Chevinal plus !

B

Bella_001

Hejhej. Jag har tänkt byta foder , Jag ger nu fibergi + betfor + hö. Jag täönkte byta till Havre + Chevinal plus (Har hört att det är VÄLDIGT bra) och hö. för i fiberggi är det ju mkt mineraler och ger jag chevinal plus och korn så blir det ju nästan som fibergi.. Eller ? För i chevinal plus så är det nästan alla mineraler och vitaminer. VAd tycker ni ? Tacksam för svar ! :banana:
 
Sv: Chevinal plus !

Varför skulle Chevinal vara SÅ bra? :confused: Intressant att veta varför du vill byta om du ändå vill att det ska vara ungefär som fibergi? Varför vill du byta? :)
 
Sv: Chevinal plus !

Chevinal Plus innehåller inga mineraler så de måste du tillsätta separat.
Tillverkaren av Chevinal Plus informerar särskilt om detta eftersom mineralvärdena skiftar alldeles för mycket i hö/hösilage från olika vallar och delar av landet.
Oftast behövs extra kalk och eventuellt magnesium.
Havre innehåller ganska mycket fosfor, så det brukar det snarare bli ett överskottt av.

Du bör dock göra en höanalys för att kunna komplettera mineralvärdena mer exakt.

Fördelen med en foderstat av hö, havre och vitaminer och mineraler är att den ofta är långt billigare än Fibergi och andra färdiga foder.
Färdiga foder är däremot väldigt enkla och praktiska att ge och förvara eftersom ett foder innehåller "allt".
 
Sv: Chevinal plus !

håller med övriga men när jag fodrade på fibergi så gav jag chevinal samtidigt. Det var under tränings och tävlingsäsongen.

Så min häst gick ordentligt.

Men sen tog jag bort chevinalen och bytte även foder helt och han är fortfarande lika fin, om än något mindre taggad.

Insåg att det blev ekonomiskt ohållbart att ge fibergi med så många hästar som jag har nu. så det blev krafffts produkter i stället.
 
Sv: Chevinal plus !

Det finns visst mineraler i Chevinal, men inte kalk+fosfor (som också är mineraler, men som sagt, andra mineraler finns det i Chevinalen).
 
Sv: Chevinal plus !

Ok, jag tänkte faktiskt bara på kalcium och fosfor och det vet jag inte finns i den. :o ;)
 
Sv: Chevinal plus !

Gav inte du din häst bara hö och havre?? hepp...
 
Sv: Chevinal plus !

Chevinal är iaf dyrt... Och så behöver man ge extra mineraler, extra kalk... hu, vad betalar man för eg... B vit som dom pissar ut... hihi...

Hestekrafft är ett bra alternativ till Fibergi- lucernhack istället för halm... Dessutom så ska man ge havre till så det ska räcka med 1 kg/dag... Betydligt mer ekonomiskt och innehåller det mesta... Även örter och vitlök...
 
Sv: Chevinal plus !

Chevinal, foderkrita, havre och betfor ger jag. Då får dom i sig alla mineraler. Tycker jag fungerar superbra.
Ja, och hö så klart. Viktigast.
 
Sv: Chevinal plus !

Om Chevinal passar till din foderstat så kan jag rekommendera det! Jag tycker det är jättebra! :)
 
Sv: Chevinal plus !

Med mineraler brukar man mena makromineralerna kalk fosfor o magnesium. De andra som bara behövs i små mängder kallas mikromineraler. De flesta av mikromineralena får hästen i sig naturligt, när det gäller selen som vi alltid har brist på täcker inte Chevinal behovet.
PL
 
Sv: Chevinal plus !

Tycker Chevinal Plus är jättebra...speciellt bra inverkan på min ena häst som haft lite dåliga hovar.Man kunde se skillnaden på hovarna vart efter nytt växte ut vecka för vecka.En helt klart prisvärd produkt.Jag har testat och jämfört massor av produkter.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 453
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Tjholahopp
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 315
Foder & Strö Har nyligen köpt en häst och blivit lite förvirrad kring allt dehär med tillskott. Just nu går han på sommarbete och äter enbart gräs...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp