Chef skickar ut aprilskämt om Covid-19

What

Trådstartare
Jag jobbar på ett stort globalt konsultföretag och i dessa tider är väl alla lite oroliga över hur det här påverkar deras jobb och ekonomi.

Igår var det ju 1 april (vilket jag inte direkt tänkt på).
Klockan 9 får jag ett massmejl som gått ut på två avdelningar och når ca 100 pers. Mejlet som har rubrik uppdaterad info om Covid-19 är från avdelningschefen till min systeravdelning och han skriver att:

"pga. rådande omständigheter har vi gått igenom organisationen och för att kunna trygga den ekonomiska situationen på kort och lång sikt, därför har vi valt att korttidspermittera alla avdelningschefer och uppåt pga. deras debiteringsgrad som grupp står ut och är lägre än andras grupper".
I slutet av dagen kom ett nytt massmejl om att det var ett aprilskämt, var fler än jag som inte förstått det.

För mig låter det ju lite konstigt att korttidspermittera chefer i första hand, men att de har lägre debiteringsgrad än oss andra är ju sant.
Jag förstod inte alls att det här var ett aprilskämt och jag som redan är orolig och har fått tillbaka min ångest pga. allt som händer med Corona uppskattar inte såna här aprilskämt.
För mig känns det extremt olämpligt att skicka ut ett sånt aprilskämt!
 
Jag jobbar på ett stort globalt konsultföretag och i dessa tider är väl alla lite oroliga över hur det här påverkar deras jobb och ekonomi.

Igår var det ju 1 april (vilket jag inte direkt tänkt på).
Klockan 9 får jag ett massmejl som gått ut på två avdelningar och når ca 100 pers. Mejlet som har rubrik uppdaterad info om Covid-19 är från avdelningschefen till min systeravdelning och han skriver att:

"pga. rådande omständigheter har vi gått igenom organisationen och för att kunna trygga den ekonomiska situationen på kort och lång sikt, därför har vi valt att korttidspermittera alla avdelningschefer och uppåt pga. deras debiteringsgrad som grupp står ut och är lägre än andras grupper".
I slutet av dagen kom ett nytt massmejl om att det var ett aprilskämt, var fler än jag som inte förstått det.

För mig låter det ju lite konstigt att korttidspermittera chefer i första hand, men att de har lägre debiteringsgrad än oss andra är ju sant.
Jag förstod inte alls att det här var ett aprilskämt och jag som redan är orolig och har fått tillbaka min ångest pga. allt som händer med Corona uppskattar inte såna här aprilskämt.
För mig känns det extremt olämpligt att skicka ut ett sånt aprilskämt!

Extremt olämpligt. Kanske behöver denne lite ledigt med en permittering?
 
Värdelöst skämt eftersom det inte finns någon humor i det och inget jag personligen hade gjort nån stor affär av, men näppeligen något som leder till permittering eller någon annan direkt åtgärd från ag-håll.
 
Värdelöst skämt eftersom det inte finns någon humor i det och inget jag personligen hade gjort nån stor affär av, men näppeligen något som leder till permittering eller någon annan direkt åtgärd från ag-håll.

Jag är väldigt säker på att vederbörande hade fått en skarp tillsägelse från sin chef och företaget om någon hade gjort så där jag jobbar. Och personen hade förlorat väldigt mycket anseende dessutom.
 
Värdelöst skämt eftersom det inte finns någon humor i det och inget jag personligen hade gjort nån stor affär av, men näppeligen något som leder till permittering eller någon annan direkt åtgärd från ag-håll.

Precis så! Skämt ska vara roliga och det här var bara smaklöst. Och det är kanske inte heller rimligt att det blir någon åtgärd från arbetsgivarens sida. Hade det varit min medarbetare så hade jag talat om att det var ett synnerligen smaklöst tilltag och att en ursäkt hade varit på sin plats.
 
Jag vet inte skulle skämtet vara att det är så långsökt att cheferna permitteras och ev. senare varslas då eller :confused:?

I det senare massmejlet igår där han förklarade att det var ett skämt bad han om ursäkt, men känns lite för sent för det då.

Alla kan råka dra ett olämpligt skämt, typ man tänker inte innan man pratar. Men att medvetet sitta och fundera på ett aprilskämt som ska skickas ut till 100 pers och så resulterar det i det där mejlet.

Jag har aldrig riktigt gillat honom, men vet att det är väldigt många som gör det på avdelningarna för "han är så rolig och positiv" .
 
Kunde han inte ha skickat ut något om att enhörningar hittats på Nya Zeeland och legenden stämde med verkligheten (eg att en enhörning kan bota alla sjukdomar och skador) om det nu skulle skämtas om covid.
 
Kunde han inte ha skickat ut något om att enhörningar hittats på Nya Zeeland och legenden stämde med verkligheten (eg att en enhörning kan bota alla sjukdomar och skador) om det nu skulle skämtas om covid.
Var lite försiktig med sådanna påståenden. Tänk på vad lite som behövs för att folk ska börja bunkra toarullar. Vilken panikrusning skulle det inte bli om alla försökte ta sig till NZ för att få tag på en enhörning? :nailbiting::nailbiting::nailbiting:
 
Väldigt trist försök till skämt. Jag såg några covid-19aprilskämt som var lite gulliga däremot, dels en gymnasieskola som postade ngt i stil med "Heeej alla elever! Idag åker vi runt till er för att kolla närvaron, ses snart! :love: " , dels Svenska kyrkan (?) som lanserat tre olika Wunderbaums med olika kyrkdofter om en var lessen över att inte kunna gå på gudstjänster. De fick åtminstone mig att dra på munnen i eländet.
 
Jag jobbar på ett stort globalt konsultföretag och i dessa tider är väl alla lite oroliga över hur det här påverkar deras jobb och ekonomi.

Igår var det ju 1 april (vilket jag inte direkt tänkt på).
Klockan 9 får jag ett massmejl som gått ut på två avdelningar och når ca 100 pers. Mejlet som har rubrik uppdaterad info om Covid-19 är från avdelningschefen till min systeravdelning och han skriver att:

"pga. rådande omständigheter har vi gått igenom organisationen och för att kunna trygga den ekonomiska situationen på kort och lång sikt, därför har vi valt att korttidspermittera alla avdelningschefer och uppåt pga. deras debiteringsgrad som grupp står ut och är lägre än andras grupper".
I slutet av dagen kom ett nytt massmejl om att det var ett aprilskämt, var fler än jag som inte förstått det.

För mig låter det ju lite konstigt att korttidspermittera chefer i första hand, men att de har lägre debiteringsgrad än oss andra är ju sant.
Jag förstod inte alls att det här var ett aprilskämt och jag som redan är orolig och har fått tillbaka min ångest pga. allt som händer med Corona uppskattar inte såna här aprilskämt.
För mig känns det extremt olämpligt att skicka ut ett sånt aprilskämt!

Verkligen osmakligt.
 
Jag hade bara tyckt att det var ett kul skämt. Det var ju sparkat uppåt (riktat mot chefer) och i mina ögon helt ofarligt. Jag vet att många är lättkränkta idag, men det där tycker jag bara var ofarligt. Jag respekterar att andra inte tycker det, men det är min åsikt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp