Sv: Chihuahua

ramonarunds skrev:
Och an en gang visar det sej att sa fort det handlar om chihuahua-rasen sa maste det diskuteras om smuggelhundar!!

Vad 17?? Det finns massor med seriosa uppfodare i Sverige. Sedan finns det manga duktiga och bra tik-agare som valjer att ta EN kull pa sin tik och salja vidare valparna, mot en smarre fortjanst.
Dessutom importeras det LAGLIGT chihuahua-valpar till Sverige for att matta marknaden och faktiskt halla priserna relativt nere. Om det inte var for den importen som faktiskt finns, vet vi inte vart priserna hade legat idag. Just nu saljs vavvor i Norge for mellan 25-30 tusen norska kronor, da importen in till Norge inte varit lika stor. I Sverige klagas det pa att priserna har gatt i taket och att chihuahuan blivit for dyr, men anda ligger de flesta valpar mellan 15-25 tusen svenska kronor. Aven i andra lander ser man en dramatisk prishojning de senaste aren.

Visst ska man vara uppmarksam nar det galler smuggelvalpar och visst ska man inte kopa valpar dar bakgrunden ar tveksam.
Men varfor ar det ingen som varnar tax-kopare att valparna kan vara smugglade? Varfor ar det ingen som varnar schafer-koparna att deras lilla valp kan vara smugglad??
Varfor ar det ingen som fragar labrador-agare pa stan om deras labrador har stamtavla och tank om den ar smugglad??

Detta med smugglingen har fatt ta en alldeles for stor plats. Istallet for att hjalpa chihuahuans namn och rykte har man istallet gjort chihuahua-avel till nagonting tveksamt, fult och oseriost.
Man har gjort chihuahuan fran en ettrig tant-hund till en hund som bara smatjejerna har som mode-pryl och levande docka. Varfor maste allting stereotypas och stoppas in i ett fack?

Det finns chihuahua-agare i alla aldrar, i alla kategorier i livet, seriosa som oseriosa, duktiga som daliga....precis som med alla andra raser.
Vill Miss_Sixty se bilder och skapa en rolig trad om chihuahuan som ras, som husdjur och som kamrat i livet, ska hon fa gora det, utan att manniskor hoppar pa henne om att man inte ska fa kopa smuggelhundar!!

Det ar ju ingen som sager till de andra anvandarna har pa Bukefalos att de inte ska kopa en pudel som ar smugglad!!
Snacka om att manga som svarat i denna traden dumforklarar tradskaparen, saknar respekt for hennes beslut att skaffa en chihuahua och dessutom inte ser verkligheten utan bara det media har propagerat for!!

Anledningen till att man varnar för olika saker med olika raser är att problemen ser olika ut. För de riktigt små dvärghundarna är det smugglingen, för många andra raser är det HD/AD, ögon och olika mentala oönskade egenskaper. För blandraser är det avsaknaden av hälso- och mentalundersökningar samt olämpliga raskombinationer som är de stora problemen. All "rödflaggsvarning" i dessa fall beror på att man vill hundar och deras blivande ägare väl. Man vill inte att det skall finnas avsättning för den oseiösa komersen med hundar - och det enda sättet är att så få som möjligt köper hundar av dålig kvalité eller suspekt härkomst. Det gynnar ingen om alla håller tyst och hoppas på det bästa, konstruktiva råd och varningar fyller dock sin funktion.

Till trådskaparen: Jag har sett många väldigt fega vavvor runt om på utställnigar i landet. Jag tror att det är viktigt att du träffar åtminstone den tilltänkta modern även utanför kenneln. En vavva som "äger världen" är en härlig syn, men tyvärr verkar många ha mist sin "jag är 1 m hög och snyggast"-attityd.
 
Sv: Chihuahua

Detta med smugglingen har fatt ta en alldeles for stor plats

Du kanse har missat hur många Chihuahuavalpar som smugglats in i landet sedan den största Vavva hysterien spred sig?

Att man ska vara kritisk valpägare har vi redan diskuterat i och med det du skrev om SKK.

Men du kan väl inte mena att Smuggelvalpar är ett fjuttigt problem ?

Men varfor ar det ingen som varnar tax-kopare att valparna kan vara smugglade? Varfor ar det ingen som varnar schafer-koparna att deras lilla valp kan vara smugglad??
Varfor ar det ingen som fragar labrador-agare pa stan om deras labrador har stamtavla och tank om den ar smugglad??

Menar du allvar ?

Ja vad jag sett så är det främst dvärghundar alá Chihuahua typ som är den främsta JUST NU för smuggling och helt naturligt vill folk varna !

Andra raser dras med andra problem och jag skriver gärna en rad om vad man ska hålla utkik efter när man väljer Grand Danois eller Schäfer m.f

Men denna tråd handlar om Just Chihuahua, och då är det väl logiskt att diskutera just den rasen ?

Snacka om att manga som svarat i denna traden dumforklarar tradskaparen, saknar respekt for hennes beslut att skaffa en chihuahua och dessutom inte ser verkligheten utan bara det media har propagerat for!!

Ja jag kan ju bara tala för mig själv då jag säger följande!

Jag har absolut inte dumförklarat trådskaparen, enbart givit råd och tips, sedan är det upp till trådskaparen att ta till sig eller inte

Och vad vet du om mina källor, du dumförklarar ju mig genom att tro att jag enbart skulle tro på media ?
 
Sv: Chihuahua

ramonarunds skrev:
Och an en gang visar det sej att sa fort det handlar om chihuahua-rasen sa maste det diskuteras om smuggelhundar!!

Vad 17?? Det finns massor med seriosa uppfodare i Sverige. Sedan finns det manga duktiga och bra tik-agare som valjer att ta EN kull pa sin tik och salja vidare valparna, mot en smarre fortjanst.
Dessutom importeras det LAGLIGT chihuahua-valpar till Sverige for att matta marknaden och faktiskt halla priserna relativt nere. Om det inte var for den importen som faktiskt finns, vet vi inte vart priserna hade legat idag. Just nu saljs vavvor i Norge for mellan 25-30 tusen norska kronor, da importen in till Norge inte varit lika stor. I Sverige klagas det pa att priserna har gatt i taket och att chihuahuan blivit for dyr, men anda ligger de flesta valpar mellan 15-25 tusen svenska kronor. Aven i andra lander ser man en dramatisk prishojning de senaste aren.

Visst ska man vara uppmarksam nar det galler smuggelvalpar och visst ska man inte kopa valpar dar bakgrunden ar tveksam.
Men varfor ar det ingen som varnar tax-kopare att valparna kan vara smugglade? Varfor ar det ingen som varnar schafer-koparna att deras lilla valp kan vara smugglad??
Varfor ar det ingen som fragar labrador-agare pa stan om deras labrador har stamtavla och tank om den ar smugglad??

Detta med smugglingen har fatt ta en alldeles for stor plats. Istallet for att hjalpa chihuahuans namn och rykte har man istallet gjort chihuahua-avel till nagonting tveksamt, fult och oseriost.
Man har gjort chihuahuan fran en ettrig tant-hund till en hund som bara smatjejerna har som mode-pryl och levande docka. Varfor maste allting stereotypas och stoppas in i ett fack?

Det finns chihuahua-agare i alla aldrar, i alla kategorier i livet, seriosa som oseriosa, duktiga som daliga....precis som med alla andra raser.
Vill Miss_Sixty se bilder och skapa en rolig trad om chihuahuan som ras, som husdjur och som kamrat i livet, ska hon fa gora det, utan att manniskor hoppar pa henne om att man inte ska fa kopa smuggelhundar!!

Det ar ju ingen som sager till de andra anvandarna har pa Bukefalos att de inte ska kopa en pudel som ar smugglad!!
Snacka om att manga som svarat i denna traden dumforklarar tradskaparen, saknar respekt for hennes beslut att skaffa en chihuahua och dessutom inte ser verkligheten utan bara det media har propagerat for!!

Jag dumförklarar verkligen inte trådskaparen:confused: Har själv haft Chihuahua sedan 80-talet så jag vill nog tro att jag har inblick i verkligheten i Sverige. Det finns många seriösa uppfödare, självklart! Många av dessa har fött upp rasen i årtionden och de är mycket oroliga över Chihuahuans utveckling. Det är aldrig bra när en ras blir alldeles för populär på kort tid! Min ena uppfödare är bombarderad med mail om valpförfrågningar och måste tidvis dra ut telefonjacket. Jag hör samma sak från andra uppfödare.

Överallt varnas det för smuggelhundar. På rasens hemsida och även på SKK. Veterinärerna varnar....något måste det ju ligga i alla dessa varningar:confused:

I popularitetens fotspår följer ju andra mindre bra saker, tex denna valpsmuggling. Jag kan inte säga om media överdriver problemet men min bekant på tullen bekräftar att smugglingen har ökat markant.

Att lagligt IMPORTERA valpar är ju en helt annan sak.

Jag missunnar verkligen ingen en liten underbar Chihuahua. Men jag vill att man verkligen tänker över VARFÖR man vill ha just en liten vavva. Precis som man ska göra med vilken ras som helst. Sedan när man väl bestämt sig att just vavvan är rätt ras, hitta en bra uppfödare och vara beredd att man kanske får vänta länge på en valp.

Jag är glad och stolt över mina små vavvor:love:

soffbus.jpg
 
Sv: Chihuahua

Jag tror att populariteten har okat markant, inte bara pga Paris Hiltons kandis-vavvor, utan ocksa for att manga manniskor fatt upp ogonen for denna lilla underbara ras nar den fatt mer plats i media.
Att smuggelhundarna har okat vet vi alla, men jag vill veta med hur mycket da det inte ar nagon som satter nagon siffra pa det.
Ar det 3000 st hundar som tullen tagit varje ar eller ar det 30 st??
Det ar jattehemskt med smugglingen, MEN det ar verkligen inte det storsta problemet som chihuahua-rasen har idag i Sverige.
Det finns manga hundar som inte borde vara i avel. Dessutom ar det mycket inavel i de svenska vavvorna vilket gor att jag enbart ser den seriosa lagliga importen som nagonting bra.

Det jag menar med dumforklarar ar att ingen verkar tro att Miss_Sixty vet om problemen som finns och vet vad hon ska vara uppmarksam pa. Nar nagon bestamt sej for en viss ras brukar de flesta personer ha last pa sej om rasen och kan en hel del. Miss_Sixty ville se bilder och att chihuahua-agare berattade lite om sina hundar, inte att det skulle bli annu en trad som smuggelhundar.
Visst har jag bidragit till sjalv till smuggel-snacket i denna traden, men jag vill saga att eftersom ingen verkar ha siffror pa smugglingen, hur manga hundar som tas omhand, etc, sa kan vi faktiskt inte saga att smugglingen ar ett stort problem.
Overallt varnas det om smuggelvalpar, men det ar mycket fa annonser som ser suspekta ut....och nar de personer som jobbar i tullen inte verkar ha koll pa hur manga hundar som tas omhand kan jag i arlighetens namn inte tro att det ar ett sa stort problem.
Jag vill veta Aftonbladet och Expressens kallor nar det galler smuggelhundarna. Dessutom vill jag veta statistiken pa hur manga hundar som smugglas in i varje fordon, om det ar samma typ av personer som smugglar (har de kontakt med varandra), vilket straff fick de personer som "akte dit", etc?
Hundar har smugglats in i Sverige i alla ar, man har bara bliit mer medveten om det nu...det ar dar okningen ligger tror jag. Samt att media utbildat manniskor i hur man gor, och att vissa mindre smarta forsokt att smuggla och da akt dit. De riktigt stora hajarna som alltid har hallit pa tror jag inte att nagon alls har koll pa.
 
Sv: Chihuahua

Calazirya skrev:
Du kanse har missat hur många Chihuahuavalpar som smugglats in i landet sedan den största Vavva hysterien spred sig?

Men du kan väl inte mena att Smuggelvalpar är ett fjuttigt problem ?
Eftersom jag inte kan fa fram nagra siffror alls pa smugglingen, sa kan jag inte uttala mej om antingen eller. Jag har ocksa last i media om smuggelvalparna och sett pa TV hur de tagit personer som forsokt smuggla in valpar.
Om du vet hur manga valpar som smugglats in, hur manga som tagits av tullen och hur manga personer som blivit straffade for detta brott sa tar jag med gladje emot den informationen!!
Smuggling AR ett problem...men ar det ett stort problem??
 
Sv: Chihuahua

Va roligt med en chihuahua! Min storebror´hade en chihuahua men han ramlade ner för trappen till deras lägenhet en våning så han dog... :cry: Inte så roligt.. Han var en jättefin hund, dom bor inne i stockholm å han gick alltid lös inne i stan.

Kram Julia
 
Sv: Chihuahua

Detta är Spike. Korthårig trefärgad chihuahua på 4 år :D





 
Sv: Chihuahua

ja, det är fruktansvärt illa.

Den damen borde inte ha hund alls. hon använder inte de fyra hon har till någonting och de rastas inte ordentligt öht.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Troll
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
404
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: cassina
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 530
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp