Checkrems funderingar i alla ära...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LeGrandé
  • Startdatum Startdatum
L

LeGrandé

Kan börja med att säga att jag är en riktig travnybörjare som funderar väldigt mycket...

Min trravhäst är lätt i baken och därför har jag slagrem men känner mig inte så säker aif, eller rättare sagt är nästan livrädd när jag sitter i speedcarten som är väldigt kort.

Inom ridningen om en häst kickar så vill den ju gärna ta ner huvudet och när man rider kan man ju hålla upp det och på sätt undvika kickar. Men borde det inte hjälpa med en checkrem då får de ju inte huvudet så långt eller är jag helt ute och cyklar?!
:angel:

Hur säkert blir det egentligen med slagrem? 100%?!?!

:confused:

Sv: Checkrems funderingar i alla ära...

Nje,det är inte 100%.Och som det låter om man läser din text så skulle jag rekomndera att du lämnade din häst i träning på "uppfostringsanstalt".

slagremmen är iallafall en liten säkerhet eftersom hästen inte kommer upp så högt, om inte remmen går sönder... Har checkrem på unghästarna så de inte ska kunna bocka/slå så lätt. Milt mot hästen och lite säkrare för dej, du kan ju inte vara rädd för att köra! det som är så roligt:)

Klart det hjälper med käk och slagrem men vill hästen slå så slår den iaf. Sen kan det göra stor skillnad om man har slagrem eller inte...

Jag behöver inte lämna min häst på uppfostringsanstalt, har inga problem med henne mer än att hon en gång har kickat och då bara ett slag. Men försiktig som jag är efter att ha råkat ut för många olyckor inom ridningen så tar jag gärna det säkra före det osäkra därför min funderingar.

Jag ville inte ha tips om min häst utan en disskusion om det jag hurvida en checkrem/slagrem hjälper till.

Då du skrev livrädd så tog jag förgivet at hästen var slagvillig.Vad det gäller säkerhet vi körning finns två grundregler,attha bra grejer som håller och att man själv är observant och läser av hästen.Gäller att agera med röst alt. även pisk innan hästen slår.Även att vrida huvudet i 90grader.

Kan du inte försöka hitta en längre vagn? så du inte sitter så nära? Och jag tycker nog att du tänker helt rätt, ang checken... Men ha den ganska lång, så du inte "låser" hästens huvud å hals.
För att en slag gjord ska vara säker måste den sitta rätt, se till att den inte kan glida, varken framåt eller bakåt.
Själva slag gjorden hindrar ju inte hästen från att slå, men den ger dig tid att parera så att det inte behöver bli för kraftiga och många slag.
Hoppas du kan bli trygg i vagnen.

Slagrem hjälper absolut till. Käkrem oxå men kärremmar har bieefkter.
99 % av alla hästar som slår gör det för att de har ont i bakknäna/bakkärran. en käk gör dessa sproblem värre.
Käken anser jag vara nått man har när man kör riktiga snabbjobb på banan och vid unghästkörning givetvis eftersom de måste lära sig. Annars gör den sig bäst hängandes i selkammaren.

Djurjouren skrev:
Slagrem hjälper absolut till. Käkrem oxå men kärremmar har bieefkter.
99 % av alla hästar som slår gör det för att de har ont i bakknäna/bakkärran. en käk gör dessa sproblem värre.
Käken anser jag vara nått man har när man kör riktiga snabbjobb på banan och vid unghästkörning givetvis eftersom de måste lära sig. Annars gör den sig bäst hängandes i selkammaren.

alltså jag har en helt annan erfarenhet av checken... den tränaren jag jobbat hos hela mitt liv har check på alla sina hästar jämt. även om det är skritt eller motion!!! och då har han alltså ingen lååång check, dem är så korta som det bara går kan jag säga å då kör han backintervaller med dem... sen säger inte jag att det är det bästa, för jag vill att hästan skall arbeta fritt och ledigt, men det är inte fy skam att annvända check heller!!!! sen har inte hans hästar problem med bakkärran heller för att de använder check, så det är nog inget man kan säga gäller alla hästar...

jag tycker absolut att du skall annvända check!!!! jag ser ingen större nackdel till det. det är ju värre om h*n skulle slå å komma lös, då kan du ha fått en betydligt mer negativ effekt! sen så ska du känna dig säker när du kör din häst, eftersom du var nybörjare inom trav sa du så ska du inte behöva vara rädd, du ska lära dig på din häst och då ska det vara roligt att köra!!!

lucillehornline skrev:
... den tränaren jag jobbat hos hela mitt liv har check på alla sina hästar jämt. även om det är skritt eller motion!!! och då har han alltså ingen lååång check, dem är så korta som det bara går kan jag säga å då kör han backintervaller med dem...

:eek: så korta det bara går och på alla hästar i alla typer av jobb :eek:

Varför :confused: (nyfiken)

lsz skrev:
:eek: så korta det bara går och på alla hästar i alla typer av jobb :eek:

Varför :confused: (nyfiken)

det är hans filosofi och han tycker det funkar bäst så... sen är det väl pga att han bara har kallblod och vill få upp framdelen så mycket som möjligt. han lägger nämligen på så tung sko som hästen kan gå med och öppen tå för att få ett runt steg utan att hästen slår ihop. och jag kan bara säga att det funkar!!! gullan fax är ju ett bra exempel, eller?? hon har aldrig gått utan check hemma...

Du tar fram Gullan Fax som ett exmpel på att hans träningsmetod ger hållbara hästar?

Kan det verkligen stämma? Enligt min erfarenhet så slår 99% för att dom 1 är pigga (typ efter konvalcens) 2 om en häst kommer lös med vagen på utan kusk, händer det att en del slår sig fria.
Vi har haft många,många,många hästar i träning som har haft problem med bakknän och bakkärra..........men ingen har någonsin varit lätt i häcken.
gulan fd.gulla

Lines skrev:
Du tar fram Gullan Fax som ett exmpel på att hans träningsmetod ger hållbara hästar?

tror inte det...
:confused:
(tänkte precis fråga detsamma)

Jag skulle väl trp tvärs om.Att de som verkligen hra ont i bakknäna inte har smidigheten att slå i första taget:smirk:

Lines skrev:
men om ni kanske frågar vad som var hennes problem så skulle ni veta varför hon inte fortsatte tväla!!! jag tror faktiskt inte att en häst som ramlar i en isig hage och vrider sönder sitt bakknä akut har med träning med check att göra, isåfall måste jag ha missåt nåt oändligt mycket alltså!!!!!!!?????? hon var helt fräsch innan denna skada och jag kan ju inte klandra honom att försöka fortsätta starta med en sån otrolig häst, men det kankse var fel av honom? man ska väl sluta tävla så fort hästen blir lite dålig, eller? så jag kan säga er gott folk att checken har INGET att göra med hennes skada! sen kan jag ju berätta att j-o persson hade henne i träning men kasta ut henne för att hon va oduglig, så så fruktansvärt mycket dåligt kan inte en check ha gjort???

jag har absolut ingenting emot gullan fax och jag tycker att hon är/var en enorm travare med verklig fartkapasitet:)
men att säga att hon var riktigt fräsch innan?.. dessutom hoppade hon i nästan i hälften av sina strater vilket tyder på att hon inte var ren...
vad gäller checken tror jag inte att hon blev bättre av att gå med sådan vareviga dag plus att den också skapar enorma spänningar i kroppen på hästen.

Gullan Fax var ju inte precis världens mest sansade travare heller :angel: om det nu beror på stressad i träning eller något annat vet inte jag :confused:

Jag vet varför hon slutade tävla,men vet oxå hur hon såg ut när hon tävlade.
Men var och en har sin egen metod.Men att ha självkritik och fråga sig själv om man verkligen får hästen att prestera max och tävlar i ett fräsch skick är min.

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 081
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 372
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 359
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka