Clearround 90, hur många hinder är 90?

W

wannehavefun

Alltså oftast e väl banorna inte maxade. hur brukar det se ut?

Sv: Clearround 90, hur många hinder är 90?

Det brukar variera mycket beroende på banbyggare. Banan brukar vara på 8 hinder men även 7-9 kan förrekomma. Annars är banorna väldigt lätta inga svåra avstånd och inte några speciella titthinder.

De flesta banorna som byggs upp till regional nivå innehåller runt 1-2 hinder som är maxade = 90 cm, 1-2 hinder som är 10 cm mindre (typ 1:a) och sedan ligger de flesta runt 85 cm typ. Det är inte vanligt att alla hinder är maxade på en bana.
Typ titthinder brukar vara lägre, kombinationer brukar vara lägre.
Men ju större klasser man kommer till desto mer maxade hinder blir det.

När jag gick banan en gång så skulle dom bygga om den till Msv B för B-ponny..då hörde jag banbyggaren när han/hon (kommer inte ihåg:p) mätte: "1.18, det blir bra, 1.16.." lite väl högt väl? Ska inte MsvB för b-ponny vara max 1 m?

när jag har hoppat clear round på 90 har alla hinder utom första varit 90cm, annars är det ju ingen vits med CR, man ska ju träna på höjden.

Hej!

När vi har CR brukar de flesta av hindrena vara maxade, för avstånd och sådär brukar inte vara så avancerade. Inte heller så många titthinder. CR rider man ju oftast för att träna på höjden och då är det ingen idé att alla hinder är lägre om du frågar mig...

Hej.

För att den ska vara godkänd som en 0.90-klass måste fyra av minst 7 hinder vara maxade, antingen på höjd eller längd. Man kan alltså bygga en oxer som är 80 cm hög men 90 cm lång, då är den godkänd som ett maxat hinder. Underlaget avgör också hur höga hindren blir. Ett väldigt mjukt och tungt underlag kan bidra till att hindren byggs något lägre, beroende på hur mycket hästen sjunker ner i underlaget. I övrigt ska 0.90-banorna vara enkla, och jag tror inte att det finns många banbyggare som maxar upp en hel bana. Jag skulle aldrig göra det i alla fall. Trippelbarr får inte finnas med, men mur är tillåtet.

tack. bara undrade, nu ska jag anmäla mig,. Och för er som undrar, självklart kan jag hoppa hel baan 90 men undrade ´bara för att jag har för mig att det inte brukar vara så maxat..

Vet bara hur vi gjorde när vi höll massa träningstävlingar i gymnasiet.

Vanliga, icke titt-hinder var alltid maxade. Titthinder var maxade upp till 80-90 cm beroende på hur mycket vägringar vi hade haft och hur mycket små ponnyer som hoppade 80. Då kunde titthindret vara upp till 10 cm lägre.

Upp på 110-120 brukade vi låta vissa rätupstående hinder vara 5 cm lägre och vissa titt-hinder upp emot 15-20 cm lägre.

Men då var vi också kända för att släpa ut ALL skit vi hittade i hinderförrådet. :D det var mur och zick-zackplankor och halmbalar och koner och lustiga infångare och skärmar och färgglada bommar... och det var inte ovanligt att folk vägrade ut sig (fast dom fick ju fortsätta såklart) Vi gjorde inte åt många rosetter kan jag meddela, men det kom fler och fler för varje gång, så det var nog uppskattat...

:rofl:

Träningstävlingar är det bara bra om det är titt-hinder, för man får ju fortsätta:)

Det är väldigt olika om man får fortsätta. På vissa klubbar kan det vara sjukt mycket starter även på träningstävlingar och om man då skall få varenda ekipage att ta sig runt banan får man hålla på hela natten. Så på vissa klubbar är det tack och adjö efter tre stopp.

Ang. maxade hinder så vet jag att de träningstävlingar jag varit med och arrangerat har så gott som alla hinder varit maxade och det tycker jag är bra. Då vet ryttarna att de kan ta sig runt en bana på den höjden innan de anmäler sig till "riktiga" tävlingar. Jag tycker man gör ekipagen en gentjänst om man har sänkta hinder och ryttarna tror att de hoppat en höjd, anmäler sig till en tävling och upptäcker att hindren är både större och svårare och oftast en klurigare bansträckning.

Allt beror ju på banbyggaren, men de brukar ju ligga mellan 85-90 cm på clear round. ´Det första hindret är ju oftast lägre än de övriga, oavsett klass.

Tänk på att oxrarna blir mellan 80-90 cm breda! Men ofta (på klubbtävlingar) brukar bredden ligga på ungefär 60-80 cm ;)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 027
Ridning Hej hallå. Lite pinsamt men måste ändå fråga, har någon några bra grundläggande övningar för att hoppningen ska gå bättre? Jag har...
Svar
2
· Visningar
162
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 340
Senast: Lady_S
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix