Classic Rollers versus Natural Balance skor..

Novali01

Trådstartare
Har haft en liten diskussion om dessa 2 olika skomärken...och min fråga är: Vad är det egentligen för skillnad på skorna, dvs vad gör dom för skillnad på hoven.

Och, Classic rollers med tåkappa, ger de samma överrullning som utan tåkappa?

Hästarna som har dessa skor är:
Classic Rollers med tåkappa, häst som haft hovledsinflammation
Natural Balance utan några kappor alls, häst som haft kotledsinflammation o som har en muskelskada i bogen.

Sv: Classic Rollers versus Natural Balance skor..

*puttar lite*

coari & co kan ni inte komma med lite input??

Obs
Min häst höll på att "stryka med" pga Natural Balance skor. Han fick rätt svår hovbensinflammation.
Var observant!

Jag har fått för mig att NBskon är för att korrigera en för lång tå. alltså inget som hästen ska gå med ngn längre tid.
.
CR har väl en normal form, men tåkappan går ju att ta bort.

Här på ATG kliniken rekommenderar de NB på just kotledsinflammationer.

När min häst hade sina allvarliga senskador blev jag rekommenderad CR av dem just för överrullningen skull och att han skulle vara så kort i tån som möjligt.
Det var tåkappa på, men iom att skon är "rundad" så påverkar det överrullningen.

Lite problematiskt var det den vintern då jag ville ha 4 broddat. Hovis fick borra upp broddhålen långt ut på sidorna då de inte kunde sitta i tån som vanligt.
Funkade bra.
Indy hade väl sina CR ett par skoningar, men jag återgick till vanlig sko när han var friskförklarad.

Men kan då inte det hänga ihop med lång tå- låg/ understucken trakt?

Fast ngn tåkappa på dessa fyrkantiga skor har jag aldrig sett:confused:

Få hovisar tåriktar väl som ger samma resultat??

På de tåriktade har de inte satt tåbrodd för att effekten då uteblir.

skulle oxå vilja ha tåbroddhålen längre ut.:crazy:

Obs
Min häst höll på att "stryka med" pga Natural Balance skor. Han fick rätt svår hovbensinflammation.
Var observant!

Då kan den ha varit fel ditsatt! Den är ju annars känd för att motverka problem.

Har sett flertalet hästar skodda med NBS där hovis trimmat hoven sen satt skon fram på tån.

Jag har lärt mig att man trimmar lite, sätter skon på plats i bakre delen, trimmar lite, eller mkt till fram på tån för att få ut så mkt av överrullningseffekten som möjligt.

Nu är jag ingen Hovis så jag bara reflekterade över min erfarenhet, vad jag sett.

Coari är den som kan detta :-)

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: muslidag
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
6 049
Distans Har hittills endast ridit min häst med helt vanliga järnskor på hovarna. Har inga bekymmer med tappskor - vår hovslagare är toppen på...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
17 033
Senast: mahlmt
·
Hästvård Min häst är skodd med vanliga skor, sulor och fyra broddar i varje sko. Broddarna sitter ju i armarna och sedan två rätt tätt i tån...
Svar
10
· Visningar
1 878
Senast: Petunia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka