Cliffhangers (utbruten från Vad läser du just nu?)

Islandshästryttare

Trådstartare
Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det är en fråga jag just nu funderar nu på. På min författarkurs så tog vi upp just cliffhangers som ett berättarknep igår. Eftersom jag håller på att skriva en roman så funderar jag på hur ofta jag bör lägga in cliffhangers. Själv kan jag inte riktigt komma på hur ofta det brukar vara i böcker jag själv läst eller om jag läst något där det är väldigt frekvent återkommande.

Så tänkte i denna tråden finns ju en hel bunt med läsande människor så det hade varit intressant om någon hade velat dela med sig av sina tankar! :) Har såklart ställt frågan även till vår lärare nu i efterhand men alltid bra att få flera människors perspektiv! Tröttnar man om cliffhangers kommer ofta och blir för uppenbara?

Exempel (väldigt simpel text) Anna rider i ridhuset, hästen galopperar, hon rider hästen olovligen. Någon kommer in genom dörren i ridhuset. Sen får man i nästa kapitel veta vem som kom in i ridhuset och vad konsekvenserna blev för Anna att ha ridit hästen olovligen.
 
Senast ändrad:
Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det är en fråga jag just nu funderar nu på. På min författarkurs så tog vi upp just cliffhangers som ett berättarknep igår. Eftersom jag håller på att skriva en roman så funderar jag på hur ofta jag bör lägga in cliffhangers. Själv kan jag inte riktigt komma på hur ofta det brukar vara i böcker jag själv läst eller om jag läst något där det är väldigt frekvent återkommande.

Så tänkte i denna tråden finns ju en hel bunt med läsande människor så det hade varit intressant om någon hade velat dela med sig av sina tankar! :) Har såklart ställt frågan även till vår lärare nu i efterhand men alltid bra att få flera människors perspektiv! Tröttnar man om cliffhangers kommer ofta och blir för uppenbara?
Hur menar du? En cliffhanger är i slutet av boken bara enligt mig.
 
Hur menar du? En cliffhanger är i slutet av boken bara enligt mig.

Kan ju till exempel vara cliffhanger i slutet av ett kapitel. Som sen kommer upplösningen på det en eller ett par kapitel in. Till exempel. Anna rider i ridhuset, hästen galopperar, hon rider hästen olovligen. Någon kommer in genom dörren i ridhuset. Sen får man i nästa kapitel veta vem som kom in i ridhuset och vad konsekvenserna blev för Anna. Du tänker inte på epilog?
 
Kan ju till exempel vara cliffhanger i slutet av ett kapitel. Som sen kommer upplösningen på det en eller ett par kapitel in. Till exempel. Anna rider i ridhuset, hästen galopperar, hon rider hästen olovligen. Någon kommer in genom dörren i ridhuset. Sen får man i nästa kapitel veta vem som kom in i ridhuset och vad konsekvenserna blev för Anna. Du tänker inte på epilog?
Jag ser inte det som en "äkta" cliffhanger, men vad som är rätt och riktigt kan givetvis vara en annan sak. En äkta cliffhanger är en där man måste springa till bokhandeln alternativt vänta flera år på att nästa bok släpps innan man vet hur det går.

Jag tänker inte på epilog.
 
Exempel (väldigt simpel text) Anna rider i ridhuset, hästen galopperar, hon rider hästen olovligen. Någon kommer in genom dörren i ridhuset. Sen får man i nästa kapitel veta vem som kom in i ridhuset och vad konsekvenserna blev för Anna att ha ridit hästen olovligen.
Ser tillägget nu.
Det där är bara vanlig händelseutveckling ju. Absolut ingen cliffhanger. Jag, och många med mig, lyssnar på böcker dagligen. Ca 8 h/dag. Eftersom nästa kapitel kommer på en gång så behöver jag absolut inte såna saker, de stör snarare mig. Känns konstlat.
 
Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det är en fråga jag just nu funderar nu på. På min författarkurs så tog vi upp just cliffhangers som ett berättarknep igår. Eftersom jag håller på att skriva en roman så funderar jag på hur ofta jag bör lägga in cliffhangers. Själv kan jag inte riktigt komma på hur ofta det brukar vara i böcker jag själv läst eller om jag läst något där det är väldigt frekvent återkommande.

Så tänkte i denna tråden finns ju en hel bunt med läsande människor så det hade varit intressant om någon hade velat dela med sig av sina tankar! :) Har såklart ställt frågan även till vår lärare nu i efterhand men alltid bra att få flera människors perspektiv! Tröttnar man om cliffhangers kommer ofta och blir för uppenbara?

Exempel (väldigt simpel text) Anna rider i ridhuset, hästen galopperar, hon rider hästen olovligen. Någon kommer in genom dörren i ridhuset. Sen får man i nästa kapitel veta vem som kom in i ridhuset och vad konsekvenserna blev för Anna att ha ridit hästen olovligen.
Jag skulle säga att jag bryr mig mer om kapitel om jag läser en fysisk bok än en ljudbok. Med ljudböcker bryr jag mig aldrig om kapitelindelningen, men i fysiska böcker kan jag pausa vid byte av kapitel.

Om jag minns rätt har jag för mig att Isabel Ibanez bok Woven in Moonlight hade en del av typen "cliffhanger innan kapitelbyte" (jag brukar nog inte tänka på det, men jag tänkte på det med den boken, och jag har för mig att jag läste den snabbare än jag innan kanske trodde att jag skulle göra)
 
Om en bok har flera olika berättarkaraktärer kan det ju finnas cliffhangers i slutet av ett kapitel som inte får sin fortsättning förrän i nästa kapitel med den karaktären. A Song of Ice and Fire är uppbyggt så och en hel del annan fantasy. Vet inte hur vanligt det är utanför genren för jag läser bara fantasy.
 
Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det är en fråga jag just nu funderar nu på. På min författarkurs så tog vi upp just cliffhangers som ett berättarknep igår. Eftersom jag håller på att skriva en roman så funderar jag på hur ofta jag bör lägga in cliffhangers. Själv kan jag inte riktigt komma på hur ofta det brukar vara i böcker jag själv läst eller om jag läst något där det är väldigt frekvent återkommande.

Så tänkte i denna tråden finns ju en hel bunt med läsande människor så det hade varit intressant om någon hade velat dela med sig av sina tankar! :) Har såklart ställt frågan även till vår lärare nu i efterhand men alltid bra att få flera människors perspektiv! Tröttnar man om cliffhangers kommer ofta och blir för uppenbara?

Exempel (väldigt simpel text) Anna rider i ridhuset, hästen galopperar, hon rider hästen olovligen. Någon kommer in genom dörren i ridhuset. Sen får man i nästa kapitel veta vem som kom in i ridhuset och vad konsekvenserna blev för Anna att ha ridit hästen olovligen.
Jag är lite kluven. Jag tycker det är en kul grepp men samtidigt lite jobbigt. Nu pratar jag om böcker man läser med kapitel. Man blir ju mer engagerad och läser snabbare känns det som men samtidigt kan det också vara lite jobbigt att känna att man liksom inte kan få ro och pausa när ett kapitel är slut, när man ska sova till exempel. Det känns liksom även som ett lite billigt sätt att få läsaren att fortsätta om du förstår hur jag menar?
 
Jag ser inte det som en "äkta" cliffhanger, men vad som är rätt och riktigt kan givetvis vara en annan sak. En äkta cliffhanger är en där man måste springa till bokhandeln alternativt vänta flera år på att nästa bok släpps innan man vet hur det går.

Jag tänker inte på epilog.

Ser tillägget nu.
Det där är bara vanlig händelseutveckling ju. Absolut ingen cliffhanger. Jag, och många med mig, lyssnar på böcker dagligen. Ca 8 h/dag. Eftersom nästa kapitel kommer på en gång så behöver jag absolut inte såna saker, de stör snarare mig. Känns konstlat.

Jag skulle säga att jag bryr mig mer om kapitel om jag läser en fysisk bok än en ljudbok. Med ljudböcker bryr jag mig aldrig om kapitelindelningen, men i fysiska böcker kan jag pausa vid byte av kapitel.

Om jag minns rätt har jag för mig att Isabel Ibanez bok Woven in Moonlight hade en del av typen "cliffhanger innan kapitelbyte" (jag brukar nog inte tänka på det, men jag tänkte på det med den boken, och jag har för mig att jag läste den snabbare än jag innan kanske trodde att jag skulle göra)

Om en bok har flera olika berättarkaraktärer kan det ju finnas cliffhangers i slutet av ett kapitel som inte får sin fortsättning förrän i nästa kapitel med den karaktären. A Song of Ice and Fire är uppbyggt så och en hel del annan fantasy. Vet inte hur vanligt det är utanför genren för jag läser bara fantasy.

Jag är lite kluven. Jag tycker det är en kul grepp men samtidigt lite jobbigt. Nu pratar jag om böcker man läser med kapitel. Man blir ju mer engagerad och läser snabbare känns det som men samtidigt kan det också vara lite jobbigt att känna att man liksom inte kan få ro och pausa när ett kapitel är slut, när man ska sova till exempel. Det känns liksom även som ett lite billigt sätt att få läsaren att fortsätta om du förstår hur jag menar?


Tack alla för svar och reflektioner kring min fråga! 🙂 Intressant att få det från flera läsares perspektiv!

Själv har jag tänkt efter lite nu och jag vill inte att det kommer för ofta för då känns det utstuderat på något vis. Sen finns det ju såklart oerhört skickliga författare också som hanterar det på ett snyggt och subtilt sätt. Men det är ju oftast undantagen. Bra att få input kring att en del tänker olika kring ljudbok och fysisk bok också!
 
Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det är en fråga jag just nu funderar nu på. På min författarkurs så tog vi upp just cliffhangers som ett berättarknep igår. Eftersom jag håller på att skriva en roman så funderar jag på hur ofta jag bör lägga in cliffhangers. Själv kan jag inte riktigt komma på hur ofta det brukar vara i böcker jag själv läst eller om jag läst något där det är väldigt frekvent återkommande.

Så tänkte i denna tråden finns ju en hel bunt med läsande människor så det hade varit intressant om någon hade velat dela med sig av sina tankar! :) Har såklart ställt frågan även till vår lärare nu i efterhand men alltid bra att få flera människors perspektiv! Tröttnar man om cliffhangers kommer ofta och blir för uppenbara?

Exempel (väldigt simpel text) Anna rider i ridhuset, hästen galopperar, hon rider hästen olovligen. Någon kommer in genom dörren i ridhuset. Sen får man i nästa kapitel veta vem som kom in i ridhuset och vad konsekvenserna blev för Anna att ha ridit hästen olovligen.
Om de kommer ofta och är i den stilen blir det urvattnad känsla av ungdomsbok för mig, någonting av magin försvinner. Däremot är det nog ett bra sätt att få en ovan läsare att plocka upp boken igen i vissa fall kanske? Jag tycker inte det brukar vara så tydligt och vanligt i böcker. Eller så är det gjort så skickligt att man inte märker det kanske.
 
Eller så är det gjort så att man inte märker det kanske.
Att scenen är avslutad
citat @Islandshästryttare Exempel (väldigt simpel text) Anna rider i ridhuset, hästen galopperar, hon rider hästen Putte olovligen.
Ägaren kommer in, konflikt, Anna gråter, kastar sig i bilen och kör hem. Scen klar, nytt kapitel "Cliffhanger" blir vad händer egentligen med tävlingen på Brunte på fredag, kommer han berätta det här för ridläraren. Men den är om tre dagar.

Jag brukar inte heller uppmärksamma kapitel när jag läser. Dvs jag brukar inte märka direkt om ett kapitel övergår i ett annat. Däremot skulle jag himla lite mentalt med ögnonen om det alltid slutade i en "cliffhanger", sedan cut till ny person ett kapitel, sedan tillbaka till "cliffhangern" några kapitel senare.
 
Senast ändrad:
Om en bok har flera olika berättarkaraktärer kan det ju finnas cliffhangers i slutet av ett kapitel som inte får sin fortsättning förrän i nästa kapitel med den karaktären. A Song of Ice and Fire är uppbyggt så och en hel del annan fantasy. Vet inte hur vanligt det är utanför genren för jag läser bara fantasy.
Ja den slutade jag läsa delvis pga att de tendenserna ökade allteftersom. Eller det var inte direkta cliffhangers var det? det var mer att han dumpade personen och tog nästa fem karaktärer i fem olika kapitel och sedan körde en kort scen igen. Sedan sju karaktärer och deras kapitel varav några var samma karaktärer som i de fem osv. Sista boken jag läste (bok 5?) läste jag bara tre kapitel i, om Arya och struntade i övriga 6-700 sidor. Märkte att han nog ändå aldrig skulle skriva klart och läste ngt annat.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
708
Senast: niardasp
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 226
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 311
Kultur Nu behöver jag input från Buke-oraklet! Jag har skrivit en historisk roman som är under utgivning. Idag fick jag veta att jag ska välja...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 239
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp