Chiafrö - ngn testat?

Lindon

Trådstartare
Köpte hem en påse chiafrö som jag tänkte prova ge istället för loppfrön. Ger alltid en kur på vår och höst för att rensa upp systemet. Men tyvärr tycker hästarna det smakar gift!:devil:

På förpackningen och på nätet står det: provides healthier skin and coat, promotes strong hoof growth, helps provide a calming effect, reduces symptoms of arthritis, reduces inflammatory issues, aids with laminitis, allergies, a healthy immune system, growth and development and increased energy. Jag är ganska skeptisk till naturprodukter så några underverk väntar jag mig inte,tänkte det mest för "sandutdragande" effekten. Samt att hästarna tycker att det är mumsigt och äter det snällt.

Nån som testat detta? går det ner?

Sv: Chiafrö - ngn testat?

Inte på hästarna men väl på mig själv - jag använder det ganska ofta i min morgonsmoothie men även när jag bakar muffins. Man kan använda chia istället för ägg (bra för veganer :)). Du måste blötlägga dem ordentligt för de sväller verkligen rejält. Smakar inget speciellt - men jag har i och för sig inte provat äta loppfrön på sistone så jag har inget att jämföra med. :D

Jo jag läste att det har större "uppsvällningsförmåga" än loppfrön....Lite nötiga ska de smaka enligt nån på nätet. Tyckte det bara smakade frön jag.:angel:

Finns det att få tag på i någon lokal matvaruhandel/hälsokostbutik eller tvingas man beställa det på nätet?
Brukar ge Cheval tarmrens till min sankolikhäst som käkar sand som snacks men det är ju så j**la dyrt :grin:

Kanske i nån hälsokost affär, fick mina av morsan :) En påse på 1kg kostade 25€, men jag har sett 17€ också, så det beror väl på varifrån man tar. Går jag enligt bruksanvisningen på påsen räcker fröna i ca 80 dagar så inte blir det så dyrt då.

600,- för 3.5 kg :eek: Det är ju hutlöst!
Skulle malda loppefrön vara så mycket bättre än omalda?
Jag köper 7 kg loppefrön för 275,-

Chiafrön är inte malda. Sen är det inte loppfrön heller, utan en annan sorts frö. Men med likande funktion. Förutom då att dessa frön innehåller mer nyttigheter. Huvudsaken för mej är att hästarna ÄTER! kostar en påse 25 € som räcker under en säsong och det funkar måste jag väl nog säga att det är billigt.

Krossade loppfrön ska tydligen vara väldigt effektiva så jag kan tycka att det är bra som en dunderkur när hästen har flera kg sand i tarmarna och man vill få ut det så fort som möjligt. Som underhåll tycker jag däremot att det räcker alldeles utmärkt med hela frön

Liknande trådar

Hästvård Urklippt ur equine disease quarterly 2006- aprilnummret Possible Role of Adipose Tissue in the Development of Laminitis Laminitis is...
Svar
5
· Visningar
1 834
Dressyr Hittade en jättebra lista.... As the Academy wants to promote the communication among dressage friends from all over the world, we...
Svar
3
· Visningar
1 986
Senast: true_blue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama