Christ släp problem med bakläm!

Garden State Ås

Trådstartare
Tänkte höra om någon varit ute för eller hört talas om samma sak som detta.
Fick se en bekants släp idag ett Christ släp från 2006, ca: 3,5 år gammalt och välskött i övrigt, blev rädd när man fick se baklämmen vid gångjärnen på en stort yta var det bara nästan i stort sett glasfibern utvändigt kvar på luckan och merparten av trät var bedrövligt det som vart kvar. Tänk bara på vad som kunnat hända om en häst trampat igenom.

Det jag undrar är om någon upplevt samma problem eller är denna transport ensam om det, till saken hör att gummimassan såg hel ut.

Sv: Christ släp problem med bakläm!

du tror inte det beror på häst som sparkat bakut då? iom att du säger på lemmen..

det är ju laminerade glasfiberskivor i christ vagnarna.. jag körde sådan senast idag, en 09a.. tycker transporterna är rätt mycket det samma, samma lösningar, beslag etc.. så det ena är ju inte sämre än det andra...

Nä en häst har inte sparkat bakut överhuvudtaget, gör den det så hamnar det närmare mitten på baklämmen inte nere i kanten som detta sitter. Det är som om trät har pulveriserats.

Foto på det kommer så får ni se.

Jadu det är ju svårt att säga utan bilder men det är n
garanterat häst som förorsakat det hela.

Är detta sparkskador på baklämmen.

Comet_2006_001.JPG

comet_2006_002.JPG

comet_2006_005.JPG

comet_2006_009.JPG

det där såg verkligen inte roligt ut, på en så pass ny vagn.. men visst ser det ut som att en häst har gjort åverkan.. absolut för sånna där "märken" blir det inte av sig själv.. jag gissar på att du lyft bort gummimattan..

du har inga bilder på lite längre håll så man får se det i ett sammanhang.. jag skulle iaf säga att en häst sparkat.. iom att den sitter "inspärrad" och har bakbom kan den inte lyfta på hovaran fullt så mycket så avtrycken skulle hamna mitt på lemmen.

Där är ingen gummimatta på dessa baklämmar, utan det är gjuten gummimassa på baklämmen precis som inne i transporten.
Och Nej det är fortfarande ingen häst som sparkat sönder den, då hade gummimassan också varit sönder.
Det är trist i vilket fall som helst, vara bara mest nyfiken ifall någon haft liknade problem eller erfarenheter med såna här släp eller andra släp.

Senast ändrad:

tycker åxå det ser ut som fuktskada.

KL
Skulle byta ut den där rampen omedelbums om det var min, va läskigt, på en såpass ny transport ändå..
Då kan man ju börja fundera på hur det ser ut på andra ställen, där man kankse inte ser?

ja, men frågan är vart märkena kommer ifrån.. hästovar har nog orsakat den saken, sedan om det är ihop med fukt eller inte är en annan sak.. men visst ser det fuktskadat ut.. och huruvida mattan är hel eller inte förtäljer ju inte bilderna, och gummi är dessutom elastiskt och behöver nödvändigtvis inte ta skada av att underliggande material gör det.

märken som du säger är inte från en hov utan det är så det blivit när trät har försvunnit, det ser ut som märken men är inte det utan fläckar där det saknas trä för att det murknat och pulveriserats.
Anledningen är att trässkivan de använt troligtvis är helt obehandlad alltså helt vanlig Plywood utan skydd på någon sida. det är inte bra, dessutom är det trät för mjukt för att hålla.
Visst att hästen går på baklämmen på dessa ställen när den skall in i transporten, ja men inte hundan skall en bakläm packa ihop och lämna in efter 3,5 år.

Vad beträffar mattan så är det ingen gummimatta på baklämmen på dessa släp utan gjuten gummimassa samma sort som Boj har på golvet i sina, likaså Atec och Christ har på golven, sånt material är det på baklämmen. Oc h vad man kan se så var massan hel på baklämmen.
Men å andra sidan så används en plyfaskiva som är filmbelagd på båda sidor så håller den baklämmen ett bra tag längre oavsett om hästen sparker eller inte. Har man en häst som sparkar så får man ovillkorligen märken på vä'ggen i bakkant men dessa väggar är så vita och fina.

Senast ändrad:

Jag vill bestämt säga att gjuten gummimassa INTE självläker.

TS; wow, det måste vara ny bottennotering. Jag som trodde Brenderup hade en av de sämsta konstruktionerna (direkt fuktfrämjande) men det här verkar ju ta priset med råge. Nästan imponerande.

Ja jag ska då inte köpa ett sådat Christ släp! Det var det hemskaste jag sett!! På en hästtransport som inte är så gammal! Blir jag bara av med min hästtransport så då blir det! EN THULE!!!!!!
Dom är så himla fina och STORA!!!!!
Så nästa släp blir ett sånt!!!!!
Kram Gittan

Hej. Jag kommerflera år senare men har exakt samma problem. Skulle lasta mitt sto och för och hon trampade ett steg baåt och höll då på att trampa igenom helt vid vänster sidan där låsanordningen sitter. När vi kollade var det helt uppruttet. Precis som jag läste någon skrivit, så var et en helt vanlig spånplatta som fanns bakom. Min transport är från 2004 och den är 7 år men inte mycket använd. Jag har köpt en ny riktig plyfa skiva men den kostar massor och det retar mig att det ska behöva lagas. Den borde ha suttit där från början. Jag har gått ut och varnat andra som har Christ-transporter på Facebook.
Hur gick det för er?:confused:

Du vet att hästen brukar gå upp och ner för lämmen när man ska köra den va ;-)
Tänkte eftersom du funderade så var märkena kommer ifrån...

Verkar ju som att massan kapslar in fukten och leder det rakt in i träet.. Man ser även att en del trä "fastnat" på massan och lossnat när det tagits upp... Låter som fukt problem... Både fukt från hästen och utifrån, vägstänk m.m.

Våra bekanta fick byta lucka till en riktig skiva med plyfa.
Från Åf sida så var det kalla handen gällande detta problem.

Hej. Jag kommerflera år senare men har exakt samma problem. Skulle lasta mitt sto och för och hon trampade ett steg baåt och höll då på att trampa igenom helt vid vänster sidan där låsanordningen sitter. När vi kollade var det helt uppruttet. Precis som jag läste någon skrivit, så var et en helt vanlig spånplatta som fanns bakom. Min transport är från 2004 och den är 7 år men inte mycket använd. Jag har köpt en ny riktig plyfa skiva men den kostar massor och det retar mig att det ska behöva lagas. Den borde ha suttit där från början. Jag har gått ut och varnat andra som har Christ-transporter på Facebook.
Hur gick det för er?:confused:

Liknande trådar

Hästvård Har ett mycket underligt hudproblem hos min häst som jag bara måste försöka lösa. Ingen verkar förstå eller vilja förstå vad detta kan...
Svar
15
· Visningar
2 470
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden