Dessutom rider väl folk så gott de kan? Det är ju knappast så att folk säger att ”Jamen för att rida den hästen så måste jag rida bättre, och det tänker jag banne mig inte göra! Jag vill vara en rädd, obalanserad ryttare, och hör sen!”
Folk gör väl så gott de kan med sina hästar, men om bara finkänsliga talanger ska rida, så går ju ridsporten omkull, för vilka ska proffsen försörja sig på om det finns en massa amatörer att träna och sälja hästar till?
Jag hade en gång en tränare som var ganska öppen med att bara proffs kan rida. Amatörer förstör hästarna så fort de sätter sig på dem, eftersom de inte kan rida, så det bästa man kan göra som amatör är att köpa en häst, och sen ställa den hos ett proffs som rider den. Amatören kan titta på och betala räkningarna, det är bäst för hästen.
Och det stämmer säkert, men om man verkligen ska ta det på allvar, så blir ju min slutsats att då ska amatörer sluta med hästar. Det är ju inget roligt att hålla på med hästar om man ska tänka att varje gång man hanterar eller rider en häst förstör man den, och så rik är de flesta inte att man kan finansiera en häst hos ett proffs bara för att få titta på den och kanske mocka och sopa lite.