chevinal plus.

C

CeciliaAndersen

eftersom min ponny inte äter sina krafft miniraler mer, så har jag fått tips om att ge chevinal plus och biominiral, meen jag hittar inga analys värden? det står bara att det inte innehåller kalcium, och man måste ge nån sorts biominiral, för att täcka kalcium behovet..

men hur ska jag kunna veta att det täcker behovet?

hur gör ni som ger chevinal plus?

Sv: chevinal plus.

Du skall komplettera Chevinalen med kalk, tror att det står foderkrita på chevinaldunken, men det är samma som kalk.

Chevinal Plus är inte ett komplett mineralfoder, du måste tillsätta de viktigaste -kalcium och fosfor- vid sidan av.
Och de finns bara i fast form...

Det gör att CP inte alltid är en optimal lösning för hästar som inte äter vanliga mineralfoder, för det är inte säkert att de äter "pulvret" ändå.

Börja hellre med att prova andra tillverkares mineralfoder, t.ex. Hippo. De kan smaka annorlunda, och då får du "allt i ett".

Står det inte innehållsförteckning på dunken? Annars finns produkten här http://www.eclipsebiofarmab.se/

Huruvida man måste tillsätta kalk och fosfor beror på övriga foders analys. Förra året innehöll mitt hö väldigt mycket kalcium medan i år är just kalcium värdet betydligt lägre. Förra året fick jag alltså tillsätta fosfor medan i år har jag inte behövt tillsätta varken kalcium eller fosfor

Det står ju på dunken? Det står även på hemsidan (biofarmab tror jag, väldigt utförligt). Jag köpte den nyss själv eftersom den passade min foderstat - vårt hö är väldigt kalciumrikt. Det är inte alls säkert att man måste komplettera med kalcium och fosfor, det beror ju helt och hållet på grovfodrets kvalitet. Vårt hö innehåller så mycket kalcium att min häst får ett överskott, vilket ju inte gör något, men jag behöver alltså inte tillsätta något. Fosforn räcker också till, men jag kompletterar med fosforbalans för att Ca/P kvoten ska bli bättre.

Prova vitafors mineraler...Min pålla skulle bara äta hösilage en period för att se om det var hösilaget som gjorde henne kass i magen och då gav jag henne vitafor och hon åt det som godis...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
794
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 557
Senast: Hazel
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 353
Senast: Ise
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 659
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka