Chetak Ronja vs Globus Ronja

Pilot

Trådstartare
Är ute efter en svängd gjord i bra kvalité. Jag kan inte riktigt klura ut om Chetaks Ronja och Globus Ronja är samma gjordar? Globusens är väl egentligen endast ergonomisk och inte svängd?

I vilket fall som, vilket borde man satsa på? Är det bra kvalité på Chetaks sadelgjordar?

Någon som har en av dem, eller någon annan svängd gjord för den delen, för gärna visa både bilder o tipsa om andra bra gjordar.

Sv: Chetak Ronja vs Globus Ronja

Jag har en globus ronja. Tycker att den funkar bra.:)

Jag har en globus Ronja. Den är anatomisk, men inte svängd.
Min svängda gjord är en Glen Gordon. Den är jag väldigt nöjd med.

Senast ändrad:

jag har en precis likadan som chetak ronja, dock står det inget märke på den så jag vet inte om det är en chetak eller nåt annat. förmodligen samma tillverkare iaf.

den är svängd, globus gjorden är bara anatomisk.

btw, nån som vet om det finns "halva" fårskinnsskydd til svängd gjord? såna som man fäster med kardborre. tycker min svängda gjord är alldeles för hård. :crazy: men inte lyckats hitta nån som är mjuk och svängd.

Jag har en globus Ronja. Den är anatomisk, men inte svängd.
Min svängda gjord är en Glen Gordon. Den är jag väldigt nöjd med.

http://www.hippson.se/shop/product_info.php/cPath/1_50_51/products_id/2395?osCsid=310199e49d7934b547c9e0a9eaa58ea5

är det än sådan här som finns på hippson du har? undrar mest för att det står inget om att den är svängd, ser dock ut som om den vore det. Är den mjuk o så? Hur är resåren?

Tacksam för svar

jag har en globus ronja.

vad är det för skillnad på svängd och anatomisk? :crazy:

En anatomisk gjord är fortfarande rak, fast med lite "kurvor" som säkert gör det mer behagligt för hästen.

Om du kollar på bilden jag länkade till så ser du att spännen svänger lite, att mitten delen fortfarande är rakt, men att den blir en båge.

Fast det verkade inte som om att det gick att länka, men gå in på sadelgjordar dressyr, och kolla på glen gordon.

aha okej, så det är bättre då? för sadelutprovaren sa att en anatomisk gjord va det bästa man kunde ha för hästen, drf jag köpte en sån..

juste, tror skillnaden mellan chetak och globus är att det är lite bättre läderkvalite på globus saker, chetak är väl även billigare?

DET beror nog helt på :)
Jag behöver en svängd för att min pålles mage puttar fram sadelgjorden, och därför åker sadeln ofrivilligt fram. En anatomiskgjord är säkert bekvämare för hästen.

Var på Horze idag och såg att de hade fårskinnsskydd till anatomiska dressyrgjordar, som är precis som du beskriver, fast förstår inte riktigt vad du menar med halv.

hm ja alltså att det inte är fårskinn på båda sidor av gjorden, utan bara på insidan. om du fattar min luddiga förklaring. :D

kollade på horze nu och det är en sån jag menar. fast den är rak - fungerar det att ha den på en svängd gjord tro??

såhär ser gjorden ut:
DSCN1024.jpg

Senast ändrad:

*kl*
jag är på jakt efter en svängd gjord m resår på båda sidorna och m mjukt fint läder och stoppning, den får kosta. någon som har ett förslag?

har haft en chetak, globus samt klmt på glen gordon så jag vet att det inte är en sån jag letar efter...

Svar på din fråga om chetak och globus gjordar; jag tkr det är bra gjordar i den prisklassen. min chetak tappar färg på insidan mot hästen så den har blivit brun och lite ljusare (svart gjord från början) men det är ju bara ett skönhetsfel. Båda märkena håller bra, spännena rostar inte eller kärvar (mina är nästan 4 år å har använts varje dag), sömmarna håller, lädret ser fint ut. Bra köp i den prisklassen!

MVH Ankie

prestige har en fin om du ska ha svart. tyvärr finns den inte i brunt :( endast tobacco.

jaguar har en som är väldigt svängd men samma där, finns inte i vanligt brun.

sen finns county, den ser ut som prestiges. har dock aldrig sett den nånstans här i sverige.

Senast ändrad:

Du vet inte några bra sidor så att man kan kolla upp dem på nätet? :)

BTW vad är det för märke på din gjord?

http://www.hippson.se/shop/product_info.php/cPath/1_50_51/products_id/2395?osCsid=310199e49d7934b547c9e0a9eaa58ea5

är det än sådan här som finns på hippson du har? undrar mest för att det står inget om att den är svängd, ser dock ut som om den vore det. Är den mjuk o så? Hur är resåren?

Tacksam för svar

Ja det är en sån GG gjord jag har. Den är i bra läder och har kraftig bra resår, men stoppningen är inte speciellt mjuk. Den är fast. Om det är en med mjuk paddning på insidan du är ute efter så är det nog inte rätt gjord.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 786
Senast: Lavinia
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 290
Senast: Svartkatt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 445
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar