Chipmärkning

E

eiwo

Jag vet att jag kan ringa och fråga i morgon, men jag har inget tålamod :angel: Är det någon som vet om de kan chipmärka en häst på ett djursjukhus? Skulle göra det hela betydligt enklare då min häst blir helt hysterisk när det är dags för sprutor. Sist vi var inne på Strömsholm för att spruta hasleden fick vi vara 9 stycken för att det skulle gå :crazy:

Sv: Chipmärkning

Beror det inte också på varför hästen ska chippas? Är det för registrering har förmodligen rasföreningen regler för hur det ska gå till (tagelprov, markering på konturdiagram etc).

Ska hästen chippas behöver väl en registrator av något slag vara med? Kan man få denne att komma till djursjukhuset samtidigt som hasleden ska sprutas samt att vet. har tid så borde det väl inte vara några bekymmer? :)

Vet veterinärerna om att det är en svår häst att spruta sedan innan tror jag bara de ser det som en fördel att ni är på plats och inte hemma.

Jag gjorde det på ATG-klinik på mitt föl.

Då var en av vet.ass. utbildad och godkänd för både chip o konturdiagram.

Jättesmidigt då jag skulle in för att kolla upp stoet.

Beror på om det finns en godkänd ID-kontrollant/chipmärkare på kliniken. Om ja, så går det bra. Jag chippar mina på klinik, och passar gärna på när de är lite inne i dimman för rtg etc. Även om de är 'lättsprutade' annars, så smidigt.

K som var hysteriskt stickrädd misslyckades vi med att chippa på hemmaplan, hon fick sitt chip när hon var drogad för ultraljud, nema problemas. Och alla efter henne förutom en är chippade på klinik.

Om det är inför en reg så kan det vara kinkigare, vissa rasföreningar godkänner inte alla ID-kontrollanter etc. Men ring Strömsholm och fråga helt enkelt. Och glöm inte passet =)

Det blir oftast billigare på klinik om man sas ändå ska dit, då man slipper resan för att ta ut en ID-kontrollant. Men som sagt, kolla med Strömsholm om ngn av deras vet är IDkontrollant/chipmärkare.

Alla veterinärer får chip-märka. Bara de har grejerna som behövs (chip, chipmärkningsrapport och chipavläsare, rakapparat, bomull, tvål och sprit och ev droger som kan behövas...:)) så det borde väl gå bra?! Däremot får inte alla veterinärer utfärda konturdiagram, om du också behöver ett sådant, utan där behövs en genomgången ID-kontrollantkurs.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
997
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 186
Senast: IngelaH
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 880
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka