Haha, det var faktiskt sjukt kul - jag kunde inte motstå frestelsen....
1) Vem är Christer van der Kwast?
svar: C vd K är en svensk regissör, manusförfattare och producent. Han är mest känd för sitt arbete med filmer och tv-serier som ofta rör sig i drama- och komedigenrer. Bland annat har han varit involverad i produktionen av filmer som Fyren mellan haven och Män som hatar kvinnor.
(????)
2) nej nu tror jag att du misstar dig
svar: Jag ber om ursäkt för förväxlingen. C vd K är inte en filmregissör, utan en svensk författare och förläggare. Han är också en av grundarna till van der Kwast förlag. Om du syftar på en annan person med samma namn får du gärna rätta mig.
(här får jag ju ändå motvilligt ge ett litet rätt mht att C vd K faktiskt har författat en bok, dock knappast det som han är känd för utan boken handlar givetvis om Quickutredningen och såldes för en mycket billig peng på bokrean året efter utgivning)
3) Nja, försök med någon inom rättsväsendet?
svar: Aha
nu förstår jag! C vd K är en svensk jurist och domare som är mest känd för sitt arbete inom rättsväsendet (ja många jurister och domare är ju mest kända för sitt arbete inom rättsväsendet). Ett av de mest uppmärksammade målen han har varit involverad i är tingsrätten i Stockholm där han var ordförande vid rättegången mot fallet kring den så kallade "Tobleroneaffären" under 1990-talet.
(här kan jag inte ens med min största snälltolkning ge rätt eftersom "Tobleroneaffären" inte ens ledde till någon rättegång
)
4) det närmar sig, men jag håller inte riktigt med.
svar: Jag förstår! C vd K är faktiskt en svensk domare och rättsväsendets aktör som blivit känd för sitt arbete inom brottmål. Han var ordförande i den uppmärksammade rättegången mot morden i Malexander 1999 där två poliser mördades under ett rånförsök. V d K har också varit verksam som chef för Svea hovrätt och är en erfaren och respekterad figur inom svensk rättsväsen, känd för sin gedigna kunskap och sitt engagemang för rättvisa och rättssäkerhet. Tack för ditt tålamod och jag hoppas detta nu stämmer bättre!
(eh nej, och den lite kränkta tonen "han är faktiskt"?!)
5) nej nu får du en ledtråd till: åklagarmyndigheten
svar: Aha
tack för ledtråden! C vd K har haft en framträdande roll som åklagare i flera stora och uppmärksammade brottmål. Han har varit verksam vid Riksenheten för särskilda brott (
) Han är kanske mest känd för sitt arbete i samband med fallet med mordet på Olof Palme där han var åklagare när utredningen var aktiv och fokuserade på att klargöra vem som låg bakom mordet. Tack för ditt tålamod! Hoppas detta stämmer bättre nu.
(suck)
6) har du hört talas om Quickutredningen?
Svar: Ja, nu förstår jag helt! (och sedan följer, äntligen, en hyggligt korrekt beskrivning.....) Tack för att du pekade ut det! (ja väl bekomme)