Nej, det ingår faktiskt i mitt jobb att ha koll på sånt här så jag har nog även betydligt bättre koll än någon random nyhetsjournalist i någon blaska. Jag har inte uppmanat någon att ge sig ut i dåligt väder, jag är en stark förespråkare för att stanna hemma om man inte måste och att se till att ha bra däck på bilen om man måste köra.Din uppfattning är att detta inte är något speciellt, men icke desto mindre så är det röda och orangea varningar utfärdade, och ur någon aspekt (minns inte nu vilken) är det ett 50-årsväder. Så du har en annan uppfattning än SMHI, Räddningstjänsten, Trafikverket m.fl. Och det har du förstås rätt att ha, och jag kan också tycka att kvällsblaskorna gör onödigt mycket kaosrubriker, men problemet med attityden att rycka på axlarna åt det som du bidrar till, är att folk gör osmarta val och ger sig ut när de inte borde, förbereder sig inte för strömavbrott osv.
Jag får data från bl a SMHI, jag läser där själv av eget intresse och jag är mycket väl införstådd med vad som menas med 50-års väder, 100 års-väder, cykler hit och cykler dit. Det är en jäkla stor skillnad på höga vattenflöden i mindre vattendrag och stormen Ciaran som skördat flera människoliv runt om i Europa.
Det står ordagrant på SMHI:s sida följande: Snösmältning och stora regnmängder i kombination med blöt mark ger upphov till höga flöden i diken, bäckar och mindre åar. Resten av lördagen väntas ytterligare 30 mm regn i norra delen av varningsområdet.
Där har du dina röda varningar.