Chevivit selen

Trissa

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av det? Det vore också intressant att jämföra innehållet av selen och e-vitamin med andra preparat. Enligt produktinfon så innehåller Chevivit
250 mg natriumselenit och
250.000 mg e-vitamin per liter.

Mycket eller litet innehåll av vardera, jämförelsevis?
 
Enligt produktinfon så innehåller Chevivit
250 mg natriumselenit och
250.000 mg e-vitamin per liter.

Per liter ja, men Chevivit selen säljs i flaskor som bara innehåller 100 ml.

Underhållsbehovet av selen för en häst som väger 500 kg är minst 1 mg. Nu innehåller denna produkt natriumselenit som har sämre upptag än selenjäst vilket gör att man bör ge minst 1,25 mg/dag. Eftersom produkten innehåller 25 mg selen måste man ge 5 ml/dag vilket gör att flaskan räcker i 20 dagar. 5 ml ger även 1250 IE E-vitamin, 3750 IE A-vitamin och 375 IE D-vitamin.

Sen kan man fundera över om hästen verkligen behöver tillskott av A- och D-vitamin. Behöver hästen tillskott av A-vitamin så ger t.ex. en medelstor morot dubbelt så mycket A-vitamin som 5 ml Chevivit selen.

Jag vet inte vad en flaska Chevivit selen kostar men nog finns det billigare alternativ!
 
Ja, jag har heller inte sett några större flaskor än 100 ml. Priset på dem verkar ligga runt 120-150 kr styck.
Tyvärr innehåller ju majoriteten av selentillskotten på marknaden natriumselenit, men det är också därför jag är intresserad av att jämföra med innehållet i andra produkter. Annars blir det svårt att hitta ett prisvärt alternativ.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Min tränare tyckte att vi skulle börja ge vår ponny E-vitamin då hon går ganska hårt i nuläget. Jag har för mig att E-vitamin och...
Svar
9
· Visningar
1 163
Senast: Karoliten
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 230
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
797
Foder & Strö Hej, Håller på att räkna på min hästs foderstat och har några funderingar. 1. Har läst ”Utfodringsrekommendationer för häst” och i de...
Svar
8
· Visningar
1 062
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp