Chipfrakturer?

Mia_R

Trådstartare
Någon som har erfarenhet och kan berätt mer för mig vad det innebär? Är det stressfraktur, yttre våld, medfödd defekt?

Sv: Chipfrakturer?

Mitt nu sålda fullblod fick en chipfraktur i sin karriär som löphäst, en bit ben "sprängdes" loss från karpalbenet höger fram pga den höga belastningen som galoppträning kan vara för hästens ben. Hon blev halt, slutade som galoppör och gick till avel. Hon opererades inte men har inte varit halt efter skadan trots att hon ridits och bärt på föl.

Det är vad jag vet om chipfrakturer.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 990
Senast: linnsan
·
Övr. Barn Mitt ena barn utreddes under försommaren och diagnosticerades med medelsvår ADHD samt autism grad 1. Hen är 7 år så ganska liten, och...
2
Svar
28
· Visningar
6 487
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Jag håller på att se över min ekonomi nu när man blivit (ensamstående) mammaledig och det är ju inget skämt kring att man inte blir rik...
Svar
15
· Visningar
1 274
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama