H

Hope_

Min kattunge råkade äta en putteliten bit av min marabou daimchocklad, biten var lika liten som en myra och nu är jag orolig eftersom jag hört att katter kan dö av chocklad?

Snälla kan någon svara mig fort, är väldigt orolig nu eftersom det är en kattunge!!

Sv: Chocklad

Det är sällan någon fara. Katter får sällan i sig så stora mängder så det leder till förgiftning.

Ju högre kakao halt desto farligare, de är ju mest socker i ljus choklad så de är inte farligt om dom får i sig lite grann...

om det var i storlek av en myra och dessutom mjölkchoklad, vilket innebär en lägre kakaohalt, skulle jag inte oroa mig.

Det farligaste är nog inte om de råkar smaka, utan att de får smak för chokladen.
Faran blir alltså att om de får tag i en chokladkaka liggandes för sig själv, att de äter upp stor del av den... Då ÄR det farligt. Finns inget effektivt motgift.
Fast den faran är kanske störst för hundar, som är välkända för att kunna vräka i sig vad som helst i precis vilka mängder som helst.

13 g mjölkchoklad/kg kroppsvikt förgiftar en hund.
Katter är oftast lite känsligare men din kattunge klarade väl sig bra?

Vet hur det är. Mitt marsvin älskade choklad och försökte (till min förskräckelse) alltid sno åt sig när det fanns. Tur att marsvin inte kan öppna lådor

13 g är lite missvisande. Enligt giftinformationscentralen kan det varierar hur mycket en hund kan sätta i sig och det beror på vad dom väger och vilken slags choklad det handlar om.

Exempel: Gäller en hund som väger 10 kg

En hund kan äta 12 - 40 g mörk choklad utan att få så allvarliga symtom att veterinär eller djursjukhus behöver uppsökas.
OBS! Ju mörkare choklad desto mer kakao (och teobromin) och därmed större förgiftningsrisk.

Har hunden i stället ätit ljus choklad kan den äta c:a 100 g.

Praliner, chokladbitar med fyllning, innehåller mindre choklad. Hunden kan då äta ungefär dubbelt så stor mängd utan att allvarliga symtom uppkommer.

*kl* visste inte att katter inte tålde chocklad.. elelr ja de e juh inte själva chockladen.. visste om hund men inte katt.. våran förra hittade vi i chocklad askarna runt jul mer än en gågn...

13 g är lite missvisande. Enligt giftinformationscentralen kan det varierar hur mycket en hund kan sätta i sig och det beror på vad dom väger och vilken slags choklad det handlar om.

Exempel: Gäller en hund som väger 10 kg

En hund kan äta 12 - 40 g mörk choklad utan att få så allvarliga symtom att veterinär eller djursjukhus behöver uppsökas.
OBS! Ju mörkare choklad desto mer kakao (och teobromin) och därmed större förgiftningsrisk.

Har hunden i stället ätit ljus choklad kan den äta c:a 100 g.

Praliner, chokladbitar med fyllning, innehåller mindre choklad. Hunden kan då äta ungefär dubbelt så stor mängd utan att allvarliga symtom uppkommer.

Det jag skrev gäller mjölkchoklad eftersom det var det kattungen åt.
Då gäller 13 g / kg kroppsvikt för hund. Så du skrev i princip samma sak som jag.

Kanske var jag som var lite luddig i förra inlägget :o

jag brukar dela med mig av choklad till mina kissar.Och än lever dom(äldsta är 7år)
Det är ingen fara.Katter vräker inte i sig som tex hundar där det är vanligare att dom blir förgiftade av choklad

Är väll fruktansvärt onödigt å dela me sig av choklad till sina djur även om dom lever ¨å e 7 år, men dom kanske inte lever tills dom e 8.. som att man skulle krydda sin mat me arsenik i små mängder för de dör ja ju inte av... uch så korkat...... de finns katt godis köp de..

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
578
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
781
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 198
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 620
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V