chinese crested fråga

S

SomethingCorporate

Jag har haft en puff men som numera bor hos min mamma, kunde inte ta med honom när jag flyttat av flera orsaker.

Men nu har jag och min pojkvän pratar om att skaffa en egen någon gång i framtiden.

Min pojkvän är allergisk men det har aldrig varit problem med min då han varit och hälsat på.
Dom har sovit i samma säng utan problem osv.

Och vi har börjat prata om senare skaffa en av samma ras som jag haft då, då vi inte är sugna på att exprimentera med andra allergi hundar.

Men "min" hund är inte riktigt vad jag vill ha, men jag har fått för mig att han inte är så rastypisk i sättet och tänkte höra hur era är.

Min är i alla fall väldigt otroligt lat.
Tycker inte det är kul att lära sig nya saker.
Gå ut och gå är ganska kul, men att försöka lära honom något funkar inte.
Eller det går ju, men man ser verkligen hur tråkigt han tycker det är.

Det bästa han vet är att ligga i soffan med min mamma. :smirk:

Jag vill ha en arbetsvillig och aktiv hund.
Och av vad jag läste innan jag skaffade honom och pratade med uppfödare så ska ju detta vara en sådan hund.

Men tänkte höra hur era är, fick jag den lataste av alla eller? :angel:

Sv: chinese crested fråga

Äsch då, jag hade ju skrivit ett så långt svar och så la buke av :crazy:

Nåja, jag har ju en naken och hon är väldigt lättmotiverad. Hon älskar att träna lydnad, trix och sånt och har även så smått börjat vara i hundhuset och testa på lite agility vilket hon verkar tycka är roligt. Hon är en liten "arbetsmyra" :D
Min kompis har en naken och en puff, den nakna är väl en sån som är nöjd över att få gå 1 meter utanför ytterdörren och göra sina behov och sen in och ligga under täcket och ha det mysigt. Puffen är väl lite mer lättmottiverad men ganska osäker så han "faller" på det istället...

Jag skulle väl säga som så att som i alla raser så är det individer, alla tycker inte allt är roligt. Sen kan det lätt "bli vad man gör det till" har jag märkt, är man aktiv med hunden från första början så kan den gladerligen haka på medans om man mest har den som innehund så kan det bli en "soffpotatis" osv.

Rent generellt har jag ju hört att främst puffarna kan hävda sig mycket bra i tex. agility och lydnad. Tänker direkt på en uppfödare som jag tänkte ta kines ifrån som tävlar agility med sina kineser med stor framgång. Har även sett filmer på kineser "in action" på agilitybanan så nog finns de de som är lättare att motivera än andra också...

Citerar en från CC-forumet: "Till en schäfer säger man sitt och den sätter sig, till en kines säger man sitt och den tittar sig omkring efter en lämplig plats att sätta sig på..." :D

Har inte träffat så många kineser dock, men de jag stött på verkar vara pigga, glada, positiva individer som hakar på det mesta. En kompis till mig har en kines, värre yrväder och arbetsmyra får man leta efter.

Min nästa vovve (säger jag om precis köpt valp :angel::p) kommer bli en kines, naken eller puff, det återstår att se !

låter som tvärt om mina!! :D mina är skitlata när jag är tråkig - men om jag börjar med nåt så blir dom hyper och bara älskar att göra saker - både lära sig konster och springa 3 mil i skogen när jag rider..

Hade helt glömt bort den här trpden jag själv startade :o

Tack för era svar i alla fall.
Jag tycker att statetstiken av kineserna jag träffat säger att min är en av få som allra helst bara vill ligga i soffan.. :p
För jag har aldrig lyckats motivera honom till något.
Jag kanske gjorde helt galet någonstans, men det känns inte så heller när jag tänker tillbaka och rannsakar mig själv.
Ledaren på valpkursen skakade på huvudet åt min omotiverade sak.

Är mycket i tankarna på en hund just nu.
Då jag kommit fram till att det vore en rätt bra tid nu faktiskt..
Då jag är sjukskriven en längre tid, dvs. hemma.
Vi flyttar till bottenvåning istället för en trappa upp.
Och vi har insett att vi blivit så pass vuxna att utelivet inte längre är det minsta lockande. :p

Men nu känner jag mest rädslan att tänk om det inte skulle funka för min pojkvän.
Tänk om han inte kommer tåla den. :crazy:

Är det många allergiker som inte tål kineserna?
Är det större risk att han inte skulle tåla en puff eller har det ingen betydelse?

min nakna är lat när jag är lat men gillar att vara ute när jag vill det. Däremot skulle jag inte kalla honom jättearbetsvillig. Han tröttnar fort och man måste vara ett steg före. Han gillar agility, lydnad trix med mera, men det är ju ingen brukshund direkt. Vill man ha mer träningskompis kan ju dom andra nakna raserna kanske vara intressanta

Fast jätte mycket för träning är jag inte.
Utan mer att det ska vara en möjlighet.

Jag vill inte ha någon överaktiv hund utan en som även kan slappna av och ta det lungt.

Så som dom föesta här beskrivit sina hundar.

Men vad finns det fler för nakna hundar?
Jag tittar gärna på dom också :)

Ingen naken hund, men testa träffa pudel!
Pappa är allergisk mot hundar, men klarar av våran pudel. Syrran däremot blir snorig och så om hon är för mycket med henne.

Oj :o förlåt, såg inte att ni inte ville experimentera med andra!

kanske skrev fel också.
Vad jag menar är att vi inte tänker köpa och prova.
Utan i sådana fall vill vi ha tillgång och träffa och vara med rasen i fråga och prova så.
Och det känns såklart tryggast med hundrasen som han klarat att vara flera dygn med och till och med sova med.

fast 100% säker kan man ju aldrig vara.

Sen måste jag säga att inte träffat någon pudel jag riktigt gillat heller. :o
Om än jag inte träffat många så jag ska väl inte dömma ut den.
Men dom jag träffat har kännts nästan lite för mycket på.

jag har läst lite nu om AHT; American hairless terrier som jag tycker lät intressant.
Var in hos en uppfödare som lämnade i kontraktet att om det inte skulle fungera så skulle dom ta tillbaka hunden.
Vilket skulle kännas som en trygghet vilken ras det än slutar på (om det blir någon..)
Om än det skulle skära i hjärtat att lämna tillbaka så känns de bättre att den får komma tillbaka till kenneln än till något snabbt fixat hem för att min pojkvän mår kasst.

Någon som har erfarenhet av denna ras?
Vad jag förstår är dom fortfarande ovanliga i sverige?

Senast ändrad av en moderator:

American hairless är ovanlig i Sverige men det finns uppfödare. Den är inte godkänd i SKK än. Det finns även mexikanska och peruanska nakenhundar, någon av dessa finns i olika storlekar (vet inte vilken)

Båda dessa faller mig inte alls i smaken lika mycket utseende mässigt som AHT.

Men jag sitter just nu och försöker hitta så mycket information som möjligt om dessa också.

tillägger: både den mexikanska och peruanska finns i 3 storlekar. :)

Senast ändrad av en moderator:

fast AHT lär nog bli godkänd framöver. hörde rykte om det. fast de kan ju ta ett tag. och du kanske inte vill vänta.

kinesen är ofta otrligt bra i alilityn och i viltspår. lydnad tror jag inte dom gör nån direkt succsé direkt. :D dom ledsnar som sagt väldigt fort om det inte händer nåt hela tiden. och bara ge en massa komandon utan att få vara sprallig passar inte direkt.
men i agilityn där dom får springa och det hela tiden händer nåt är dom suveräna.
dom brukar älska att rejsa. några jag känner brukar ha dom ute på kapplöpningsbanan och låta dom jaga haren. dom ha ju rätt bra jaktinstingt. å det brukar vara otroligt uppskattat av dem. mina kineser älskar att springa även om det bara är runt runt på en liten fläck. :D

så det är en perfekt hund att ha om man vill jobba lite då och då men inte satsa helhjärtat på tex lydnad.
trixa hemma brukar dom älska - men ledsnar efter en stund där med. men ofta är dom riktiga cirkusapor. man får lära lite men väldigt ofta för att behålla intresset.

Senast ändrad:

Fast jätte mycket för träning är jag inte.
Utan mer att det ska vara en möjlighet.

Jag vill inte ha någon överaktiv hund utan en som även kan slappna av och ta det lungt.

Så som dom föesta här beskrivit sina hundar.

Men vad finns det fler för nakna hundar?
Jag tittar gärna på dom också
:)
alltså ska du inte ha stamtavla så finns det en uppsjö av blandraser med kinesen som blir nakna. då kanske dom har nån egenskap till som du tycker om.
skulle kunna tänkamig att en hund soms kulle kunna passa dig är kines/jack russel. dom har varit vänliga och arbetsvilliga.

men jag är inte för blandrasavel så jag tror du kan hitta en renrasig som funkar med.

min kines älskar att spåra!

Som någon skrev också; min kines är lat när jag är lat men alltid på när jag är pepp! :bump:
Din låter inte så "ras-typisk" i beteendet nej.

Min gör allt för godis. Utan mutning så skiter han totalt i att lära sig--- typ..

haha de måste vara typiskt kineserna att dom gör allt i världen så länge man har en godis i handen - har man inte det då fnyser dom å går å lägger sig i soffan istället :rofl::rofl:

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 078
Senast: Farao
·
Övr. Hund Jag har levt med pälsdjursallergi & astma sedan barnsben, har trots detta haft hund hemma under tonåren och inte reagerat nämnvärt på...
2
Svar
22
· Visningar
3 570
Senast: AnneB
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 885
Senast: Anonymisten
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 658
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka