Chip/tatuering

Har adopterat två kattungar via kattkommandoSYD och de hämtas om en vecka. Tros vara ca 12veckor enl våg och vet. vaccinerades med första sprutan igår. Nästa om 3-4 veckor.
Men jag vill chipmärka och/eller tatuera dem. Med öronmärkning så ser ju folk direkt att där är någons.

De ska även kastreras, när är det man kan göra det tidigast? Har för mig vid 5-6 månader...

Avmaskning? Hittades i en trädgård för 4 veckor sedan så har ju varit utan sin mamma ett tag.
När och med vad?
 
Sv: Chip/tatuering

Chippa när de får nästa vaccination, och öronmärk när de kastreras. Ofta finns det paketpriser på båda varianterna.

Kastrera kan man göra direkt förutsatt att katten är i kondition för det. Min vet har en viktgräns på 2 kg tror jag, och det matchar mina kattungar innan leverans.

Går de ute så är det bra om de kastreras så snart som möjligt, småkatter kan bli fertila långt innan man uppfattar det själv. Jag har ett exempel på en hankattunge jag sålde som larvade runt och stollade med de andra ungarna hos köpare och samtidigt smygparande bägge fertila honor i huset några månader efter leverans. (Han var köpt till den parningen, så det var inte så att de släppte en potentiellt fertil unghane med honor sådär. Det var bara väldigt förvånande när inte ens mycket rutinerade uppfödare betraktade honom som vuxen nog)
 
Sv: Chip/tatuering

ja ok, tack för svar. Dessa kattungarna är inga bjässar än. men enl vet ca 12 veckor nästa vecka. Så får väl hoppas på att de lägger på sig lite mer med bra torrfoder och blötfoder. Har köpt en bozita kitten och lite tetror från bozita.

Vilket kött kan an ge rått nu när de är små?
 
Sv: Chip/tatuering

hur mycket väger de nu?
Tycker att kattkommandoSYD ska behålla kattungarna tills de har fått sina 2 sprutor, innan de är de inte skyddade helt.

Jag har kastrerat hanar då de var 4månader, men de beror på om din veterinär vill kastrera så tidigt. annars är det 6månader som gäller och håll katten inomhus tills dess att kulorna är borta + 8v till då de fortfarande kan göra en hona dräktig
 

Liknande trådar

Katthälsa Usch.. Jag är förtvivlad och förvirrad och vet inte vad jag ska göra :/ Jag har köpt en kattunge. Ja, se bilden. Jag skrev papper och...
Svar
19
· Visningar
1 720
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: alice
·
M
Katthälsa Ja då min kastrerade hane på två år har varit hos vetrinären pågrund av antagligen foderallergi så fick han specialfoder (har inte påsen...
Svar
14
· Visningar
5 573
Senast: MissFideli
·
T
Övr. Katt I lördags fick vi tillökning i familjen. Det kom en Tarzan och en Liza. Huskatter är dom och de är tolv veckor. Enligt uppfödaren så...
Svar
14
· Visningar
1 269
Senast: Totti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp