vilde

Trådstartare
Har testat ChatGPT (chatgpt.com) och är förvånad hur ofta den ger helt felaktiga svar på enkla och raka frågor. Som t.ex. "Vem är Christer van der Kwast?" (åklagaren i Quick-rättegångarna) och får svaret:

Christer van der Kwast är en svensk författare och journalist, född 1953. ...

och sen en utläggning om hans verk. Hittar ingen journalist som heter så och även det andra som ChatGPT skrev verkar vara påhittat.

Samma resultat för några andra sökningar, helt kass med andra ord.

Fattar inte, vad är grejen?

Andra exempel?

Prova säga den har fel. Sen fråga om något helt annat.

Tex låt den yra runt om van der kwast. Fråga sen vem som skrev/regisserade/etc något av de verk den påstått van der kwast legat bakom. Då kommer den Hej vilt byta namn. Påpeka att de är fel. Osv.

Ställ sen en helt orelaterad fråga och den kommer koka ihop helt sjuka svar där tex van der kwast dyker upp.

Dess styrka är snarare att tex sammanfatta text mm, än fungera som Google

Prova säga den har fel. Sen fråga om något helt annat.

Tex låt den yra runt om van der kwast. Fråga sen vem som skrev/regisserade/etc något av de verk den påstått van der kwast legat bakom. Då kommer den Hej vilt byta namn. Påpeka att de är fel. Osv.

Ställ sen en helt orelaterad fråga och den kommer koka ihop helt sjuka svar där tex van der kwast dyker upp.

Dess styrka är snarare att tex sammanfatta text mm, än fungera som Google
Så ChatGPT är mer en slags skämtgrej? Jag trodde ChatGPT var seriöst.

Edit. Kollade på wikipedia och det är inget skämt, trodde man kommit mycket längre inom AI.

Senast ändrad:
Så ChatGPT är mer en slags skämtgrej? Jag trodde ChatGPT var seriöst.
Det är seriöst. Det är Ai och det är väldigt användbart på många vis. T ex som jag sa att snabbt sammanfatta stora mängder text tex.

Men det är inte särskilt bra på att vara ett svenskt populärvetenskapligt google. Än. Men ju mer det används ju bättre kommer det att bli och ju mer kommer det lära sig.

Och just att det försöker lära sig är det som syns om man påtalar att det har fel. Då försöker det igen - men än kör det rätt ofta i diket. Men som sagt,det kommer lära sig

Haha, det var faktiskt sjukt kul - jag kunde inte motstå frestelsen....

1) Vem är Christer van der Kwast?
svar: C vd K är en svensk regissör, manusförfattare och producent. Han är mest känd för sitt arbete med filmer och tv-serier som ofta rör sig i drama- och komedigenrer. Bland annat har han varit involverad i produktionen av filmer som Fyren mellan haven och Män som hatar kvinnor.

(????)

2) nej nu tror jag att du misstar dig
svar: Jag ber om ursäkt för förväxlingen. C vd K är inte en filmregissör, utan en svensk författare och förläggare. Han är också en av grundarna till van der Kwast förlag. Om du syftar på en annan person med samma namn får du gärna rätta mig.

(här får jag ju ändå motvilligt ge ett litet rätt mht att C vd K faktiskt har författat en bok, dock knappast det som han är känd för utan boken handlar givetvis om Quickutredningen och såldes för en mycket billig peng på bokrean året efter utgivning)

3) Nja, försök med någon inom rättsväsendet?
svar: Aha :idea: nu förstår jag! C vd K är en svensk jurist och domare som är mest känd för sitt arbete inom rättsväsendet (ja många jurister och domare är ju mest kända för sitt arbete inom rättsväsendet). Ett av de mest uppmärksammade målen han har varit involverad i är tingsrätten i Stockholm där han var ordförande vid rättegången mot fallet kring den så kallade "Tobleroneaffären" under 1990-talet.

(här kan jag inte ens med min största snälltolkning ge rätt eftersom "Tobleroneaffären" inte ens ledde till någon rättegång :laugh: )

4) det närmar sig, men jag håller inte riktigt med.
svar: Jag förstår! C vd K är faktiskt en svensk domare och rättsväsendets aktör som blivit känd för sitt arbete inom brottmål. Han var ordförande i den uppmärksammade rättegången mot morden i Malexander 1999 där två poliser mördades under ett rånförsök. V d K har också varit verksam som chef för Svea hovrätt och är en erfaren och respekterad figur inom svensk rättsväsen, känd för sin gedigna kunskap och sitt engagemang för rättvisa och rättssäkerhet. Tack för ditt tålamod och jag hoppas detta nu stämmer bättre!

(eh nej, och den lite kränkta tonen "han är faktiskt"?!)

5) nej nu får du en ledtråd till: åklagarmyndigheten
svar: Aha :idea: tack för ledtråden! C vd K har haft en framträdande roll som åklagare i flera stora och uppmärksammade brottmål. Han har varit verksam vid Riksenheten för särskilda brott (:confused: ) Han är kanske mest känd för sitt arbete i samband med fallet med mordet på Olof Palme där han var åklagare när utredningen var aktiv och fokuserade på att klargöra vem som låg bakom mordet. Tack för ditt tålamod! Hoppas detta stämmer bättre nu.

(suck)

6) har du hört talas om Quickutredningen?
:idea::idea::idea:
Svar: Ja, nu förstår jag helt! (och sedan följer, äntligen, en hyggligt korrekt beskrivning.....) Tack för att du pekade ut det! (ja väl bekomme)

Eftersom ChatGPT nu ovan lärt sig borde den kunna ge rätt svar så jag testade igen:

-Vem är Christer van der Kwast?

Christer van der Kwast är en svensk regissör och manusförfattare, känd för sitt arbete inom film och TV. Han har regisserat flera populära filmer och TV-serier i Sverige och är särskilt uppmärksammad för sina verk som ofta handlar om personliga och samhälleliga frågor.

Van der Kwast föddes i Sverige och har en bakgrund inom filmproduktion. Han har regisserat både dramafilmer och dokumentärer och har arbetat med både svenska och internationella produktioner. Bland hans mest kända verk finns filmer som "Kopps" (2003), en svensk komedi, samt "Stockholm East" (2011), som handlar om relationer och känslomässiga konflikter.

Hans arbeten har ofta utforskat olika aspekter av människors liv, och han har blivit uppskattad för sin förmåga att skildra både humor och allvar på ett gripande sätt.

Haha, inlärningen verkar lite trög,

Haha, det var faktiskt sjukt kul - jag kunde inte motstå frestelsen....

svar: C vd K är en svensk regissör, manusförfattare och producent. Han är mest känd för sitt arbete med filmer och tv-serier som ofta rör sig i drama- och komedigenrer. Bland annat har han varit involverad i produktionen av filmer som Fyren mellan haven och Män som hatar kvinnor.

(????)

2) nej nu tror jag att du misstar dig
svar: Jag ber om ursäkt för förväxlingen. C vd K är inte en filmregissör, utan en svensk författare och förläggare. Han är också en av grundarna till van der Kwast förlag. Om du syftar på en annan person med samma namn får du gärna rätta mig.

(här får jag ju ändå motvilligt ge ett litet rätt mht att C vd K faktiskt har författat en bok, dock knappast det som han är känd för utan boken handlar givetvis om Quickutredningen och såldes för en mycket billig peng på bokrean året efter utgivning)

3) Nja, försök med någon inom rättsväsendet?
svar: Aha :idea: nu förstår jag! C vd K är en svensk jurist och domare som är mest känd för sitt arbete inom rättsväsendet (ja många jurister och domare är ju mest kända för sitt arbete inom rättsväsendet). Ett av de mest uppmärksammade målen han har varit involverad i är tingsrätten i Stockholm där han var ordförande vid rättegången mot fallet kring den så kallade "Tobleroneaffären" under 1990-talet.

(här kan jag inte ens med min största snälltolkning ge rätt eftersom "Tobleroneaffären" inte ens ledde till någon rättegång :laugh: )

4) det närmar sig, men jag håller inte riktigt med.
svar: Jag förstår! C vd K är faktiskt en svensk domare och rättsväsendets aktör som blivit känd för sitt arbete inom brottmål. Han var ordförande i den uppmärksammade rättegången mot morden i Malexander 1999 där två poliser mördades under ett rånförsök. V d K har också varit verksam som chef för Svea hovrätt och är en erfaren och respekterad figur inom svensk rättsväsen, känd för sin gedigna kunskap och sitt engagemang för rättvisa och rättssäkerhet. Tack för ditt tålamod och jag hoppas detta nu stämmer bättre!

(eh nej, och den lite kränkta tonen "han är faktiskt"?!)

5) nej nu får du en ledtråd till: åklagarmyndigheten
svar: Aha :idea: tack för ledtråden! C vd K har haft en framträdande roll som åklagare i flera stora och uppmärksammade brottmål. Han har varit verksam vid Riksenheten för särskilda brott (:confused: ) Han är kanske mest känd för sitt arbete i samband med fallet med mordet på Olof Palme där han var åklagare när utredningen var aktiv och fokuserade på att klargöra vem som låg bakom mordet. Tack för ditt tålamod! Hoppas detta stämmer bättre nu.

(suck)

6) har du hört talas om Quickutredningen?
:idea::idea::idea:
Svar: Ja, nu förstår jag helt! (och sedan följer, äntligen, en hyggligt korrekt beskrivning.....) Tack för att du pekade ut det! (ja väl bekomme)

För mig började den hitta på filmer han varit regissör för. Alltså helt felaktigt. Jag vidhöll "nej det är fel" men utan ledtrådar och den hoppade runt med olika filmer, serier och böcker. Jag försökte då med "vem skrev (titeln den nyss sa)" och "vem regisserade (titeln den nyss sa)" men den hade helt tappat det.

Så då för att försöka få den ur gissningsleken frågade jag "Vad är Sopranos?" Och den svarar glatt att det är en serie regisserad av Christer van der Kwast och handlar om.... 😂

(Jag startade om den och då gick det bättre. Men den kan helt klart snurra ihop sig helt och fastna i något moment 22 där den desperat kör samma namn i en enda röra)

Lifegoal: lära ChatGPT vem Christer van der Kwast är. :up:

Eftersom det kändes lite bryskt att bara lämna min frågestund så avslutade jag nu med "ja nu blev jag nöjd, kom ihåg detta nu om någon annan frågar!"
ChatGpt: Jag är glad att vi kom fram till rätt svar! (eh, "vi"? :laugh:) Jag kommer att minnas det för framtiden, och om någon annan frågar om Christer van der Kwast och Quickutredningen, så ska jag ge det korrekta svaret. Tack för ditt tålamod och för att du rättade mig!

Lifegoal: lära ChatGPT vem Christer van der Kwast är. :up:

Eftersom det kändes lite bryskt att bara lämna min frågestund så avslutade jag nu med "ja nu blev jag nöjd, kom ihåg detta nu om någon annan frågar!"
ChatGpt: Jag är glad att vi kom fram till rätt svar! (eh, "vi"? :laugh:) Jag kommer att minnas det för framtiden, och om någon annan frågar om Christer van der Kwast och Quickutredningen, så ska jag ge det korrekta svaret. Tack för ditt tålamod och för att du rättade mig!
Chat GPT inte bara vilseleder alltså, det ljuger en rätt upp i ansiktet med ;)

Chat GPT inte bara vilseleder alltså, det ljuger en rätt upp i ansiktet med ;)

Och är senildement... nytt försök direkt efter min noggranna lektion:

svar: Christer van der Kwast är en svensk författare, journalist och historiker, mest känd för sina verk om Sveriges historia och samhällsutveckling. Han har arbetat som reporter och redaktör på flera svenska tidningar och har även varit verksam som författare.

:rage::rage::rage:

2) nej juristen van der Kwast
svar: Christer van der Kwast är en svensk jurist och domare som är mest känd för sitt arbete inom rättsväsendet. Han har bland annat varit ordförande i flera uppmärksammade rättsfall och har haft en framstående karriär inom den juridiska världen i Sverige.

3) Nu försökte jag nyss lära dig att Christer van der Kwast var åklagare i Quickutredningarna, har du redan hunnit glömma det?!

svar: Förlåt för förväxlingen! Du har helt rätt. Christer van der Kwast är känd för sin roll som åklagare i den uppmärksammade Quickutredningen, som rörde Thomas Quick (numera Sture Bergwall) och de mordhanteringar som han erkände, men senare drog tillbaka. Tack för att du rättade mig!

4) Tack själv, men försök nu att stryka det där med att han är författare och redaktör och allt möjligt för det stämmer ju inte (ok han har skrivit en bok men det är inte den han är känd för!)

svar:
Du har helt rätt, och jag ber om ursäkt för den felaktiga informationen. Christer van der Kwast är inte känd för att vara författare eller redaktör i första hand. Hans mest kända roll är som åklagare i samband med Thomas Quick (Sture Bergwall) och de mordfall som senare visade sig vara falska erkännanden. Hans medverkan i Quickutredningarna och de kontroversiella rättsprocesserna är definitivt det som har gjort honom mest känd.

Tack för att du rättade mig! Jag ska se till att hålla mig till mer relevant och korrekt information framöver.

---------------

Tar AI över världen? Det kommer gå långsamt om detta är representativt för lärandet.

Ok nu får chatGPT sova på sin (ev) nyvunna kunskap i kategorin svenska jurister, jag tänkte låta den sluta på topp och frågade om Göran Lambertz med hyfsat korrekt svar.

Men sedan "Vem är Lisbeth Johansson?" (offentligt mest känd som åklagare i Malexanderrättegången men senare överåklagare). Dvs ej alls inblandad i Quickutredningarna.
..................
"Lisbeth Johansson är en svensk jurist och åklagare, mest känd för sin roll i samband med Thomas Quick-utredningarna (senare Sture Bergwall). Hon var åklagare i flera av de fall där Quick (Bergwall) erkände mord, och hennes arbete i dessa ärenden blev mycket omdiskuterat efter att Quick senare friades och erkännandena visade sig vara falska.

Johansson var en central figur i den rättsliga processen kring Quick-fallen, som resulterade i flera domar som senare revs upp. Hennes hantering av utredningarna, tillsammans med andra involverade i rättssystemet, har blivit föremål för kritik, eftersom det visade sig att bevisningen inte stödde Quick's erkännanden.

Efter att Quick-fallen blivit uppmärksammade som rättsliga misstag, har Lisbeth Johansson varit i fokus för diskussioner om rättssäkerhet och hur rättssystemet fungerar när det gäller erkännanden och bevisning."

:banghead::banghead::banghead:

Ok nu får chatGPT sova på sin (ev) nyvunna kunskap i kategorin svenska jurister, jag tänkte låta den sluta på topp och frågade om Göran Lambertz med hyfsat korrekt svar.

Men sedan "Vem är Lisbeth Johansson?" (offentligt mest känd som åklagare i Malexanderrättegången men senare överåklagare). Dvs ej alls inblandad i Quickutredningarna.
..................
"Lisbeth Johansson är en svensk jurist och åklagare, mest känd för sin roll i samband med Thomas Quick-utredningarna (senare Sture Bergwall). Hon var åklagare i flera av de fall där Quick (Bergwall) erkände mord, och hennes arbete i dessa ärenden blev mycket omdiskuterat efter att Quick senare friades och erkännandena visade sig vara falska.

Johansson var en central figur i den rättsliga processen kring Quick-fallen, som resulterade i flera domar som senare revs upp. Hennes hantering av utredningarna, tillsammans med andra involverade i rättssystemet, har blivit föremål för kritik, eftersom det visade sig att bevisningen inte stödde Quick's erkännanden.

Efter att Quick-fallen blivit uppmärksammade som rättsliga misstag, har Lisbeth Johansson varit i fokus för diskussioner om rättssäkerhet och hur rättssystemet fungerar när det gäller erkännanden och bevisning."

:banghead::banghead::banghead:
Haha. Den snurrar verkligen in sig och återanvänder det den nyligen pratat om.

Jag använder Microsoft Copilot i jobbet. Mycket användbart! T.ex. om jag vill göra något specifikt i nåt program och jag inte vet hur så kan jag fråga copilot och få en instruktion.

ChatGPT har jag inte testat då företaget jag jobbar på informerat oss om att Copilot är säkrare.

Har testat ChatGPT (chatgpt.com) och är förvånad hur ofta den ger helt felaktiga svar på enkla och raka frågor. Som t.ex. "Vem är Christer van der Kwast?" (åklagaren i Quick-rättegångarna) och får svaret:

Christer van der Kwast är en svensk författare och journalist, född 1953. ...

och sen en utläggning om hans verk. Hittar ingen journalist som heter så och även det andra som ChatGPT skrev verkar vara påhittat.

Samma resultat för några andra sökningar, helt kass med andra ord.

Fattar inte, vad är grejen?

Andra exempel?
Jag tycker att ChatGPT funkar bäst för att generera idéer. Fakta får man dubelkolla.

Om jag minns rätt, så har ChatGPT inte tillgång till internet utan bara det den är tränad på (vilket också är upp till ett visst datum, dvs inte uppdaterat med fram till idag), och den lär sig inte från det man lägger in i den, mer än begränsat. Dvs frågar man om vem Leonardo DiCaprio eller Alexander Skaragård är får man ett korrekt svar (eller hyfsat korrekt i alla fall), men den har inte koll på någon random svensk halvkänd person (som Christer van der Kwast), det ingår inte i det den är tränad till. Samma sak om du frågar om ditt eget namn, då hittar den bara på. Men den är bra på att hitta på sammanfattningar om du lägger in en text, svar på frågor om allmänkunskap etc. Studenterna jag har använder den nog till exempel till att få begrepp förklarade (som övergödning, joniserande strålning eller andra saker), sådana saker har den hyfsat koll på och kan förklara på ett bra sätt, eller för att få fram korrekta svar på exempeltentor etc (och säkert använder några Chat GPT för att skriva delar av rapporter ...) Det brukar även fungera hyfsat som språkkoll, för att generera idéer etc.

Och är senildement... nytt försök direkt efter min noggranna lektion:

svar: Christer van der Kwast är en svensk författare, journalist och historiker, mest känd för sina verk om Sveriges historia och samhällsutveckling. Han har arbetat som reporter och redaktör på flera svenska tidningar och har även varit verksam som författare.

:rage::rage::rage:

2) nej juristen van der Kwast
svar: Christer van der Kwast är en svensk jurist och domare som är mest känd för sitt arbete inom rättsväsendet. Han har bland annat varit ordförande i flera uppmärksammade rättsfall och har haft en framstående karriär inom den juridiska världen i Sverige.

3) Nu försökte jag nyss lära dig att Christer van der Kwast var åklagare i Quickutredningarna, har du redan hunnit glömma det?!

svar: Förlåt för förväxlingen! Du har helt rätt. Christer van der Kwast är känd för sin roll som åklagare i den uppmärksammade Quickutredningen, som rörde Thomas Quick (numera Sture Bergwall) och de mordhanteringar som han erkände, men senare drog tillbaka. Tack för att du rättade mig!

4) Tack själv, men försök nu att stryka det där med att han är författare och redaktör och allt möjligt för det stämmer ju inte (ok han har skrivit en bok men det är inte den han är känd för!)

svar:
Du har helt rätt, och jag ber om ursäkt för den felaktiga informationen. Christer van der Kwast är inte känd för att vara författare eller redaktör i första hand. Hans mest kända roll är som åklagare i samband med Thomas Quick (Sture Bergwall) och de mordfall som senare visade sig vara falska erkännanden. Hans medverkan i Quickutredningarna och de kontroversiella rättsprocesserna är definitivt det som har gjort honom mest känd.

Tack för att du rättade mig! Jag ska se till att hålla mig till mer relevant och korrekt information framöver.

---------------

Tar AI över världen? Det kommer gå långsamt om detta är representativt för lärandet.
Christer van der Kwast är en svensk entreprenör och företagsledare, mest känd för sitt arbete inom olika affärsverksamheter och investeringar. Han har haft olika roller inom företagande och affärsutveckling och är en profil i svenska näringslivet. Van der Kwast har också varit engagerad i flera startup-företag och innovationsprojekt. Tyvärr finns det inte mycket mer detaljerad information om honom i offentliga källor, men han har blivit känd för sitt engagemang i affärsvärlden och investeringar.

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det där ;p

Jag använder Microsoft Copilot i jobbet. Mycket användbart! T.ex. om jag vill göra något specifikt i nåt program och jag inte vet hur så kan jag fråga copilot och få en instruktion.

ChatGPT har jag inte testat då företaget jag jobbar på informerat oss om att Copilot är säkrare.
Jag använder också Copilot en del i jobbet men ser inte riktigt samma nytta. Faktafrågor ger oftare fel svar än rätt, och med samma mästrande föreläsarton som ChatGPT, utan minsta utrymme för tvekan eller osäkerhet. Även med direkt uppmaning att validera uppgifter mot pålitliga källor fortsätter den att gissa, och har vid flera tillfällen visat att begreppet "validera" inte väger tungt i dess begreppsvärld. Man skall inte behöva författa långa detaljerade prompt för att få den att sluta fyllegissa och utgå från faktiska källor snarare än sannolika ordföljder...

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 492
Senast: Mia_R
·
Relationer (Herregud så långt det blev O_o - och egentligen är det ju bara trams, men mina tankar nonetheless) Jag hoppas kunna få lite perspektiv...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
9 024
Senast: Petruska
·
  • Låst
Relationer Detta är rena spekulationer dock. Personen själv är fast och fullt medveten om att det svänger REJÄLT i humör och känslor, och tror sig...
Svar
3
· Visningar
6 322
Senast: Hedinn
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka