Sv: Chinese crested dog/Kinesisk nakenhund
jag har en nakenhund, han är
När jag köpte min hund gick jag på magkänslan. Jag besökte olika uppfödare och kände efter då. Hur jag blev bemött, hur uppfödaren svarade på mina frågor, om uppfödaren själv ställde frågor/hade krav på mig som valpköpare osv...
Det värsta jag var med om var hos en uppfödare "hej, valparna är där uppe på övervåningen".
Så fick jag i stort sett gå upp själv, hittade valparna i ett rum där dom delat av med galler, tre valpar på ca 2kvm. den ena valpen sprang bara i cirklar hela tiden.
De vuxna hundarna var instängda på nedervåningen och skällde konstant.
När jag frågade uppfödaren lite frågor så svara denne "jag vill ha begärt pris, det kanske är högt men jag ställer inga krav på köparen"
Behöver jag säga att det inte blev någon valp från denna uppfödare?
Hur hunden ska se ut som valp för att bli fin som vuxen vet inte jag heller, jag anser att det är lite av ett lotteri. Dessutom kan en hund få cert ena dagen och åka ut med kv2 andra dagen beroende på domare (har varit med om detta själv).
Tipps är att gå in på rasklubbens hemsida, där finns länkar till massor med uppfödare och då är det ju bara att börja ringa och säga att man är intresserad men vill komma och träffa förräldradjuren först osv om man vill det (det vill alltid jag).
Chineser är som brukshundar i litet format! Det är ingen 24h/dygnet knähund även om dom gäärna kryper upp i knäet på kvällarna!