Chippa eller tatuera?

Tatuera tycker jag är bäst...för då kan man lätt själv ta reda på vem som äger en bortsprungen hund...
om den är chippad måste man ju till nån med en avläsare...
jag tatuerade mina valpar...min 5 åring har jag chippat.

Jag är absolut för chipp. FInner ingen fördel med att tatuera, då det gör väldigt ont, riskerar att få hängöra, tatueringen försvinner och det är fult.

Om hunden kommer bort så förstår inte folk att den är märkt och det är ett himla tjorv på vartenda prov eftersom att ingen har utrustning för att läsa av det. De hundar jag känner som varit chippade har de tatuerat i vuxen ålder för att slippa allt strul...

Mina hundar är chippade som valpar eftersom jag inte vill att dom ska behöva uppleva smärtan som tatuering innebär och inte vill att en så ung hund ska få lugnande "i onödan". Sen har dom fått en tatuering som vuxna första gången dom ska sövas/få lugnande ändå.

Tatueringen kan bli svår att läsa om örat växer mycket. Jag har varit med om flera hundar som behövt tatueras om.

Så jag rekommenderar faktiskt både ock, det är ju inget hunden far illa av.

Chippning med en bricka i halsbandet där det står att hunden är chippad som ID-märkning så att den som hittar en bortsprungen hund vet om det :)

Jag anser tatuering och tatuerar alla mina valpar. De har hängöra så den synliga tatueringen stör inte. Ingen av mina valpar har haft problem med att tatueringen skulle försvunnit (35 valpar) eller blivit oläslig.

Däremot så har jag en uppfödarkollega som bestämde sig för att chippa en av sina kullar (hon tatuerade innan), på 4 (av 9 st) av dessa valpar hade chippet vandrat inom ett år. På den hon behöll sitter den numera i armbågen. Visst, den finns där men hur kul är det när man får leta för att hitta...

Desutom måste du ha egen avläsarutrustning om du t ex ska tävla bruks (om jag inte har helt fel...)

Även jag gillar tatuering bäst. Tävlar man mycket vill man inte hamna i situationen att man måste ha med sig en läsare överallt.

Tatuering är det som fungerar bäst. Chip kan lätt förflytta sig i kroppen eller t o m försvinna ut ur kroppen. En tatuering som är korrekt gjord kan man lätt läsa av medans ett chip måste man ha en läsare tillgänglig. Den korta smärta hunden känner när den blir tatuerad är så kort att det bara är de första minuterna som märks. Hunden känner mer smärta om man klipper för långt in på klon och råkar klippa i pulpan. Men de som är för chip kan ju fortsätta med det och hoppas på att chippet ligger kvar i nackskinnet på hunden livet ut och inte vandrar rundor i kroppen som faktiskt kan hända.

jo han märkte det och började slicka, men det verkade inte göra direkt ont. och rejält var det, tog ett tag innan det slutade blöda.

chipmärkning är enklast och så, men tatuering syns ju bättre. Folk har inte fattan (ÄN) att hundarna kan vara chipmärkta, även om de inte har halsband etc :crazy:

Mina hundar är chipmärkta.

Tatuering. Vandrar inte i kroppen plus att det är mkt enkelt att kolla upp, bara lyfta örat. Chipar man så får man ju själv se till att just den typ av maskin som kan läsa det som hunden är chipad med finns tillhands när det ska läsas. Kanske inte påverkar den "vanlige" hundägaren men vid utlandsresor mm kan det kanske vara bökigt.

Sedan tror inte jag att det är "nyttigt" att ha microchips i kroppen, de kanske strålar eller annat...

Då har du inte klippt MIN hund i pulpan - jäklar hon nästan hugger! Så det gör jätteont!

ett mikrochip består av lite metall, plast och kisel. kan knappast "stråla".

antar att vi har hundar som har väldigt olika smärttröskel :smirk:

Jag chippade mina hundar av flera anledningar:
1. Den ena hade problem med öronen, bl a mkt päls i och runtom, så hon hade det redan jobbigt. Veterinären varnade att tatuering kunde bli mkt svårt just p g a pälsen och avrådde från det på denna hund.
2. Den andra hunden är redan skygg o försiktig o g*d vet hur hon hade reagerat på en tatuering, där de sövs ner! :eek:
3. Lättare, snabbare och enligt mig bättre sätt att markera med chip än tatuering. Mina hundar upplevde det hela t o m bättre än en vanlig vaccination!

Jag vet inte hur det är för er andra, men när jag chippade mina hundar fick de brickor där det stod att de var chipmärkta och att man därför skulle kontakta polisen... Tappar man bort en bricka kan man ju få en ny!

Men visst, smaken är som baken. Det viktigaste är ju att hundarna blir märkta, registrerade och väl omhändertagna.

Har en bekant som chippade sin hund, när hunden sedan skulle säljas och chippet skulle läsas av så fanns inte chippet i nackskinnet. De försökte läsa med läsaren på de mest tänkbara ställena på hunden men lyckades inte hitta chippet. Det fick bli en tatuering med det gamla chipnumret. Så visst tusan kan chippet försvinna.

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag vill tatuera mig, jag ska bara få ekonomin att gå med på det också. Men hur tar man bäst hand om tatueringen sedan? Vad ska man...
Svar
3
· Visningar
396
Senast: Eurydome
·
Övr. Hund Jag är på jakt efter en ny soffa och funderar på vad som håller sig snyggt bäst när man har hund. Vi har en Malinois och en pudel. Jag...
Svar
2
· Visningar
311
Senast: alex.ha
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
786
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
694
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka