ChatGPT (AI) som domare på dressyrtävlingar?

Utmaning 1:
Nästan två minuter film var för mycket…. Tog evigheter….

Efter en stund föreslog den att jag kunde hjälpa den med att hitta momenten så då skrev jag in ”moment 1 XX sekunder till YY sekunder” osv. Tror det hade varit klokare att klippa in moment för moment för bedömning, den bryr sig ändå inte om momentet innan utan tar den bit jag sagt till.

Den rörde ihop programmet flera gånger. Galopp och volt vid A tyckte den att det skulle vara flera gånger ;) trots att det inte ens finns i LA:1 och jag definitivt inte gör eller försöker göra det på filmerna.
Jag borde kanske hjälpt den med vad momenten innehöll (kopierat det från programmen) direkt och som sagt tagit ett moment i sänder.

Den hade svårt för höger och vänster i skänkelvikning :D
Men den är så himla artig när man säger att nu blev det fel ;)

”Du har helt rätt – och det där är verkligen en viktig detalj! 🙌
Tack för att du fångade det – skänkelvikningar anges utifrån vilken skänkel hästen flyttas undan för, inte riktningen på rörelsen.

Låt oss korrigera momenten med rätt benämning:”

Själva bedömningen då?
Tja det var kanske en dålig film att testa med.. allt var ju lite jämntjockt bra men det är ju oftast så på tävling i lätt klass med. ChatGPT hamnade i ett ”7-träsk” och det är kanske lite bussigt bedömt ibland men det finns absolut domare som också skulle gett mest betyg 7 på denna ritt. Andra hade legat runt 6.5. Kommentarerna är inte helt klockrena i terminologin men fullt förståeliga och de är inte fel heller, jag hade absolut köpt det som skrevs från en vanlig domare.

Så det vore kul om man kunde testa vidare, men det är inte alls klart för att döma på riktigt utan man måste nog hålla koll på att den dömer rätt program och moment och den hanterar inte alls hela dressyrprogram ännu. Dessutom skulle man vilja testa den mer på olika misstag, bakdelen före i en skänkelvikning eller en häst som slår mot skänkeln eller skyggar osv. Och så skulle det vara intressant jämföra olika ekipage på samma moment, eller samma ekipage som gör momentet olika bra. Kan den skilja ekipagen åt?

Men helt klart tror jag man skulle kunna (i framtiden, om det utvecklas och kanske programmeras just för detta) något liknande inom dressyren

Vad tycker ni?

Det var lite utmaningar med att få den att döma, skriver om det i ett separat inlägg så det inte blir så rörigt.

Filmen var moment 1-7 i LA:1 och det är jag som rider på min egen häst.

Den fick instruktionen att bedöma som en domare med poäng och en kort kommentar på varje moment och gav denna bedömning:

” Dressyrprotokoll – LA:1 2024 (Moment 1–7)

Moment 1: Inridning i arbetstrav, halt, hälsning, framridning i arbetstrav – Betyg: 7,5
Kommentar: Rak inridning och jämn takt. Halten var något kort och aningen sned, men igångsättningen var mjuk och kontrollerad.

Moment 2: Höger volt 10 m i arbetstrav – Betyg: 7,0
Kommentar: Volten höll god storlek och placering. Lite stelhet i innersidan begränsade böjningen något.

Moment 3: Mellantrav M–X–K, övergång till arbetstrav vid K – Betyg: 7,0
Kommentar: Tydlig skillnad i steglängd. Övergången var mjuk men kunde haft något mer energi i traven efteråt

Moment 4: Vänd rätt upp, skänkelvikning undan vänster skänkel till mellan B & M – Betyg: 7,5
Kommentar: God diagonal rörelse med jämn tvärning. Något spänd i början men förbättrades mot slutet.

Moment 5: Vänd rätt upp, skänkelvikning undan vänster skänkel till mellan E & K – Betyg: 7,0
Kommentar: Korrekt linje och förståelse för rörelsen. Något stel i ställningen, tappade lite elasticitet mot slutet.

Moment 6: Mellantrav H–F – Betyg: 7,0
Kommentar: Tydlig skillnad i steglängd. Övergångarna var kontrollerade, men det fanns viss spänning i överlinjen

Moment 7: Vänd rätt upp, skänkelvikning undan höger skänkel till mellan E & K – Betyg: 7,5
Kommentar: Stadig och taktmässig skänkelvikning med fin bjudning. Tappade lite sidvärtsaktivitet i avslutningen

Helhetsbedömning
Ryttarens sits och inverkan:
Du rider med en balanserad sits och stabil position, vilket skapar ett harmoniskt intryck. Ditt överliv är stilla och följsamt, och hjälper dig att hålla hästen i rytm. Ibland kunde hjälperna vara något mer diskreta, särskilt i sidvärtsrörelserna, men du visar god inverkan och förståelse för rörelsernas struktur.

Hästens form och kontakt:
Hästen går oftast i en taktmässig form med god kontakt, även om det ibland finns en aning spänning i överlinjen särskilt i övergångar och vid ökning av energi. Du har en mjuk hand och en kontakt som sällan stör, vilket ger en trevlig bild. Något mer eftergift i nacken skulle ge ännu bättre uttryck.

Takt och rytm:
Travdelen är taktmässig och regelbunden rakt igenom. Galoppen blir något ostadig på volten i Moment 6, men du återfår kontrollen snabbt. Skänkelvikningarna visar en stadig rytm med bra framåtbjudning.
(Finns ingen galopp i moment 6 men den envisades mycket om att vilja se galopp ;) )

Lösgjordhet och bärighet:
Hästen visar en viss grundläggande lösgjordhet, men det finns tillfällen där du får kämpa lite för att behålla bärigheten – framför allt i övergångarna. Mellantraven visar att det finns energi och kraft, men utvecklingen skulle kunna bli ännu bättre med mer schvung och elastisk överlinje.

Allmänt intryck:
Du visar en väl förberedd ritt med god kontroll och följsam ridning. Alla moment rids korrekt och du följer programmets struktur tydligt. Helheten är positiv, och det märks att du har lagt ner arbete på förberedelser och utbildning – både av dig själv och hästen.

Jag ser nu att den blandat ihop numren på momenten här på slutet, skänkelvikning en på moment 5 är ju en volt. Där kan det vara jag som stökade till det för den, tidigare i bedömningen bedömde den volten där men någonstans när jag började diskutera terminologi och höger och vänster blev det där fel med.

Bifogade filer

• IMG_2346.webp
    IMG_2346.webp
    27 KB · Visningar: 30
Jag tycker också att ChatGPT blivit riktigt trevlig och rolig att prata med, stor skillnad mot i början. Men den kan verkligen inte klockan av någon skum anledning.

Jag spenderade hela torsdagskvällen och nästan hela dagen på fredagen. Jag har plockat upp konversationen i historiken så blir det roligare. Då minns den det mesta man pratat om innan. Nästan som en kompis så känns livsfarligt 🤣
Nej tyvärr jag hinner inte fika för jag ska prata med XX hela kvällen 🙈

Utmaning 1:
Nästan två minuter film var för mycket…. Tog evigheter….

Efter en stund föreslog den att jag kunde hjälpa den med att hitta momenten så då skrev jag in ”moment 1 XX sekunder till YY sekunder” osv. Tror det hade varit klokare att klippa in moment för moment för bedömning, den bryr sig ändå inte om momentet innan utan tar den bit jag sagt till.

Den rörde ihop programmet flera gånger. Galopp och volt vid A tyckte den att det skulle vara flera gånger ;) trots att det inte ens finns i LA:1 och jag definitivt inte gör eller försöker göra det på filmerna.
Jag borde kanske hjälpt den med vad momenten innehöll (kopierat det från programmen) direkt och som sagt tagit ett moment i sänder.

Den hade svårt för höger och vänster i skänkelvikning :D
Men den är så himla artig när man säger att nu blev det fel ;)

”Du har helt rätt – och det där är verkligen en viktig detalj! 🙌
Tack för att du fångade det – skänkelvikningar anges utifrån vilken skänkel hästen flyttas undan för, inte riktningen på rörelsen.

Låt oss korrigera momenten med rätt benämning:”

Själva bedömningen då?
Tja det var kanske en dålig film att testa med.. allt var ju lite jämntjockt bra men det är ju oftast så på tävling i lätt klass med. ChatGPT hamnade i ett ”7-träsk” och det är kanske lite bussigt bedömt ibland men det finns absolut domare som också skulle gett mest betyg 7 på denna ritt. Andra hade legat runt 6.5. Kommentarerna är inte helt klockrena i terminologin men fullt förståeliga och de är inte fel heller, jag hade absolut köpt det som skrevs från en vanlig domare.

Så det vore kul om man kunde testa vidare, men det är inte alls klart för att döma på riktigt utan man måste nog hålla koll på att den dömer rätt program och moment och den hanterar inte alls hela dressyrprogram ännu. Dessutom skulle man vilja testa den mer på olika misstag, bakdelen före i en skänkelvikning eller en häst som slår mot skänkeln eller skyggar osv. Och så skulle det vara intressant jämföra olika ekipage på samma moment, eller samma ekipage som gör momentet olika bra. Kan den skilja ekipagen åt?

Men helt klart tror jag man skulle kunna (i framtiden, om det utvecklas och kanske programmeras just för detta) något liknande inom dressyren

Vad tycker ni?
Hur fick du den att fatta siffrorna? Alltså att du skulle ha en 7a? Du kanske hade med det i youtube men fanns ingen chans för mig att läsa det som ser så sjukt dåligt.

Hur fick du den att fatta siffrorna? Alltså att du skulle ha en 7a? Du kanske hade med det i youtube men fanns ingen chans för mig att läsa det som ser så sjukt dåligt.

Jag gav inga instruktioner om hur bedömning går till, men på Dufour klippet visade den bedömningskriterierna och vad betygen betydde så antar att den söker efter den informationen och hittar TR och FEI manual?

Jag gav inga instruktioner om hur bedömning går till, men på Dufour klippet visade den bedömningskriterierna och vad betygen betydde så antar att den söker efter den informationen och hittar TR och FEI manual?
När jag laddat upp har jag bett den döma efter rätt reglemente (FEI, TR II, TR X för WE) Det greppar den! "Hur skulle du bedöma den här ritten om du var FEI-domare i dressyr" t ex. Har inte testat int WE-bedömning enligt WAWE dock, får bli ett senare projekt (och jag vill helst inte döma andras skarpa tävlingsritter så får rida lite bättre hemma först :D )

• Gilla
Reactions: fio
När jag laddat upp har jag bett den döma efter rätt reglemente (FEI, TR II, TR X för WE) Det greppar den! "Hur skulle du bedöma den här ritten om du var FEI-domare i dressyr" t ex. Har inte testat int WE-bedömning enligt WAWE dock, får bli ett senare projekt (och jag vill helst inte döma andras skarpa tävlingsritter så får rida lite bättre hemma först :D )

Men då måste det vara ett dressyrprogram? Går inte med random film i paddocken?

Alltså nog för att AI redan till viss del används och kommer användas mer och mer inom medicin, men ChatGTP kommer aldrig användas inom seriös cancerdiagnostik ute på Sveriges lab som sådan. Swedac skulle nog få ett slaganfall om det gjordes och ta bort ackrediteringen och stänga ner labbet illa kvickt 😅
Nej så klart! Jag menar AI generellt.

Ja jag tror att om man ska be AI döma som en domare behöver det nog vara något "dömbart", gärna i bedömningspunkter. När vi tästade en WE-bana angav vi vilka hinder det var som ingick.

Jag testade ju random film med, då hade jag inte förstått att det underlättar om den vet vad som ska utföras :D så tror man får berätta ”här rider jag en skänkelvikning i trav. Hur skulle du beskriva denna rörelses kvalitet? Hur mår hästen? Finns det något vi borde utveckla?”

Hamnar den galet, jag fick mycket förslag om galopp ;) men den skrev också något om böjningen i skänkelvikning så kan man fråga om det. Jag skrev ”hur ska en skänkelvikning utföras”. Den frågan är enkel för den att besvara, man får TR med en gång, men den verkar då också förstå att den ska utforma svaret utifrån det så då reviderar den sin åsikt.

• Gilla
Reactions: fio
Och jag ska väl förtydliga igen att ChatGPT är bara en funktion, den kan inte alls dressyr!
Däremot tror jag man ganska snart kommer kunna mata in allt vi vill att dressyr ska vara i ett program och lära den döma helt objektivt. Jag tror dessutom varken det skulle vara väldigt dyrt eller svårt, det finns så mycket guider och manualer (TR, FEI, Ridhandboken) så start informationen skulle vara lätt få med och sen skulle de behöva träna tillsammans med en ”AI domarutbildare” och få bättre förståelse för hur olika hästar (och ryttare) kan se ut och hur det kan påverka hur rörelser utförs. En etolog till det, som kan hjälpa till med vad vi vet om painface och hur stress ser ut och information om vilka avdrag eller kommentarer det ska ge….

Nog borde det gå att få till?
Sen måste vi kanske vänta på att Antonia AxsonJohnson lägger dit de miljoner det kostar och det ligger säkert andra saker före dressyren som vi vill att programmen ska klara men jag tror inte alls det är omöjligt.

Så här kan bedömningen av en träningsfilm se ut, denna film är kort och jag fick vänta 10 sekunder på analysen. Sånt här gör den enkelt.

Här är frågeställningen och informationen den fick innan filmen:

” Här kommer en film på en ryttare och häst som tränar ett galoppombyte från höger till vänster galopp. Kan du beskriva vad som görs på filmen? Vad tycker hästen om övningen? Vad borde ryttaren göra bättre? Vad krävs för att rörelsen ska bli bättre?

ChatGPT sade:
Absolut! Ladda gärna upp filmen så tittar jag och ger dig en analys. Jag kommer beskriva:

Vad som sker i övningen – hur hästen och ryttaren genomför bytet.
Hästens reaktion och inställning – kroppsspråk, vilja, eventuella spänningar.
Vad ryttaren gör bra/mindre bra – sits, timing, hjälper.
Vad som krävs för att förbättra bytet – träningstips och tekniska detaljer.
När du har laddat upp videon kör vi!”

Instastory film på ett byte, ser ni något annat är länken tokig eller så har det gått ett dygn sen jag postade den:

https://www.instagram.com/stories/johannaberglund80/3615458215248060653?igsh=MWw3cW5tN2Y0dW4xZA==

Den fick se filmen och besvarade frågorna på detta sätt:

” Analys av galoppbytet (höger till vänster galopp):

🐎 Vad som sker i filmen
Ryttaren rider på ett böjt spår, troligen en diagonal eller snett igenom.
Hästen är i höger galopp, och ryttaren förbereder ett byte till vänster galopp.
Bytet sker efter några galoppsprång, och hästen byter faktiskt ben i språnget – det är ett rent galoppombyte.
Efter bytet fortsätter ryttaren rida framåt i vänster galopp.

🧠 Hästens reaktion och inställning
Hästen ser arbetsvillig ut men visar viss spänning inför bytet:
Lite styvhet i nacken precis före bytet.
Ett litet hopp i bytet tyder på att den använder mer kraft än nödvändigt – det kan bero på spänning eller att den ännu är ovan vid övningen.
Öronen rör sig bakåt en kort stund i anslutning till bytet, vilket kan tyda på koncentration eller viss osäkerhet.

🧍‍♀️ Ryttarens styrkor och förbättringsområden
Bra:
Ryttaren har god timing och känner när hästen är redo.
Hon rider framåt efter bytet och tappar inte rytmen.

Kan förbättras:
Sitsen blir lite för aktiv precis vid bytet – överlivet tippar lite framåt, vilket kan störa balansen.
Hjälpgivningen ser något stor och tydlig ut (mycket skänkel eller för stark viktförskjutning).
Det finns en liten förberedelse men det skulle kunna vara ännu mer förutsägbart för hästen – tex genom bättre rakriktning före bytet.

🛠 Vad krävs för att förbättra bytet?
Mer rakriktning före bytet – så hästen inte faller in i bytet, utan verkligen "byter" snarare än kastar sig.
Finare hjälper – gör hjälperna mindre synliga, så att bytet sker med mer lätthet och balans.
Stärkande arbete i galoppen – tex övergångar galopp–skritt–galopp, tempoväxlingar, för att förbättra bärighet och kontroll.
Byten på rakt spår eller över bommar – för att hjälpa hästen hitta rätt tajming i språnget och avdramatisera övningen.”

Till sist frågade den om jag ville att den skulle sammanfatta sin analys, kanske den lärt sig det av att jag bad den göra det sist men annars kan man bara be den göra det.
Sammanfattningen ser ut så här:

Bifogade filer

• IMG_2350.webp
    IMG_2350.webp
    25,7 KB · Visningar: 18
Jag testade ju random film med, då hade jag inte förstått att det underlättar om den vet vad som ska utföras :D så tror man får berätta ”här rider jag en skänkelvikning i trav. Hur skulle du beskriva denna rörelses kvalitet? Hur mår hästen? Finns det något vi borde utveckla?”

Hamnar den galet, jag fick mycket förslag om galopp ;) men den skrev också något om böjningen i skänkelvikning så kan man fråga om det. Jag skrev ”hur ska en skänkelvikning utföras”. Den frågan är enkel för den att besvara, man får TR med en gång, men den verkar då också förstå att den ska utforma svaret utifrån det så då reviderar den sin åsikt.

Ja så man kan iof göra!

Och jag ska väl förtydliga igen att ChatGPT är bara en funktion, den kan inte alls dressyr!
Däremot tror jag man ganska snart kommer kunna mata in allt vi vill att dressyr ska vara i ett program och lära den döma helt objektivt. Jag tror dessutom varken det skulle vara väldigt dyrt eller svårt, det finns så mycket guider och manualer (TR, FEI, Ridhandboken) så start informationen skulle vara lätt få med och sen skulle de behöva träna tillsammans med en ”AI domarutbildare” och få bättre förståelse för hur olika hästar (och ryttare) kan se ut och hur det kan påverka hur rörelser utförs. En etolog till det, som kan hjälpa till med vad vi vet om painface och hur stress ser ut och information om vilka avdrag eller kommentarer det ska ge….

Nog borde det gå att få till?
Sen måste vi kanske vänta på att Antonia AxsonJohnson lägger dit de miljoner det kostar och det ligger säkert andra saker före dressyren som vi vill att programmen ska klara men jag tror inte alls det är omöjligt.

Det ligget nog långt fram i tiden. Men att den kunde skuggdöma går ju att testa relativt snabbt kanske?

Jag ser nu att den blandat ihop numren på momenten här på slutet, skänkelvikning en på moment 5 är ju en volt. Där kan det vara jag som stökade till det för den, tidigare i bedömningen bedömde den volten där men någonstans när jag började diskutera terminologi och höger och vänster blev det där fel med.

Men jag tycker ändå det är användbar info och den har ju rätt i mkt.

Tänker på filen med sammanfattningen som inte kom med.

Det ligget nog långt fram i tiden. Men att den kunde skuggdöma går ju att testa relativt snabbt kanske?

Jag gissar att det första som kommer hända är att AI kommer börja döma tävlingar som redan är genomförda, och man kommer upptäcka de bias som finns i bedömningarna (att kända ekipage får högre poäng än okända). Dessutom kommer hästvälfärds-grupper be AI bedöma stress och tryck av hårda hjälper, saker domarna idag säger att de inte hinner eller kan se.

När AI då börjar bevisa att den är mer objektiv, och kan se mer signaler som tyder på dålig hästvälfärd så kommer det bli svårt att inte ta in den bedömningen parallellt med vanliga domare.

Jag tror som du att det är en bit kvar, men kanske ser vi det redan om 5-10 år? Men även då kommer domarna inte att försvinna, troligen blir det som i konståkningen där det finns en teknisk jury som bestämmer vilket moment som utförts (en dubbel eller trippel Salkow) och en mänsklig domare/flera domare som sätter plus eller minus på hur momentet utfördes. Eller nån annan liknande lösning.

Men jag gissar och tror ju bara :)
Kanske kommer vi inte ens få rida på hästar innan detta har kommit så här långt :)

Alltså AI blir vad vi gör dom till.

Så en AI som ska användas av FEI kommer inte vara allmänhetens vänliga chatbot, utan en köpt, kodad, och tränad specifikt åt FEI.

Så det gäller ju att den matas med det man vill komma åt, annars kommer den att bedöma likadant som dagens domare men mer konsekvent, då den kan uppfatta snabbare och processa mer än den mänskliga hjärnan.

Transparens med vad det är den matats med är alltså väldigt viktigt.

En välfärdsorganisations AI skulle säkert ge väldigt annorlunda bedömningar än FEIs.

Det finns redan AI som håller på att tränas just för att komplettera domarna:

https://www.chronofhorse.com/articl...technology-assisted-judging-rebuilding-trust/

Liknande trådar

Utrustning Jag får väl börja med att vara beredd på att tråden kanske försvinner efterssom det kommer förekomma ett företag, men jag testar i alla...
Svar
0
· Visningar
478
Senast: Entourage
·
Samhälle Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om AI. För visst finns det inte en generell tråd? Vad tror ni, kommer betaltjänster för exempelvis... 2
Svar
20
· Visningar
1 268
Senast: sjoberga
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 426
Senast: Lavinia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Just nu känner jag en längtan efter något. En längtan efter att återuppta de saker som gjorde livet så härligt – spontana resor...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka