Cheval Liberté Gold aluline

Poison-heart

Trådstartare
Jag funderar på att köpa ett beg. cheval av denna modell, årsmodell -10.
Någon som har erfarenhet av denna modell? Är den prisvärd? Är det bra med en vagn i aluminium? Vet att det kan vara en nackdel att köra med aluminiumvagn mycket under vintern när vägarna är saltade, men den kommer inte användas speciellt mycket under den värsta vintern.

Sv: Cheval Liberté Gold aluline

varför är det en nackdel att köra på saltade vägar?? Aluminium är väl rostfritt vad jag vet?

Men salt fräter på aluminium. Det är järn som rostar.

Senast ändrad:

Jag personligen skulle aldrig i livet betala för att ha ett aluminium släp.
Skulle jag få ett skulle jag sälja det, det är ingenting jag vill ha iaf.

Nähä?
Själv är jag trött på trä. Ska aldrig mer köpa ett släp i trä, så har varit inne på aluminum då det känns som det borde vara längre hållbarhet. Sen kräver det självklart att man sköter om det ordenligt, spolar av det osv.

Har en kompis med 2012:a cheval alu line GT2 lite o säker på om det står i rätt ordning. Hon är nöjd och glad i sitt släp.

Det är mycket svårare att hålla koll på alu än plyfa, aluminium är inget evighetsmaterial, det kan också försvagas och det märker man inte förrän det händer. På plyfa kan du se rötan i tid och åtgärda innan olyckan är framme.

I ett välbyggt och välskött plyfasläp håller väggar och golv i minst 10 år och då är det enkelt att byta de skivor som behövs :)

Nähä?
Själv är jag trött på trä. Ska aldrig mer köpa ett släp i trä, så har varit inne på aluminum då det känns som det borde vara längre hållbarhet. Sen kräver det självklart att man sköter om det ordenligt, spolar av det osv.

Du har med andra ord noll koll på hur aluminium beter síg.

Du har med andra ord noll koll på hur aluminium beter síg.

Vem är du att döma? Min egen bedömning är nog at jag har bättre koll än noll koll iaf...

Jag frågade inte efter spydiga kommentarer, utan efter vad folks egna erfarenheter säger, inte personliga åsikter.

Har inte kommit med ngn personlig åsikt eller spydig kommentar, bara ett konstaterande.

Bara svart på vitt ren fakta att aluminium inte är ett lämpligt material för en hästtransport om den ska hålla länge.

Aluminium är ett sprött material som går sönder av vibrationer.
Därav väldigt vanligt att tex aluminiumbommar tex går av "utan anledning", aluminium oxiderar utan att det syns och går sönder i både golv och väggar.
Det är inte heller något du kan se med blotta ögat som vanlig rost på vanlig plåt, du märker det när det är försent om du inte har röntgensyn men det vet jag ingen människa som har.

Hur kan då flygplan tex vara byggda i aluminium? Om det är så sprött menar jag, och inte tål vibrationer?

Jag är också intresserad av för och nackdelar med aluminium i transporter. Har själv precis köpt en ny transport med aluminiumgolv.
Vad ska man tänka på när det gäller skötsel för att de ska hålla så bra som möjligt?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en Cheval Liberté 1,5- hästars i aluminium med glasfiberfront och tak. Den är supersmidig och ligger bra på vägen, och på vägen...
Svar
5
· Visningar
1 165
Senast: ako
·
Utrustning Ska byta ut min transport mot ett nytt, vill ha hög lastvikt, sadelkammare och kombiramp. Har fastnat för Ifor och Cheval och kan inte...
Svar
6
· Visningar
3 659
Senast: Azor
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 274
Senast: aiquen
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av... 11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 982
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka