Claridge House dressyrgjord

bigganl

Trådstartare
Är det resår i ändarna på den eller inte? (Jag ser inte vilket det är på bilden i katalogen.)
Ni som har/användt en sån: Bra eller inte? vad tyckte ni?

Sv: Claridge House dressyrgjord

Jag har en sådan, det är resår i båda ändarna, 3 lager så de är inte sån där "klen" resår.

Däremot så är det en fullständigt värdelös lösning på vart man ska göra hän stropparna! De är alldeles för lång mellan spännet och "hållaren" så dom bara hoppar ut och hänger fritt. Man får ha väldigt långa stroppar om dom ska stanna däri.

Annars är den bra ;)

Aha. Jag funderade på en sån just för att stropparna är lite kortare än de borde vara. Men de kanske är så korta att de inte fladdrar omkring då i och för sig.
Bra att veta att det var resår. Då kan den vara intressant.

Det är resår i båda ändarna, men med den så vanliga och lika värdelösa konstruktionen att men först trär in stropparna genom hål i änden på själva gjorden. Detta resulterar i att stropparna på sadeln blir totalt sönderskavda, på mkt kort td ser dom helt :devil:-ut. Inte så kul om man ngn gång vill sälja sadeln.

Tack för den upplysningen.:bow: Det var just en sån konstruktion jag inte ville ha. Det gör det bara ännu svårare att få in stroppen i spännet. Nu letar jag vidare.

Jag har en sådan gjord och när sadelprovaren var här i tisdags sa han åt mig att kasta den där värdelösa gjorden:o

jag tycker den såg rätt fin ut faktisk, klämde på den på hööks och den var mjuk, väldigt bred och hade kraftig resår.

man behöver ju inte dra stropparna igenom hålen, jag brukar aldrig göra det om jag har sån gjord, för min häst får skav då.

Bådfe jag och min kommpis har denna gjord och den är jättebra! Förstår inte alls vad som finns att klaga på=)

Jag har en sådan gjord och när sadelprovaren var här i tisdags sa han åt mig att kasta den där värdelösa gjorden:o

Därför att...?

Det är ganska bra om man motiverar varför något är värdelöst.;)

På min häst t.ex, vore den definitivt värdelös, men det är ju bara för att hon själv är "felkonstruerad" och behöver en svängd gjord, inte för att det generellt är en dålig gjord.

Jag tycker det verkar vara en bra gjord annars, rejäl och fint gjord. Och de där hällorna före spännet måste man ju inte använda.

Han säger att gjordarna inte ska vara varken anatomiska eller svängda utan de ska vara helt raka. Han demostrerade på sadelgjordarna jag har. känn med fingrarna under buken bak på sadelgjorden och sedan frampå, samt känn med fingrarna under gjorden (mitten). De sitter olika hårt och ger ett ojämt tryck och då ger en sadelgjord som är ca 10 cm bred tryck som om gjorden bara var ca 3 cm. Är gjorden rak så ger den jämt, brett tryck över buken (han sa också att ju bredare gjord dessto bättre);)

Den sadelprovaren har ett och annat att lära i så fall. Att ha en rak gjord på min häst går inte om inte sadeln ska få åka fram och störa bogbladen. Det får den inte för mig. Min svängda gjord ligger bra och spänner man ett hål högre i främre stroppen blir trycket lika både fram och bak på gjorden. (ja, jag har känt efter) Med den ligger sadeln kvar där den skall vara. Har man en häst med sadelläger längre bak än sadelgjordsläget finns inte så mycket annat att ta till.
En anatomisk drar inte fram sadeln lika mycket, men en helt rak är hopplöst att använda när man har en häst som är skapad på det sättet.

Det kan mycket väl vara så att just på hennes häst är anatomiska/svängda gjordar helt förkastliga. Det kanske var detta sadelmakaren menade.

Fast på min häst blir det inte så, hon har den där "böjen" på bröstbenet som gör att gjorden ligger jämnt an både framåt och bakåt.

Med en rak gjord kommer sadeln att dras fram på bogarna, så alternativet till en svängd gjord vore att inte sadla henne alls...;)

Sadelmakaren måste ha menat att den inte passade din häst?

Jag köpte faktiskt denna gjord idag, efter att läst den här tråden. Det var det närmsta jag kom drömgorden under 1000 kr så det får duga. :) Ur hästens synpunkt tror jag den fungerar utmärkt men det återstår att se ikväll.

Den var i alla fall ordentligt vadderad, bred och mjuk med rejäla resår! :idea:

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 653
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hundavel & Ras Här kommer en lite allmän fundering. Ni som har FL, hur var dom när dom var unga? Lugna.. eller fullkomligt hyperaktiva? Jag har...
Svar
19
· Visningar
1 600
Senast: Puffindog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix