Chinchillor/Gerbiler

F

Flicka_Med_F

Hej!
Jag har haft kaniner innan, och skulle nu vilja köpa nya djur igen. Jag funderar på (som rubriken avslöjar xD ) en chinchilla eller en gerbil. Men det är ju bara det att jag trycker dom är söta och häftiga. Jag vet inget om dom!
Så nu undrar jag om det är någon som har haft något av dessa krabater, och isf hur de var att sköta och hur de va i sättet och så.
:D

Sv: Chinchillor/Gerbiler

Jag har en chinchilla. :D

Han är helt underbar, väldigt personlig och har blivit väldigt tam på kort tid. Han kommer till mig och ska kolla vad jag gör heeela tiden, och hoppar gärna på armar/ben och sitter på axeln när jag sitter vid datorn. Väldigt mysigt. :love:
Enda nackdelen med honom är att han gnager på precis allt han kommer åt. Haha, så jag har gnaghål på alla möbler i mitt rum och allting som ligger framme... Han käkar gärna på alla växter han kan hitta också, så något sånt får man inte ha framme...
Och när han har varit ute i någon/några timmar per dag så måste man dammsuga, för det är bajs all over the place. :D Men tja, är man dålig på att dammsuga så blir man bra på det när man är chillaägare :D.

Dom kräver ganska mycket motion för annars blir (iaf min) helt knas i huvudet :p Så någon timme per dag utanför buren är ett måste.

Det kan även hända att han väcker mig mitt i natten (iom att han är ett nattdjur så är det ju inte så konstigt) med lite "kontakt-skrik". Något irriterande när man precis har gått och lagt sig. :D

Att sköta? Hm, det man måste göra varje dag är väl att ge dom mat ;) (nehe? :eek: ), städa sandbadet och aktivera dom.
Städa buren (ta ur bottenmaterial och så) gör jag ca en gång i veckan.

Hm, nu kommer ja ginte på vad jag ska skriva mer, men undrar du något kan du ju skriva det, så ska jag försöka svara :).

Gud vad söt han låter :p
Jo, jag hörde av en kompis att dom bits mkt? men han biter inte dig eller? Är det inte jobbigt att dom har sönder möblerna? Jag tror inte min mamma skullle jubla direkt :smirk:
Men de är ju så sjukt söta!! :D

Han har aldrig bitit mig :p Inte hans förra ägare heller...
Han har väl nafsats någon gång, men inte hårt liksom.

Jag hade också lite den uppfattningen innan jag skaffade chinchilla, att dom kanske skulle bitas mycket. Men min bits aldrig iaf ;), inte ens när man sticker in fingret genom burgallret mitt framför nosen på honom :D haha.

Alltså jag säger till honom när han biter på något, eller nu klappar jag händerna och det VET han betyder att han gör något fel, så då slutar han faktiskt.
Det enda var att han nådde mitt skrivbord ifrån sin bur, och eftersom jag inte är hemma jämt så kan jag ju inte säga till honom om det ;), men nu har jag kommit på en smart lösning, så nu gör han inte det heller :D.
Det gäller att vara smart ;).

Här är vi :D :love:. Mitt busfrö.

PICT2842.jpg

Nämen guud vilken bedårande liten sak :love::love::love:
haha jaha okej. så det är inte så att när man släpper ut han för att kela så kutar han runt och förstör i ditt rum lixom? :p
Hur stora burar bör de ha ungefär?
tack för alla svar! :)

Gerbiler ska inte hållas själva utan minst två och två. De är pigga och glada små djur med mycket spring i benen. Ganska så lättskötta, byte av vatten varje dag, mat ett par gånger i veckan, städ av sandbadet (som också används som toalett) ett par gånger i veckan. I övrigt vill de gärna ha någon frukt eller grönt varje dag samt få komma ut och springa.
De är inte så gosvänliga då de ständigt är på språng men snälla och trevliga, mina har aldrig bitits.
Måste säga att det är ett lätt djur att ha, och så är de otroligt söta!

Ja, visst är han söt :D :love:.

Haha nej inte direkt, det är om jag sitter vid datorn och inte ägnar all tid åt honom så kan han hitta på lite bus ;). Men säger man till dom dirket (jag har ju inte haft honom hela hans liv heller, så har inte kunnat göra det hela livet...) så lär dom sig vad som är fel... :)

Buren ska minst vara 100 hög, och så ska dom ha minst 0,5 m2. :) Så te x 100 cm lång och 50 cm bred (kortaste sidan får vara minst 50 cm).

Har du svårt att bestämma dig för gerbil eller chinchilla så kan jag varmt rekommendera deguer!!:love:

De är som ett mellanting mellan de båda, lite mindre i formatet som gerbilerna, men lite tamare, lugnare och intelligantare som chinchillorna.

De pratar högt också, och det gör ju inte gerbilerna!:)

Gerbilerna är dock lite mer lättskötta vad gäller mat, de äter det mesta...;)

Dom är ju så söta :love:. Men jag har fått för mig att dom inte alls blir tama? :crazy:
Vi har sånna på skolan och det går typ inte att få tag i dom...

Känner du någon hona? "Ska" man ha hane eller spelar det ingen roll? :)

Nej, tyvärr. Jag har träffat både hanar och honor, men har inte bekantat mig med dom speciellt mycket, utan mer bara kollat på dom.
Men jag har läst att hanar är lite lugnare än honor. Och min hane är ibland ett monster :angel: som far som en kotte omkring i rummet, då vill jag nog inte veta hur en hona bär sig åt. :D

Haha okej xD

Pinky: var dina tama då eller? =)

Våra är tama, man kan inte gå i närheten av buren utan att de kommer fram och ska hälsa.:love:

Öppnar man dörren klättrar de ut direkt, man får vara snabb om man "bara" vill byta mat eller liknande. De hoppar upp i våra händer och klättrar runt på oss. Tanken är att de ska lära sig att sitta still på axeln, men dt har vi inte kommit ännu. :angel:
Gerbilerna är ju svårare på så sätt att även om de är orädda och gärna kommer upp i handen, så är de så otroligt kvicka och sitter ungefär aldrig still.

Har du svårt att bestämma dig för gerbil eller chinchilla så kan jag varmt rekommendera deguer!!:love:

De är som ett mellanting mellan de båda, lite mindre i formatet som gerbilerna, men lite tamare, lugnare och intelligantare som chinchillorna.

De pratar högt också, och det gör ju inte gerbilerna!:)

Gerbilerna är dock lite mer lättskötta vad gäller mat, de äter det mesta...;)

Nu är ju deguer minst 10 gånger så stora som gerbilerna men....
det är inte crassus du tänker på? det är ju bara typ 3 gånger så stora...

Jag menade inte att de är lika små som gerbilerna, men de blir ju inte riktigt lika stora som chinchillorna heller. Ett mellanting, helt enkelt.

Vad är crassus för djur? Något liknande?:d

Kan också lägga in ett gott ord för degusarna (finns 100 olika varianter på hur man böjer det tror jag :D), helt underbara djur. :love: Är som sagt väldigt intelligenta och nyfikna, och blir otroligt tama och sociala om man ägnar dem mycket tid.

Jag tycker att du ska köpa en chinchilla, mer personligare djur men endå så lätt skötta är svårt att hitta :D

Jag har två styckna, helt olika i sättet.

Lennart:
kommer från en djur affär, lite vild men charmar alla när han är på utställningar :love: Han är silvermarmorerad med en söt liten prick i pannan..

Lull:
Lull kommer från en uppfödare, hon är världens goaste och så fort jag vaknar på morgonen eller kommer in i mitt rum så vill hon komma ut och sitta på min axel :love:
Hon har tyvärr börjat pälsbita så henne kan jag inte ställa ut längre :cry: lite sorgligt för hon hade stora chanser att bli champion.:D

299897064.jpg

Lennart:)

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 410
Senast: valpköpare
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 223
Senast: Efwa
·
Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 176
Senast: _Taggis_
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka