Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Om du vill får du gärna dela med digSka man ge microlax förebyggande direkt eller avvakta? Jag läser olika på olika ställen.
Jag sitter och skriver en checklista på vad som ska ske innan, under och efter fölningen med boxar att pricka i att det verkligen sker.
Kan vara skönt och ha när det är skarpt läge och hjärnan kanske inte fungerar som den ska tänkte jag.
Jag läste om kalciumstickor i "Att bli med föl". Är det något ni använder er av?
Jag som fått fyra föl håller inte riktigt med i beskrivningarna.
Det sägs ingenting om bäckenbanden vilka jag tycker är det tydligaste tecknet. Ston kan föla utan påfyllt juver men inte utan släppta bäckenband.
Jag har noga vakat över mitt sto och även på andras och aldrig märkt av öppningsstadiet. Man ska inte förlita sig på att man märker när fölningen startar genom att man ser öppningsstadiet. Jag vet de som gjort det och missat fölningen.
Det som jag tycker är viktigast är att plugga in hur en normal fölning ser ut med frambenen åt rätt håll, och hur olika fellägen är så att man förstår om man måste göra något och i så fall vad. Finns många bra bilder i "Att bli med föl". Ett bakåtslaget framben kan man fixa själv men andra fixar man inte. Då gäller det att ringa efter veterinär eller någon annan kunnig så fort som möjligt för att få hjälp. Jag har alltid sett till att ha tillgång till kunnig hjälp i närheten. Det kan gå vansinnigt snabbt från det vattnet går tills fölet är ute. För mitt sto har det tagit under en halvtimme varje gång.
Min distriktsveterinärstation hade olika journummer varje natt så på kvällen ringde jag och la in nattens nummer i mobilen så att jag skulle ha det till hands om det hände något.
Så blir det för mig också ibland när jag googlar saker jag tycker är intressanta, hittar ofta mina egna bilder.. Vet inte hur man ska tolka det.När bäckenbanden är släppta så känns stoet mjukt och geléartat i muskulaturen på sidorna av korsbenet och på sidorna av svansfästet. Stoet blir också lite (eller mycket, beroende på sto) insjunket vid sidorna av korsbenet, så att korsbenet ser ut att stå upp mer än vad det brukar. Jag provade att googla lite efter bilder åt dig, men hittade mest bilder som jag själv har lagt ut fast som föreställer helt andra saker än släppta bäckenband. Det verkar som om jag skriver lite för mycket om fölningar..