Chihuahua vill bli buren?

fraggelzebra

Trådstartare
Hej, alla hundmänniskor!
Jag har googlat och kollat rasklubb och rasstandard och andra forum, men inte hittat något belägg för att chihuahuan (som ras) vill bli buren.
Min kompis såg ett tv-program, tror det hette något med 101 Cats and Dogs eller något. Där hade man påstått att alla Chihuahuas (böjning..) vill bli burna.

Jag tyckte att det lät absurt, protesterade vilt och sade bestämt att även en liten hund är en hund och skall definitivt tillåtas att gå själv. Enda undantaget tycker jag är i transport med rulltrappa eller om man skall gå på ett tåg.

Jag har nog aldrig ens träffat en chihuahua, så jag har ingen aning om temperament och sånt, men jag vill gärna motbevisa det här tv-programmet. Eller har man på något vis genom avel och idogt daltande fått fram en sådan oanvändbar egenskap?

Tacksam för svar! :bump:

Sv: Chihuahua vill bli buren?

Nu är väl inte 101 Dogs världens bästa faktaunderlag för hur hundar är. Själv satt jag och kliade mig lite fundersamt i huvudet när jag såg deras avsnitt om "min ras". Det är ett amerikanskt program med amerikanska värderingar på hund och hundhantering så jag tar en hel del som sägs i det programmet med en nypa salt.

Själv har jag ingen aning men det låter knepigt och de flesta småhundar jag har träffat på, tycker faktiskt inte om att bli lyfta eller burna alls. Själv skulle jag aldrig kånka runt på en hund, de har ben att gå med och tassar att stå på :D

Frågan är väl om hönan eller ägget kom först.

Min chihuahua vill ibland komma upp och bli buren. Men det är ju för att hon vet om att det går att bli buren i och med att jag har burit henne. Är det mycket folk på en plats låter jag henne inte gå för folk trampar på henne!! Då sitter hon på min arm.

Samma sak om vi är ute i skogen och det blir lite väl vildvuxet för henne, så kan jag bära henne över det värsta så hon kan fortsätta på egen hand när vi är ute ur den värsta djungeln.

Men normalt sett så går hon ju för egen maskin. Jag är lite för lat för att bära omkring på henne!

Jaha, jag har ingen TV så jag är lite obildad på den punkten. Hade velat höra hur de lade fram det. :grin:

Min familj har själva en chinese crested och han uppskattar absolut inte att bli buren, men jag antar att det är en vanesak. Min kompis föreslog att det kanske var för att chihuahuas är frusna och keliga, men mjäääe. Min hund är frusen om han står still på vintern, men små hundar är ju överlag rätt bra på att kuta omkring så han fryser sällan ändå.

Men märkligt ändå att propagera för en sådan sak i TV. :crazy:

Jo, men det är ju inte riktigt samma sak som du gör, du har ju inte hunden i handväskan. Det var så jag uppfattade att min kompis uppfattat programmet. I en folksamling är det ju klart att man plockar upp en sån liten!

Jag har en chihuahua som jag låter gå så länge/mycket han vill....han säger själv till när han vill bli buren, vilket han oftast gör om det blir för kallt... Jag har en sån hundväska också som han verkligen älskar, använder den dock inte mycket längre, men varje gång den kommer fram så blir han helt till sig och ska göra allt för att få krypa in där.. Jag tycker att så länge hunden får de promenader och aktivering den behöver så skadar det inte om den vill sitta i väska nångång...
Men det låter ju helt konstigt att påstå att "alla chihuahuor vill bli burna"....

Men ville den det från början, alltså, eller har du lärt den att det är trevligt att sitta i en väska emellanåt?

Men ville den det från början, alltså, eller har du lärt den att det är trevligt att sitta i en väska emellanåt?

Jag började typ med som när man tränar en hund att vänja sig vid en bur...fast det gick väldigt snabbt då jag la i hans snuttefilt i den, och chihuahuor älskar små krypin, så han kröp in i den direkt. Så till en början hade jag den som hans "bädd" när han var valp ett litet tag, och sen började jag ta med mig den. Var jag hos gäster tog jag med mig den, och la den på golvet så han hade sitt eget ställe att gå till o "gömma" sig i om det blev lite för mycket.. det blev hans lilla trygghetszon..o han uppskattar den väldigt.
Att jag ville vänja honom vid väska är för att jag åker tåg ofta mellan min bostadsort och min hemort, och med annat bagage också är det både lättare och tryggare att ha honom i en väska.
Jag skulle alltså aldrig tvinga honom sitta i en väska om han inte ville/trivdes i den...

Nu har jag ingen renrasig chihuahua, men en blandning chi/papillon. Hon avskyr att bli buren. Hon hänger glatt med på 1,5 timmes powerwalks och långa skogspromenader. Enda gången jag bär henne är när det blir för kallt för tassarna (köldkramp).
Jag har faktiskt fått höra från en chihuahuaägare här i grannskapet, att hon absolut inte ska gå i trappor och hoppa ner från möbler osv. Hon kan ju faktiskt bryta benen :grin: Hennes hund blir buren jämt, och är livrädd för allt tyvärr.
En hund är en hund, oavsett storlek.

Som sagt är det ju ett amerikanskt program och de har en lite annan hundsyn än vad vi har här. och jag har ingen chihuahua utan en dvärgpinscher. Hon gillar att bli buren och backar till och hoppar mot mina händer när jag böjer mig ner för att lyfta upp henne. Jag bär henne när jag åker rulltrappa eller går av och på buss eller tåg och när det är mycket folk så hon riskerar att bli trampad på. Annars får hon alltid gå själv. Sen får jag erkänna att jag kan gå och bära på henne lite inomhus också för att det är lite mysigt när hon ligger på min arm men inte några längre stunder, det blir lite jobbigt för armen...

Men att en hund vill bli buren rent genetiskt tror jag inte på, hos min hund är det ett inlärt beteende.

Jag har faktiskt fått höra från en chihuahuaägare här i grannskapet, att hon absolut inte ska gå i trappor och hoppa ner från möbler osv. Hon kan ju faktiskt bryta benen :grin: Hennes hund blir buren jämt, och är livrädd för allt tyvärr.
En hund är en hund, oavsett storlek.
Det finns puckon i alla läger, men tro inte att alla chihuahuaägare är sådana som din granne. De allra flesta chihuahuaägare jag känner, och då känner jag en hel del, är väldigt måna om att deras hundar just är hundar och ska behandlas så också.

Men sen tänkte jag tillägga också att det är skillnad på att säga att hunden vill blir buren och bör bli buren.
Påståendet du skrev om att de sa att chihuahuor vill bli burna låter ju väldigt konstigt.
Men sen finns det faktiskt de som måste bli burna i vissa situationer, och det är en helt annan sak tycker jag.
Visst, en hund är en hund oavsett storlek.. men som min hund som dessvärre stannade på 1,2kg vid vuxen ålder och är väldigt klen..klarar inte ens av att hoppa upp/ner för någon soffa eller säng, och vågar inte gå ner för trappor. Och faktiskt så kan ha bryta benet om han hoppar ner för en möbel och skulle därför aldrig tvinga honom göra det..bara för att han är en hund med 4 ben.
Så när det gäller att hoppa upp/ner för saker och ting så är det olika, och då får jag oftast bära honom...inte för att han VILL, utan för att jag måste göra det.
Men när det handlar om att befinna sig på plan mark/golv så får han gå bäst han kan..o bär då som sagt oftast bara upp honom om det blir för kallt.

Tips: Här kan man se alla avsnitten av 101 Dogs på nätet http://animal.discovery.com/tv/dogs-101/

Jag har sett måånga av avsnitten på tv och hört massvis av galenskaper. Tror faktiskt att det finns/fanns en tråd här på buke där det enbart diskuterades vilka knasigheter som dök upp i programmet.

Jag tror absolut att chihuahuas kan gilla att bli burna. Är man liten så är det nog kul att då och då få komma upp lite högre och se världen ur en annan synvinkel och är det kallt får man ju extra värme om man sitter tex innanför någon annans jacka. MEN det är nog knappast specifikt för just chihuahuan och självfallet mår alla hundar bra av att få använda kroppen.

Även min unga hund gillar att sitta i knät och bli buren ibland. Hon är inte någon chihuahua, utan en 62cm hög saluki... :p

Det finns puckon i alla läger, men tro inte att alla chihuahuaägare är sådana som din granne. De allra flesta chihuahuaägare jag känner, och då känner jag en hel del, är väldigt måna om att deras hundar just är hundar och ska behandlas så också.

Det är jag mycket väl medveten om. Tyvärr så finns det fler här i trakterna som tycker att deras småhundar är porslingdockor, mycket tragiskt. Lika tragiskt som att det finns brukshundsägare som tror att hunden mår bra av att gå runt huset ett par gånger om dagen.

Men sen finns det faktiskt de som måste bli burna i vissa situationer, och det är en helt annan sak tycker jag.
Visst, en hund är en hund oavsett storlek.. men som min hund som dessvärre stannade på 1,2kg vid vuxen ålder och är väldigt klen..klarar inte ens av att hoppa upp/ner för någon soffa eller säng, och vågar inte gå ner för trappor. Och faktiskt så kan ha bryta benet om han hoppar ner för en möbel och skulle därför aldrig tvinga honom göra det..bara för att han är en hund med 4 ben.
Så när det gäller att hoppa upp/ner för saker och ting så är det olika, och då får jag oftast bära honom...inte för att han VILL, utan för att jag måste göra det.
.

Riskerar han att bryta benen för att han han har väldigt tunn benstomme eller något sådant? Har aldrig sett ett djur bryta benen efter att ha hoppat från en soffa, varken små hundar, katter/ungar, råttor, kaniner osv. Finns det någon genetisk defekt som gör att de bryter benen när de hoppar ner från möbler?

Riskerar han att bryta benen för att han han har väldigt tunn benstomme eller något sådant? Har aldrig sett ett djur bryta benen efter att ha hoppat från en soffa, varken små hundar, katter/ungar, råttor, kaniner osv. Finns det någon genetisk defekt som gör att de bryter benen när de hoppar ner från möbler?

Jag talar absolut inte för hela rasen, utan endast för honom. Men nej..inga genetiska defekter inom rasen vad jag vet..men ja just han har väldigt tunn benstomme. Finns chihuahuor i hans storlek (som två av mina grannar har), men som har tjockare benstomme..dom är mer kompakta liksom..och har dubbelt så stora tassar..
Jag känner även en person vars chihuahua som är lite större än min som brutit ett ben av att han busat och hoppat för snabbt ner för en soffa. Men det är inte så att jag inte låter min hund hoppa ner för möbler, utan han själv gör det bara inte. Så då kan jag inte tvinga honom till det...och vill ändå absolut inte riskera att han skadar sig eller får diskbråck, som rasen har lätt för att få.
Men ni kan tänka er själva...det är inte heller bra för större hundar att ständigt hoppa upp o ner för höjder som är tre gånger så höga som dom själva..

Min fd svägerska hade (och har fortfarande) kennel som för fram dvärgpudlar -en av deras valpar bröt benet när han hoppade ned ifrån en madrass/säng utan ben då han var tio veckor gammal.
Man ska vara försiktig med valpar i allmänhet och små raser i synnerhet. Det är ett faktum.

Sedan tror jag inte att det finns någon genetisk vilja att bli buren hos någon hund. Ännu. ; )

Senast ändrad:

Samma program som rekommenderade taxar till de som bor i lägenhet för de kan "motioneras i korridoren" och lära sig på "på låda som katter". :D

Okay, bra att du förklarade syftet. :)

Ja, jag såg inte programmet själv utan fick det återberättat, så det kan ju vara felciterat. Men i och med mina fördomar om amerikansk hundhållning kan jag tänka mig att de syftade på att bära hundar i väskor á la Paris Hilton, och det är väl innan det inträffar som man borde dra en bär-gräns. :d

Red_Chili: Tack för länk! Skall sätta mig in i detta spektakel. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka