Låter som rena tramset att den gamla typen av häst skulle vara tungriden och svår att påverka. Min första lägerhäst var ett svenskt halvblod från 60-talet, fd nordisk mästare i fälttävlan och ackordshäst på Umeå ridklubb. Jag var åtta år, mina fötter nådde nedanför vulstret på sadeln och jag lärde mig att hoppa och red med honom på uteritter tillsammans med resten av ett blandat gäng på gamla typen av halvblod och en salig blandning av ponnyer.
Bussigare häst får man än idag leta efter, han höll ner huvudet så jag kunde tränsa själv och jag borstade så långt jag nådde, kratsade hovar men fick hjälp att sadla och sitta upp. Han tog hand om mig, lydde minsta vink, tog de hinder jag ville hoppa och drog aldrig även om andra tjejer satte iväg och ramlade av.
Likaså gamle Voltige på Åsele Ridklubb på 70-talet som gick skänkelvikning med mig och fick tyst på de tuffa brudarna i stallet som tråkade mig innan. Mycket känsliga och snälla hästar bägge två som anpassade sig väl efter ryttaren, tuffare för duktigare och vi små som de lätt hade tagit över på nolltid tog de väl hand om.