cheval liberte bra eller dålig ?

martinique

Trådstartare
Skulle vilja veta lite mer om dessa transporter från årsmodell 2010 och nyare.
Är inte intresserad av att höra om åsikter om dom som bara sett dom utan av dom som äger eller kör med en sån. Har själv varit och tittat på en och tycker den ser fin ut men vill veta lite mer om dom brukar krångla eller gå sönder , frysa ihop osv... Ja allt sånt man upptäcker först när man äger en :D

Sv: cheval liberte bra eller dålig ?

Har en -12:a, Gold X-line.

Det enda jag inte gillar är att den är så förbannat svår att koppla på om man inte kommer exakt rätt under kulhandsken. Den är tung att flytta för hand tycker jag.

Annars är jag nöjd. Den är trevlig att köra med, ligger bra på vägen och jag har provåkt den själv. Kunde stå i den utan att hålla mig i på grusväg.

Det är dock den enda nyare transport jag haft att göra med så jag har inget att jämföra med.

Takluckan läckte vid ett tillfälle och den åkte igen vid färd vid ett annat. Åtgärdades av ÅF, var bara att skruva lite på den. Borde kunnat fixa det själv...:o

Inget har frusit under vintern, mer än att bromsarna behövt knuffas igång men sen gått som vanligt.

Överlag mycket nöjd.

Jag köpte en helt ny år 2007. Modellen heter 2004. Jag är väldigt nöjd med den. Det enda som krånglat är att när dörren blåste upp med full fart en dag (alltså jag hade inte stängt den, detta var vid stillastående en blåsig dag), så gick handtaget av. Jag mailade ÅF och fick ett nytt hemskickat.

Det är annars inget som rostar eller läcker på min transport, jag tycker den är kanonbra, även om jag har hört att vissa inte gillar den. Lite trångt kanske framme vid krubban, men inte så att det orsakat något problem.

Jag är fortfarande lite inne på att investera i en GoldOne, var och klämde och kände på en sån i våras. Det är vissa detaljer som inte går att mäta med min gamla Kylinge, tex panikbommarna. Men sen är där ju vissa finesser som inte ens fanns när min släp tillverkades, typ inbyggd sadelkammare:angel:

Jag hade nog hellre köpt en Fautras, men de kostar ju dubbelt så mycket, så hmm...

Iaf, när det gäller CL så köpt en kompis en 2004 årsmodell -05, för några månader sen, i plyfa, ena väggen var fullständigt uppruttnad upptäckte hon när hon kom hem så hon reklamerade släpen.

Ush vad tjatigt. Min står alltid inne så jag hoppas ju att något sådant inte ska hända med min... min gamla Kylinge fick jag byta både golv o baklucka på då det var väldigt dåligt. Men den var några år äldre.

Har lånat ett av enklare modell (kan inte namnet, men årsmodell 2010?) några gånger, och det jag främst reagerat på är att det är otroligt tungdraget tomt.

Det känns nästan ingen skillnad om det är tomt eller om jag har 6-700 kg häst i det... :crazy:
Det är dessutom väldigt stumt och stuttigt efter bilen, med last går det mycket bättre.

Burkade låna ett Umesläp (B45) och en Värmlandsvagn (Classic 677) förr, och de gick båda väldigt lätt och mjukt bakom bilen även tomma. Tungt blev det först med last, vilket känns mer rimligt. ;)

Däremot verkar inredningen smidig att montera ner och bygga om om man vill växla. :)
Krokarna som håller presenningen bak gick sönder väldigt snabbt, de sitter numera med små spännband.

Rent spontant skulle jag nog hellre lägga samma pengar på ett begagnat släp av annat märke.

Senast ändrad:

Min uppfattning av CL är att det är rejäla släp men som ibland är lite hafsigt ihopsatta. Har lånat ett par i lite olika åldrar och det enda jag inte tyckte det var lite glipor på här och där och att det fanns lösa saker var den i glasfiber (tror det var en Gold Magnum). Men vet inte om deras glasfibersläp generellt är bättre än dom i plyfa eller om jag bara haft tur/otur med dom jag klämt på. Jämfört med den Ume jag brukar låna är dom rejält tungdragna men betydligt lättare än Iforn jag har haft.

Senast ändrad:

Grattis!

Vi har oxå kikat på GoldOne. Vill ha med aluväggar, känns som man får en himla massa för pengarna. Har åf väldigt nära o fått väldigt bra servicekänsla av denne.

Tack:) jag hade också bestämt mig för ett med aluväggar + sadelkammare, fick ett riktigt bra pris. Men sen funderade jag på hur mycket jag kör, bytte bil istället, så transportbekymret sköts lite på framtiden.

Sadelkammare vill jag oxå ha.
För mig som alltid kör en häst o ofta åker själv är enhästars perfekt. Kunna brodda o sadla inne i transporten, perfekt.

Jag hade precis samma resonemang:) sen när jag jämförde de olika enhästarssläpen så vann GoldOne. Det jag inte förstår är varför Thule och fd Boj inte provar att göra en modell, det hade varit högintressant för mig.

Det undrar jag med. Jag är jättenöjd med mitt gamla Boj men ett nytt med kombiramp, sadelkammare mm blir för mycket pengar för mig.
Sen är jag glad om jag kan få ner tjänstevikten så mycket som möjligt, har ingen super dragbil o det känns onödigt att dra tyngre än nödvändigt.

Tror vi kan ha varit hos samma ÅF. Isåfall är det inga fel på servicen, mycket hjälpsam :)

Vi har ett släp, köpte nytt ifjol alltså en -11 köpte vi, det läckte vatten både här och där. ÅF tog igen släpet och tätade om det runt fönster osv men när vi fick hem det så började det läcka igen och till slut fick vi ett nytt släp, vi bytte det nu i våras så vi fick hem en -12 istället. Men jag är inte riktigt nöjd med släpet ändå, när man kör det tomt är det väldigt lätt och det känns inte att man har ett släp bakom men som någon skrev ovan här är det otroligt stumt och studsigt bakom bilen. Mitt släp är även likadant när jag har häst på finkan och det tycker inte varken jag eller min häst om.

Brukar låna ett Umesläp från stallet som är bra mkt skönare att ha bakom bilen och även för hästen.

Äger ingen men var väldigt inne på att köpa en. Men så kollade jag på dem på en mässa där jag kunde jämföra side by side med Böckmann och Boj, då kändes Cheval som en leksakstransport. :crazy: Klen, skramlig, ogenomtenkt. Upplevde det som en snyggare version av en Värmlandsvagn (som jag hade innan (en helt ny) och de är skitdåliga).

Valde att köpa en Böckmann i aluminium och har inte ångrat en sekund. Rejäl, stadigt och hästarna står jättebra i den.

tack alla För svaren nu ha jag fått lite ris och lite ros: Känns skönt att få veta vad man ska passa sig för. Har varit och tittat,provkört och själv åkt i transporten och om jag jämför med de gamla umesläp jag har idag är de mycke bättre. Sen förstår jag ju att köper man ett nytt släp för 50-70 tusen mer så ska dom ju självklart va finnare och bättre. De är ju mycke som ska stämma när man köper släp. jag har ju BE kort och vill rymma två hästar lagligt t.ex. så vad man får lasta och totalvikten e ju viktig för mig. Nån som kollat om vikten stämmer med de som står i papprena? Har hört att de brukar kunna diffa en hel del på vissa vagnar.

Ska du köpa helt nytt så kolla så de väger in släpet MED mellanvägg och bommar och allt i. Mitt gamla var vägt UTAN inredning så det var 100 kg fel..
Enda sättet att kolla borde vara att väga släpet. Viktade om mitt på bilprovningen där dom alltså också har en våg. Vet dock inte om man kan åka dit bara för att kontrollera vikt.

Ska du köpa helt nytt så kolla så de väger in släpet MED mellanvägg och bommar och allt i. Mitt gamla var vägt UTAN inredning så det var 100 kg fel..
Enda sättet att kolla borde vara att väga släpet. Viktade om mitt på bilprovningen där dom alltså också har en våg. Vet dock inte om man kan åka dit bara för att kontrollera vikt.

Det tror jag nog om dom har tid så, dom besiktar ju bilar man köpt förutom den årliga så.
Bara fråga.

Jag har en Cheval Liberte GT2 Silver Edition årsmodell 12. Har åkt i den själv och den går väldigt stadigt på vägen utan något skrammel eller dylikt.
Mitt släp har glasfiberlucka (tillval) och den känns mer ordentlig än duken.
Något som är negativt är att det inte är helt tätt baktill vid luckan vilket gör att det blir blött i transporten vid mycket regn. Om jag jämför min transport med tex den Boj transporten jag kört så är det ingen skillnad i vägegenskaper.

Jag är väldigt nöjd med mitt släp!

Jag har gardin/duk i min finka och det är jag så sjukligt missnöjd med, min häst är otroligt fjantig för duken och den är nog en stor andel att han inte tycker om finkan.

Liknande trådar

Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
804
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 273
Senast: Edla
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Otherside
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 515
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31