Checkrems funderingar i alla ära...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LeGrandé
  • Startdatum Startdatum
L

LeGrandé

Kan börja med att säga att jag är en riktig travnybörjare som funderar väldigt mycket...

Min trravhäst är lätt i baken och därför har jag slagrem men känner mig inte så säker aif, eller rättare sagt är nästan livrädd när jag sitter i speedcarten som är väldigt kort.

Inom ridningen om en häst kickar så vill den ju gärna ta ner huvudet och när man rider kan man ju hålla upp det och på sätt undvika kickar. Men borde det inte hjälpa med en checkrem då får de ju inte huvudet så långt eller är jag helt ute och cyklar?!
:angel:

Hur säkert blir det egentligen med slagrem? 100%?!?!

:confused:

Sv: Checkrems funderingar i alla ära...

Nje,det är inte 100%.Och som det låter om man läser din text så skulle jag rekomndera att du lämnade din häst i träning på "uppfostringsanstalt".

slagremmen är iallafall en liten säkerhet eftersom hästen inte kommer upp så högt, om inte remmen går sönder... Har checkrem på unghästarna så de inte ska kunna bocka/slå så lätt. Milt mot hästen och lite säkrare för dej, du kan ju inte vara rädd för att köra! det som är så roligt:)

Klart det hjälper med käk och slagrem men vill hästen slå så slår den iaf. Sen kan det göra stor skillnad om man har slagrem eller inte...

Jag behöver inte lämna min häst på uppfostringsanstalt, har inga problem med henne mer än att hon en gång har kickat och då bara ett slag. Men försiktig som jag är efter att ha råkat ut för många olyckor inom ridningen så tar jag gärna det säkra före det osäkra därför min funderingar.

Jag ville inte ha tips om min häst utan en disskusion om det jag hurvida en checkrem/slagrem hjälper till.