyvärr..olika hästar kräver olika behandlingar..

Många kommer och tittar på shower,men få LYSSNAR och SER..man måste ta in alla fakta innan man drar slutsatser hit och dit.

Jag har sett många i denna bransch,dock är Monty den människa som jag sett tydligast på att han verkligen brinner för hästars väl och ve,samt genuint älskar hästar..
Den kunskap han har att förmedla har hjälpt tusentals olyckliga hästar,tyvärr vill inte alla människor ta till sig andras kunskaper och fortsätter i sina gamla spår..

Förslag till dig Carola,se honom själv i verkliga livet,se han i ögonen,känn av hästarnas tillit till honom.
Det borde väl du klara som är så medial ;) :D

Man skall aldrig upphöra att tänka själv och upphöja nån "Nisse" till gud..
Men innan man sågar nån till fotknölarna skall man själv skaffa kunskap,lyssna, lära,se.
Om man undrar över nåt eller anser att nåt är fel skall man fråga så man kan få svar..annars kan man missuppfatta.

Första gången jag såg hans metoder genom Kelly Marks så trodde jag det var rätt enkelt att göra Join up själv..
sen gick jag en kurs,blev filmad.. såg hur mitt kroppsspråk var..inte så lätt att göra rätt sak i rätt sekund..många av hästens signaler är lätta att missa när man har fullt upp med att hålla koll på sina egna ben och rörelser..
Man måste öva,öva och åter öva...ha en kunnig person som ser vad du gör,inte prova själv och tro att man gör rätt.. och inse att om hästen misslyckas så hänger det på dig!!Du har gjort nåt fel!
Man kan tro att man gör på ett visst sätt,men i verkligheten gör du nåt helt annat..hästen speglar alltid vad du gör!!
Men det är alltid lättare att skylla på nån annan och kritisera nåns metoder,istället för att lära sig göra saker på rätt sätt vid exakt rätt tillfälle...

Montys grimma ,om den används på rätt sätt är ett bra verktyg ,men allting kan missbrukas..
Ett par av hästarna på showen var av modell större ångvält..att då "rycka lite" i grimskaftet några ggr för att korrigera felet anser jag inte upprörande.
Hästarna lär sig fort,och att dra i grimskaftet för all framtid var inte direkt budskapet..när hästen klev över ledaren som den lärt sig av andra människor, så backade Monty upp hästen ett par steg för att lära hästen förstå var den skall gå..så fort hästen gör rätt släpper trycket över nosryggen direkt.
Jag anser Montygrimman mkt mildare än de kända" repgrimmorna" som är smala över nosryggen och med skarpa knutar..
Monty grimmans nosrem är "dubbel" samt löper fritt genom ringar,ger korrekt använd en snabb eftergift,den är mkt mjuk men tydlig .Ser ut som en vanlig grimma i övrigt.

Jag blev upprörd på showen av vissa människors förmåga att inte lyssna.. massor med ggr bad speakern tydligt om att inte fota med blixt,inte applådera vid känsliga tidpunkter osv..ändå fortsatte korkade människor att glatt skutta omkring ,fota med blixt mm,trots att det var tydligt att spec unghästen reagerade när detta inträffade.
En idiot öppnade en tidning mitt framför hästen ,så den skuttade bakåt mot Monty,smart..

Speakern förklarade tydligt varför man inte ville folk låta fotografera med blixt,för hästarnas skull samt för Montys säkerhet..det var ju problemhästar han jobbade med..förutom den lille unghästen som glatt skuttade runt i ringen ..och efter träningspasset förnöjt rullade sig i sanden.

Om man inte uppfattade saker som sades minst fem ggr,undrar jag just hur mkt vissa med stora egon hörde av resten..beundrar att han orkar åka runt och lära ut sina kunskaper trots att vissa inte ens orkar lyssna och höra vad han säger..

Hans nya bok rekommenderas! den innehåller mkt fakta,kunskap,problemlösningar osv .
"Från mina händer till dina" ,läs den med öppet sinne,inte snabbläsa /bläddra..läs !!
Sen får man tycka precis vad man vill,det är fritt!! :cool:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·
Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
995
Senast: Kirre
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 680
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 069
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama