Chihuahua-annonserna på Buke...

Druvan

Trådstartare
På Bukefalos annonstorg har det länge cirkulerat DANSKA annonser med chihuahuavalpar. Är detta smuggelvalpar? Eller är det bara en uppfödare med extremt många avelsdjur? Nya valpar varje vecka för 13 000 kr styck. Blev bara nyfiken om någon känner till något :angel:

Pratade med min sambos lillasyster idag. Hon har just köpt sin första hund och glatt sig så- men vi har nu insett att hon blivit lurad :mad:. Ej registrerad valp med hemmagjord stamtavla. Och fullt pris fick hon betala! Ras: papillion. Så otroligt fräckt att lura förstagångshundägare så! Hon hade bl a tänkt ställa ut den... :mad:

Sv: Chihuahua-annonserna på Buke...

Det är fräckt att luras, men jag tycker samtidigt att hon får skylla sig själv. Om man ska ställa ut och dessutom inte kan se skillnad på chihuahua och papillon så är man nog inte så påläst om rasen.

Nu missförstod du mig. Vilket iofs inte var så konstigt när jag babblade om två helt olika raser i samma inlägg :p Det var en papillon hon ville ha och en papillon hon köpte. Att hon sedan inte vet hur ett äkta SKK regbevis ser ut är nog inte så konstigt om man inte köpt hund förut. Blir bara så arg på sådana uppfödare så jag var tvungen att avreagera mig :mad: Att glädjen över nya valpen togs ifrån henne så snabbt....

Ahaaa, då förstår jag :idea: Himla trist att hon lurades :(

Smuggelvalpar brukar oftast inte ha papper av nagon sort. De som har papper ar legitima hundar, som man helt enkelt inte brytt sej om att fa import-tillstand till innan importen till Sverige.

Nar det gallet chihuahuor och andra riktigt renrasiga hundar, sa ska man absolut inte kopa dessa utan papper.
Nar det dock galler brukshundar, terriers och arbetshundar, sa ar det en annan femma tycker jag. Da letar man oftast efter en individ som har ett syfte (mer an vara sallskap).
JR ar ju en ras som inte gar att registrera i manga lander, sa importerade JR valpar kan vara utan papper men fortfarande av god kvalitet.
Aven vallhundar av olika slag ar helt ok utan papper, da de ar utbildade for att gora ett jobb.

Nar det galler sallskapshundar ska dessa ha papper, annars har i alla fall jag uppfattningen att de kommer fran oseriosa uppfodare.
Dessa chihuahuor fran Danmark kommer med papper, sa de ar antagligen inga smuggelvalpar. De kommer sakerligen fran en uppfodare som har flera avelshundar och uppfodaren far battre betalt i Sverige an vad den far i Danmark, och valjer darfor att salja valparna till Sverige.
Koper ni valp i Danmark, ska du dock se till att fa valpen rabiesvaccinerad och testad. Danmark ar namligen inte rabiesfritt.

Trist for din syster - jag tycker att hon ska anmala uppfodaren till polisen for forfalskning!!

Jag har också kommenterat detta på olika trådar, jag tycker det är mycket suspekt!!!
SÅ många olika valpar, och de har annonserat länge och det är olika valpar på bilderna hela tiden ocg inte ett telefon nr att ringa :mad:

Har även sett att det är andra små raser som är populära som är utannonserade på samma sätt danska utan tel.

Druvan skrev:
På Bukefalos annonstorg har det länge cirkulerat DANSKA annonser med chihuahuavalpar. Är detta smuggelvalpar? Eller är det bara en uppfödare med extremt många avelsdjur? Nya valpar varje vecka för 13 000 kr styck. Blev bara nyfiken om någon känner till något :angel:
QUOTE]

Hmmm...jag skulle ALDRIG köpa en valp därifrån :mad:

hrmm. Kom en kille till klubben häromdagen med ett rottishane som egentligen skulle haft ett skott i pannan. Aggressiv mot allt och totalt missförstådd, killen har definitivt inte kunskap att ta hand om hunden på bästa sätt, tagit den som omplacering vid 15 månader.
Iaf, vi frågade om vaccinationsintyg, han gick och hämtade det och tog då med sig "stamtavlan". Skriven på A4 med kulspetspenna... Han hade betalat 8000 för en oreggad, aggressiv jäkla best. Grattis

//E

Frågan är om det inte kan dömmas som bedrägligt beteende, OM de ordgrant utgett sig för att vara SKK registerade.

Hade jag köpt jycken så hade jag gått vidare med det, men han var nog inte överdrivet intresserad av det, det gjorde ingen skillnad för honom.

Vet några som köpte oreggade valpar inom samma ras med löftet "de ska reggas". Hon fick stamtavlan till slut, men det tog ett år och mycket jobb.

//E

Har också tänkt samma tanke, men..vad kan man göra?

lady_vip skrev:
hrmm. Kom en kille till klubben häromdagen med ett rottishane som egentligen skulle haft ett skott i pannan. Aggressiv mot allt och totalt missförstådd, killen har definitivt inte kunskap att ta hand om hunden på bästa sätt, tagit den som omplacering vid 15 månader.
Iaf, vi frågade om vaccinationsintyg, han gick och hämtade det och tog då med sig "stamtavlan". Skriven på A4 med kulspetspenna... Han hade betalat 8000 för en oreggad, aggressiv jäkla best. Grattis

//E

Då är det väl jättebra att han kommer till klubben och får hjälp och kunskap att ta hand om hunden?

Druvan skrev:
Nya valpar varje vecka för 13 000 kr styck.
Det slog mej nar jag laste den meningen att det sakerligen ror sej om en handlare.
Det ar nagonting som vi i Sverige inte ar sa vana vid. Precis som att nagon koper och saljer hastar, finns det personer som handlar med valpar. Det ar mycket vanligt pa Irland att handlare koper upp hela kullar och exporterar dem runt om i varlden. Sjalv har jag salt hela kullar (JRT-valpar) till USA, Sverige, Danmark, Norge, Italien och faktiskt sa gick 3 stycken valpar hela vagen till Japan.

Jag kanner flera chihuahua-uppfodare pa Irland som har framtida kullar bokade av handlare for export till Sverige tex, nu nar chihuahuan ar sa dyr och poppis. Aven shi tsu valpar ochandra sma raser exporteras till andra lander, for dubbelt sa mycket som de borde kostat i hemlandet.

Det som är bra är att han inser att han behöver hjälp med hunden.

Men en brukshundsklubb är i första hand till för att lära hundföraren att lära sin hund saker. De flesta instruktörer har inte kunskap nog för att ta sig an en hund som har missat allt grundläggande. Denna hunden bör dessutom inte vistas bland andra hundar i denna utsträckning som det blir på en brukshundklubb, då han blir rabiat runt andra hundar. Synd om honom, men om man inte kan garantera säkerheten för de andra hundägarna eller hundarna för att hjälpa honom så kan vi inte hjälpa honom.

En sådan hund behöver hjälp av ett proffs, t.ex en hundpsykolog som dessutom kan bli lite mentor åt ekipaget. På bruks har alla sin uppfattning och åsikt, det kan bli helt fel med en osäker kille och osäker hund.

Vi har 250 aktiva medlemmar, som vi lär olika saker i olika kurser, denna hunden skulle medföra att vi måste sätta dessa kursare åt sidan och att de skulle bli lidande... Alla som gått kurs med en hund som är otroligt krävande vet hur jobbigt det kan bli.

Men han har blivit rekommenderad proffisionell hjälp, hoppas han tar åt sig den.

//E

I de flesta av dessa danska annonser står ingenting om huruvida de har papper eller är vacc. På VISSA står det men inte på andra :confused:
Tycker ändå att då kan de lämna ut sitt telefonnr. om de är seriösa. På detta vis kan man ju bara få tag i dem genom anonymt mejl via annonsdirekt.
Jag tycker även valparna ser för små ut för att vara säljklara, speciellt om de exporteras och importeras hit och dit.

Jag var precis inne och läste valpannonserna, de har ändrats en del efter vad vi diskuterat här på forumet, först skulle de hämtas i danmark vilket vi tyckte var mysko, nu kan de köras till helsingborg mot bensinpengar :confused:
Sedan var de ju dyra för det var ju bet. i dkk. NU har de ändrat till svenska pengar :confused:
På EN annons har de till och med satt ut nåt slags telenr. MEN det är inget danskt riktnummer med där :confused:

JAG TROR ATT DET ÄR NÅT FANSKAP MED DESSA ANNONSER :mad:
Buke/annonsdirekt borde se över detta.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka