Sv: Chihuahua

ramonarunds skrev:
Det finns MANGA bra hundar som importeras till Sverige, for att matta marknaden.
Nar man koper en vavva ska man tanka pa att den har stamtavla och gar att reggas i SKK. Om hunden kommer fran utlandet ska den ha EU Pet Passport (inom EU) och export stamtavlan med sej. Det kostar 400:- att regga en utlandsk reggad hund i SKK om man har exportstamtavlan. Hunden ska givetvis vara veterinar besiktigad.

Vad man bör ta i beaktande är att valpar INTE kan importeras från så många länder, Storbritannien är ett undantag eftersom man inte har rabies där.
Övriga - från Polen, Tjeckien och allt vad det är, är för unga för att ha kunnat bli rabiesvaccinerade och testade för antikroppar. Först när de är uppåt 7 månader kan det vara OK.

Du skriver att du är trött på smuggelvarningar. Jag kontrar med att skriva att jag är trött på att hitta drogade valpar i resväskor eller under bilars baksäten. Ännu värre är det när de ska avlivas. Jag, och mina kollegor, tar det hårt och många av oss får gå ut en stund och gråta.

Jag anser att det inte kan varnas tillräckligt mycket för smuggelvalpar! Men många är tydligen så desperata att få tag i en chihuahua att de stämmer träff med säljaren på en stormarknads parkeringsplats och betalar 10 000 kronor kontant - utan att få några som helst papper.

Immer
 
Sv: Chihuahua

Javisst, ar smugglingen ett problem. Men media har gjort det till ett storre problem genom att utbilda manniskor i hur man gor!!
Hur manga hundar tar tullen varje ar? Och hur manga tror man smugglas in?
Ju mer snack det ar om smuggelhundar, ju fler hundar kommer att smugglas in. Detta var inget storre problem for Sverige innan man borjade annonsera och utbilda i hur det gick till.

Men for valpar upp till 12 veckor kan man val ansoka om import utan rabiesvaccinationen fran vissa lander? Jag snackade med tullarna pa Arlanda om det for bara nagra veckor sedan.

Storbritannien och Irland, samt Island ar helt sjukdomsfria. Hundarna behover inte ens vaccineras mot parvo och liknande nar de kommer harifran. Det gor man ju i alla fall forstas, men det behovs inte enligt lag.

Nar man koper en hund som ar importerad, ska man se till vad SKK sager innan man koper valpen. For fran vissa lander kraver SKK testikelintyg fran pappan, och det ar inte alltid det gar att fa tag pa.
 
Sv: Chihuahua

Hundsmugglingen till Sverige har ökat markant de senaste åren, och det är därför man valt att gå ut i exempelvis "Efterlyst" för att på detta sätt försöka få in information om de cyniska människor som tjänar grova pengar på valpsmuggling.
Att sedan vissa TV-program visat tillvägagångssätt osv kanske inte gagnar situationen, men jag tror säkert att många tilltänkta valpköpare blivit försiktiga efter att ha sett bilder från valpfabriker och hundmarknader i bl a Polen.

Import från rabiesfria länder är inga problem, men valpar smugglas från de icke-rabiesfria länderna - det är problemet.

Immer
 
Sv: Chihuahua

Immer skrev:
Du skriver att du är trött på smuggelvarningar. Jag kontrar med att skriva att jag är trött på att hitta drogade valpar i resväskor eller under bilars baksäten. Ännu värre är det när de ska avlivas. Jag, och mina kollegor, tar det hårt och många av oss får gå ut en stund och gråta.

Nejmen gud :crazy: :cry: :cry:
Du måste bli väldigt väldigt trött på vad människor gör mot djuren för vinnings skull.
 
Sv: Chihuahua

Kan ju också vara så att hon menade att hunden troligtvis är 5-7 månader gammal på bilderna. :smirk:
 
Sv: Chihuahua

Immer skrev:
Vad man bör ta i beaktande är att valpar INTE kan importeras från så många länder, Storbritannien är ett undantag eftersom man inte har rabies där.
Övriga - från Polen, Tjeckien och allt vad det är, är för unga för att ha kunnat bli rabiesvaccinerade och testade för antikroppar. Först när de är uppåt 7 månader kan det vara OK.

Du skriver att du är trött på smuggelvarningar. Jag kontrar med att skriva att jag är trött på att hitta drogade valpar i resväskor eller under bilars baksäten. Ännu värre är det när de ska avlivas. Jag, och mina kollegor, tar det hårt och många av oss får gå ut en stund och gråta.

Jag anser att det inte kan varnas tillräckligt mycket för smuggelvalpar! Men många är tydligen så desperata att få tag i en chihuahua att de stämmer träff med säljaren på en stormarknads parkeringsplats och betalar 10 000 kronor kontant - utan att få några som helst papper.

Immer

:bow: Instämmer.....
Har en bekant som arbetar på tullen och har samma erfarenhet som dig:crazy:
 
Sv: Chihuahua

Min kompis har en men jag har tyvärr inga bilder. Därimot en adress till en som jag tycker är väldigt seriös uppfödare. Hon har köpt sin från henne...
Att personen ifråga dessutom jobbar på veterinärklinik är ju bara ett plus. Hon vet ju en hel del om hundar iaf...
 
Sv: Chihuahua

åh va kul med en från Ohlala :)
i stallet har vi två minishetlands därifrån så jag har följt med min kompis som äger dem dit. Vi har också haft hand om deras ponnyer på Brunnbydagarna.

här är lite bilder från kenneln :banana:

PICT2345.jpg


PICT2361.jpg


PICT2381.jpg
 
Sv: Chihuahua

Ishtar skrev:
Kan ju också vara så att hon menade att hunden troligtvis är 5-7 månader gammal på bilderna. :smirk:

Så fattade jag det oxå, men ville läsa igenom tråden först för att se om förklaring kom.
 
Sv: Chihuahua

Du svarade fortfarande inte pa hur manga hundar som upptacks av tullen i Sverige varje ar?
Att smugglingen har okat vet vi alla, men vad snackar vi for antal? Ar det flera tusen, eller ar det flera hundra, eller handlar det om ett 2-tal?

Nar jag pratar om import sa menar jag import och inte smugglade valpar. Det ar stor skillnad pa de tva.
Och sa fort man pratar om en importerad chihuahua sa tror manniskor genast att den ar smugglad, vilket i de flesta fall inte alls ar fallet.
 
Sv: Chihuahua

Men snälla ni tjejer...
Bli inte sur på mig nu.
Hade det varit jag som skulle köpt en chihuahua och folk med en gång hade börjat tjaffsa om att man kan bli lurad och dittan och dattan, och att en del inte är seriösa, och lägger sig i på det viset, hade jag blivit skit förbannad. Låter på en del som att de mest är avundsjuka.
Skapa en sådan tråd då "Oseriösa Kennlar" eller "Chihuahuans popularitet" eller något.

Tjejen som skapade denna tråd skapade den för att hon ville ha bilder, inte massa uppmaningar.
Hade hon velat veta om allt det ni skriver hade hon antagligen talat om det för er.

MVH
Josefin
 
Sv: Chihuahua

Då uppmanar jag dig att läsa på hur det går till på ett forum!

Och varför är man inte tacksam för de råd och uppmaningar man får?
Jag skulle bli tacksam om någon/några tipsade mig om hur aveln just för den hundras som jag tänkt köpa ser ut för tillfället..
 
Sv: Chihuahua

Du behöver inte hugga med en gång!
Jag menar, när jag skaffade min hund så sa alla.
"MEn gör inte så, gör så, gör det, gör inte det bla bla bla"
och dom sa "Men schäfrar kan flippa ut i huvvet", "schäfrar får fel på benen, "Hon kommer få livmodersinflamation" bla bla.
Och jag blev bara trött på det, istället för att säga.
"Ja men vad kul, det blir säkert bra!"
Så ska alla försöka vara sådana besserwissar.

Ärligt talat trot du verkligen på att hon har missat allt som skrivs och sägs på tv om Chihuahuaor?

Det tror inte jag!
 
Sv: Chihuahua

Men shit, lugna ner dig lite nu! :D

Tycker att det är du som är jäkligt snabb på att hugga på mig ...

( Jag svarade ju bara, eller vill du inte ha ett svar ? )

Med tanke på att det fortfarande säljs smuggelvalpar så är det väl bättre att uppmana en gång för mycket än en gång för lite.

Dessutom så de inlägg som är riktat till Trådskaparen anser jag inte vara av besserwisser stil.

Det övriga är ju bara en diskussion mellan andra användare om Vavvor.
 
Sv: Chihuahua

Och an en gang visar det sej att sa fort det handlar om chihuahua-rasen sa maste det diskuteras om smuggelhundar!!

Vad 17?? Det finns massor med seriosa uppfodare i Sverige. Sedan finns det manga duktiga och bra tik-agare som valjer att ta EN kull pa sin tik och salja vidare valparna, mot en smarre fortjanst.
Dessutom importeras det LAGLIGT chihuahua-valpar till Sverige for att matta marknaden och faktiskt halla priserna relativt nere. Om det inte var for den importen som faktiskt finns, vet vi inte vart priserna hade legat idag. Just nu saljs vavvor i Norge for mellan 25-30 tusen norska kronor, da importen in till Norge inte varit lika stor. I Sverige klagas det pa att priserna har gatt i taket och att chihuahuan blivit for dyr, men anda ligger de flesta valpar mellan 15-25 tusen svenska kronor. Aven i andra lander ser man en dramatisk prishojning de senaste aren.

Visst ska man vara uppmarksam nar det galler smuggelvalpar och visst ska man inte kopa valpar dar bakgrunden ar tveksam.
Men varfor ar det ingen som varnar tax-kopare att valparna kan vara smugglade? Varfor ar det ingen som varnar schafer-koparna att deras lilla valp kan vara smugglad??
Varfor ar det ingen som fragar labrador-agare pa stan om deras labrador har stamtavla och tank om den ar smugglad??

Detta med smugglingen har fatt ta en alldeles for stor plats. Istallet for att hjalpa chihuahuans namn och rykte har man istallet gjort chihuahua-avel till nagonting tveksamt, fult och oseriost.
Man har gjort chihuahuan fran en ettrig tant-hund till en hund som bara smatjejerna har som mode-pryl och levande docka. Varfor maste allting stereotypas och stoppas in i ett fack?

Det finns chihuahua-agare i alla aldrar, i alla kategorier i livet, seriosa som oseriosa, duktiga som daliga....precis som med alla andra raser.
Vill Miss_Sixty se bilder och skapa en rolig trad om chihuahuan som ras, som husdjur och som kamrat i livet, ska hon fa gora det, utan att manniskor hoppar pa henne om att man inte ska fa kopa smuggelhundar!!

Det ar ju ingen som sager till de andra anvandarna har pa Bukefalos att de inte ska kopa en pudel som ar smugglad!!
Snacka om att manga som svarat i denna traden dumforklarar tradskaparen, saknar respekt for hennes beslut att skaffa en chihuahua och dessutom inte ser verkligheten utan bara det media har propagerat for!!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Troll
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
404
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: cassina
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 530
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp