CharmTroll!

E

Emma006

har en 9 årig maxad D-ponny som jag har haft i ungefär ett halv år nu!
Hur snäll som helst men han är som en buffel när man ska ta in han från hagen m,m!
han bara går och då är det typ bara att föja med!
Spelar ingen roll vad man gör, säger man åt han engång ordentligt så gör han lika igen efter 3 sekunder!
Håller på med lite horsmanship men han lyssnar inte då heller!
När jag fick han så var han oxå väldigt "kaxig" men nu har han bara blivit värre och värre!
När han t.e.x äter mat så kan han sparka om man går bakom han, fast han gör det inte för att han är elak utan jag tror han har svårt att förstå att jag är en människa utan tror att jag är en häst:D
När jag leker med han i hagen så leker han med mig som att jag vore en häst oxå:)

Någon som har några tips!?

tack på förhand

Sv: CharmTroll!

mitt tips är att du fortsätter med Nh.
Löslongering, ledarskapsövningar och att
du använder en repgrimma.

kanske ta hjälp av någon som kan mycket om nh?!

lycka till :D

Hej när det gäller ledarskaps övningar, måste man vara bestämd. Du får inte låta hästen få sin vilja fram nån gång, det är dom här små testen som hästar är väldigt duktiga på som vi kan missa ibland.
Det gör att hästen testar mer o mer

Ex. hästen knuffar till dig med mulen lite på armen," du tänker " det gör inget han råkade knuffa till mig.
Nästa gång så knuffar han hårdare osv hästen utökar hela tiden tills det blir ett problem (om man inte ser det) :smirk:

Du skriver att han bara går! ryck till honom en gång så han blir uppmärksam, flytta sedan runt honom några gånger flytta baken.
Gå några steg stoppa honom få honom att rygga några steg. gå framåt .
Han ska gå bakom dig känner du att han håller på att gå om sträck ut armen o stanna visa honom att du inte accepterar det .
Om han inte lyssnar gör om allt , gör detta varje dag.

Som det är nu så respekterar han dig inte han visar helt enkelt att han "gör som han vill"

Ledarskaps övningar är det bästa man kan göra med såna här problem, du kanske inte har varit tydlig nog.

Lycka till! :bump:

2 isisar skrev:
Hej när det gäller ledarskaps övningar, måste man vara bestämd. Du får inte låta hästen få sin vilja fram nån gång, det är dom här små testen som hästar är väldigt duktiga på som vi kan missa ibland.
Det gör att hästen testar mer o mer

Ex. hästen knuffar till dig med mulen lite på armen," du tänker " det gör inget han råkade knuffa till mig.
Nästa gång så knuffar han hårdare osv hästen utökar hela tiden tills det blir ett problem (om man inte ser det) :smirk:

Du skriver att han bara går! ryck till honom en gång så han blir uppmärksam, flytta sedan runt honom några gånger flytta baken.
Gå några steg stoppa honom få honom att rygga några steg. gå framåt .
Han ska gå bakom dig känner du att han håller på att gå om sträck ut armen o stanna visa honom att du inte accepterar det .
Om han inte lyssnar gör om allt , gör detta varje dag.

Som det är nu så respekterar han dig inte han visar helt enkelt att han "gör som han vill"

Ledarskaps övningar är det bästa man kan göra med såna här problem, du kanske inte har varit tydlig nog.

Lycka till! :bump:

Grejen är det att ja gör så här varje gång men han lär sig aldrig!
jag ryggar honom jämt när han går för bi mig och flyttar baken m,m!
MEn de blir aldrig bättre!

Jag tror att allting handlar om att han inte har respekt för dig, o han kanske är en väldigt dominant häst som som inte tänker sig ledas.

Gör du allting rätt? har haft dominanta hästar allting av det här har gjort under för hästarna.

Ställ dig brevid hästens huvud o titta fram tar hästen bort huvudet eller tittar han rakt fram. :smirk:
Ett sätt att kolla om han respekterar dig, han tittar rakt fram om han respekterar dig.
Titta även på öronen hur har han öronen när han ser dig? o om du går emot honom?

Prova o kom gärna tillbaks med svaren! fråga gärna om du undrar nått mera. :)

tack så mkt för tipsen:) ska testa de i morgon:P

när han ser mgi så brukar han ha öronen framåt och när jag kommer till hagen brukar han gnägga ibland!

Jo de är ju de han äör så fruktansvärt dominant och desträ!
Ibland så existerar ja inte ens! han har liksom tagit över! funderar på att ta ner han till ridhuset imorgon och köra lite horsmanship!

tack så mkt! åter kommer med resultat:P

Med dessa dominanta hästar gäller det att ha extra med tålamod, och detta ska göras varje dag kanske före du tar ut honom ur hagen eller före ridturen. :)

Ska bli intressant att se hur det går! :bump:

Testade att göra så som du sa idag:) jag kan ju säga att han kollade inte åt samma håll *morr*

tog ner han till ridhuset och gjorde några ledarövningar... gick så där, tror inte riktigt att han förstår vad vi menar!

men efter ett tag gick det ganska bra! är ju ganska underligt för när jag rider så lyssnar han jämt på minsta lilla!

får fortsätta nöta så kommer det nog:)

:love:

Emma006 skrev:
Testade att göra så som du sa idag:) jag kan ju säga att han kollade inte åt samma håll *morr*

tog ner han till ridhuset och gjorde några ledarövningar... gick så där, tror inte riktigt att han förstår vad vi menar!

men efter ett tag gick det ganska bra! är ju ganska underligt för när jag rider så lyssnar han jämt på minsta lilla!

får fortsätta nöta så kommer det nog:)

:love:

Ja han visar bara att när du håller på med honom så tänker han göra som han vill, du måste vara övertydlig o göra detta varje dag ca 5minuter.
Om du har problem vid hagen putta runt honom få honom å backa gå framåt stanna honom osv var övertydlig med dina rörelser.
Detta är säkert nytt för honom o är säkert lite konstigt.kanske har han fort gjort som han velat lite för mycket.

Med detta vet du att han inte respekterar dig o då ser han dig inte som ledare men det går alltid att ändra på. :bump:

Se det som lite kul att få kontakt med hästen håll på med honom mycket på marken . :)
Så fort han rusar iväg ryck till i grimman bli arg sen är det bra, backa honom , prova sedan att gå fram igen håll på så här det brukar bli en viss ändring på en vecka.
Sedan kan ta det lite lugnt med det här när man ser att han har fattat "galoppen" o påminna honom i bland. :bump:

Kom ihåg med en dominant häst tar det lite xtra tid lite mer kraft o envishet. ;)

Skriv gärna tillbaka uppdatera hur det går eller om du bara undrar något. :)

Lycka till!!

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 867
Senast: Enya
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Träning Nu behöver jag skriva av mig och kanske få lite input, för jag känner att jag bryter ihop och ger upp snart. Lång historia kort, jag...
Svar
17
· Visningar
2 429
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 685
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar