Choklad för nötallergiker

Lycanthrope

Trådstartare
Finns det någon choklad som är garanterat fri från spår av nötter?

Det finns ju dom som sägs vara det men ändå tillverkas på samma ställe som choklad med nötter i, det måste vara bättre än så i det här fallet. :o

Sv: Choklad för nötallergiker

Det är inte lätt att hitta, men det går. Bort går de allra flesta lågprischoklad som finns, och allt som heter marabou kan man fetglömma, de mesta svenska fabrikschokladen är inte att lita på alls.

Jag har en favorit, som är garanterat nötfri, den finns i flera varianter men min favoritfavorit är den 71%iga mörka chokladen. Chokladen kommer från The grenada chocolate company och den är i prisklassen en femtiolapp per kaka. Så man önskar sig den i present till julklapp, födelsedag, namnsdag, mors dag, värnlösa barns dag, nötallergikernas dag, tvålens dag osv osv.

grenadachocolatenewbar.jpg

I Askersund finns en affär som tillverkar sin choklad i helt nötfri lokal.

Måste inte choklad vara nötfri, om det inte står innehåller nötter/spår av nötter på innehållsförteckningen?

Har en nötallergisk extramamma och jag använder alltid fazer blockchoklad när jag bakar, just av den anledningen. Hittills har hon då inte reagerat:crazy:

I Askersund finns en affär som tillverkar sin choklad i helt nötfri lokal.

Mora Choklad har egen tillverkning.

Egen tillverkning/nötfri lokal är inte garanti nog för att råvaran de köper in är nötfri. Varje ingrediens ska vara spårbar för att kunna uppbära garantier om nötfrihet. Nu vet jag inget om askersunds eller moravarianten, vad de har för arbetssätt men det finns alternativ som profilerar sig som just så medvetna tillverkare så skulle jag nog hellre gå på de.

Finska Dammenberg är nötfri. Till min stora lycka har de även sojafria alternativ.

Geflechoklad ska också vara soja/sojalecitinfria. Utöver de utan nötter.

Jag frågade i en chokladbutik för flera år sedan, då jag hade en nötallergisk sambo. Jag fick då svaret att lagen ändrats och nu var det tvunget att skrivas ut "kan innehålla spår av nötter" på all choklad. Även samma kakor som de innan sålt till nötallergiker.

Jag frågade i en chokladbutik för flera år sedan, då jag hade en nötallergisk sambo. Jag fick då svaret att lagen ändrats och nu var det tvunget att skrivas ut "kan innehålla spår av nötter" på all choklad. Även samma kakor som de innan sålt till nötallergiker.

Nja och nja. Om nötter någonstans under produktionslinjens gång finns i samma tillverkningslinje/samma lokaler så finns det risk för kontamination på det som avses vara nötfri choklad, då måste man ange att det kan finnas spår av nötter även i tillverkningstekniskt nötfri choklad. Sen finns den grova varianten som stora svenska chokladfabriker använder - de gör aldrig rent sina chokladlinjer, utan 'kör rent' med ny choklad. Så har schweitzernöt tillverkats i maskinen, kör man rent den med mjölkchoklad som är nästa vara på den linjen. Då finns ganska självklart spår av nötter i kakorna oavsett sort.
Tidigare har man som nötallergiker helt enkelt litat på att står inget om nötter på förpackningen så finns inga i den. Så som det borde vara. Men många har fått reaktioner på dessa omärkt choklader så därfär har det blivit striktare regler för tillverkarna att ordentligt märka produkten.

Ok, då måste det ju vara så han menade i butiken. Att dessa kakor som allergiker tidigare köpt och som varit nötfria, tillverkas i nötfria maskiner men kanske i samma lokal... kanske behövde de inte märkas upp förr?

Malmö chokladfabrik har choklad helt utan spår av nötter :) känner en som är superduperallergisk och den är den enda choklad han köper.

Var det inte nån som dog/höll på att dö pga en chakoladkaka som var "nötfri" men gjord i samma maskin?, och det därför blev ny lag på att det var tvunget att stå "kan innehålla spår av nötter" trots att maskinerna är rengjorda och chokladsorterna ej blandats.

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 917
Senast: Mabuse
·
Fordon Jag ska snart iväg på husbilssemester (nåja, festival... :angel:) och har inte varit ute med husbil på många år. Vilka nybörjarmisstag...
Svar
9
· Visningar
700
Senast: Sassy
·
Samhälle Finns det möjlighet att prata med polisen om en händelse för att försäkra sig om att det rör sig om brottsliga handlingar utan att jag...
Svar
6
· Visningar
959
Senast: Sasse
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 163
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar