Chipmärkning! Är det någon som vet?

M

mirjada

Klubben jag har min häst på har gett mig uppdraget att ordna med id-kontrollant och en liten info lapp om reglerna kring detta.
Och jag har letat och letat men iinte hittat.
Det jag letar är om chipmärkningen för äldre hästar(ej föl).
Jag har hört eller läst (vet ej var och när) att 2012 kommer det att bli krav på att alla ridhästar ska vara chipmärkta.
Men jag hittar ingen bekräftelse på detta...
Det jag dock har hittat är att jordbruksverket vill att detta ska ske.... men inget om att det verkligen ska vara/kommer att bli så.
Är det någon som vet något ang detta?

Sv: Chipmärkning! Är det någon som vet?

Gå in på svehast.se där finns alla godkända id-kontrollanter! :idea:

Det är inte själva id-kontrollanten som jag är ute efter...
det är hur vida det kommer att bli obligatorisk chipmärkning efter 2012 eller inte...

Ok, då vet jag...Tack!
Vet du när det ska tas ett beslut ang detta?

Jag har hört att tävlingsponnyr måste vara chipmärkta till nästa år.

From i år måste alla ponnyer som slutmäts vara chipsmärkta o from nästa år alla ponnyer, stor häst inte något bestämt vade jag vet.
Kommer säkert även där.

fred skrev:
From i år måste alla ponnyer som slutmäts vara chipsmärkta o from nästa år alla ponnyer, stor häst inte något bestämt vade jag vet.
Kommer säkert även där.

Jordbruksverket vill att chipmärkning ska vara obligatoriskt och förslaget säger att det bli så senast 2012. Och vad jag har förstått så brukar det bli som jordbruksverket vill...
Men jag har ej lyckets få veta när detta beslut ska tas så man vet om det verkligen ska bli så eller inte.
Men efter som att det blir obligatoriskt på ponny så borde det ju även bli för stor häst...

Det blir obligatoriskt på ponny som ska slutmätas eller tävla på ridsportförbundets tävlingar, men det är långtifrån alla, inte ens alla tävlande! Hur är det tex med ponnytravare, måste de vara märkta?

OM lagförslaget går igenom innebär det inte heller ett absolut krav på chippning, frysmärkning är också OK.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 935
Senast: Jeps
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
103 292
Samhälle Jag och en nära vän planerar att starta ett litet kollektiv tillsammans, max 4 personer. Vi håller på att leta lägenhet eller hus nu...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 236
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Snabbtest för Gardia