Chaps o Ridskor ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare asp-en
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 57
  • Visningar Visningar 4 859
Sv: Chaps o Ridskor ?

okej :)
nu har jag köpt chaps iafall.
men vet fortfarande itne om jag ska köpa Jodphurs skor lr vabliga ridskor..:S:S

Vad är det för skillnad på jodphurs och vanliga ridskor egentligen?

Jag är med på jakt efter ridskor nu och vet inte alls vad jag vill ha.... Bara att jag inte vill ha såna där vanliga tråkigt med remmar. Kollade lite på Eko för några dagar sen, men de hade nästan inget alls. Bara Graninge med stålhätta. De var rätt fula...

Nån som har nåt bra tips?

Har själv funderat på EASY RIDER CLASSIC, från Mountain Horse. men jag vet inte, vill ha i ljusbrun då mina chaps e ungfär den färgen..

har MH protective rider, och hittils har de varit kanon :banana: till det har jag jackson shortchaps i mocka, och de börlar bli lite korta nu, men ack så sköna :love:

Drar upp tråden igen :p

nu har jag köpt ridskor okså :D blev Easy rider, så nu ska dom gås in lite..
ngn som har sånna som kan bäretta lite hur dom ska skötas, mm.

Jag ska köpa måttbeställda från Könings nu.. Tänkte först satsa på ett par från Dyón, men Könings var mkt snyggare och mer passande för mig som är dressyrryttare. :D
Finns i flera olika färger o lite varierande prisklass också beroende på vad man vill ha för läder.. Finns i Oxläder för ca 850:- och i Kalvläder ca 1515:-, jag ska ha de i Kalvläder... :d

2170410g.jpg

Kalvläder

2170411g.jpg

Oxläder

Finns på www.calevo.com (klicka på sv. flaggan sen med!)
Finns snygga jodphurs där med!

Ja du, just precis i detta läget har jag inte råd. Men runt Augusti någonstanns efter
5 veckor av sommarjobb, och lite månadspengar räknar jag med att vara ca 12 000:- rikare. Chaps är något som man använder varje dag vid ridning och jag räknar med att jag kommer ha de i flera år, därför vill jag ha ett par av bra kvalité och därför tänkte jag köpa dessa. Hade jag t.ex. varit ridskoleryttare och ridit 1 eller 2 ggr/vecka hade jag nog haft lite andra prioriteringar.

Men jag lägger "gärna" ut pengar på det som jag vill ha som ska hålla längre. Så chaps, stövlar, hästens utrustning som sadeln och tränsen, lädergrimman osv. vill jag ha medelmåttig kvalité på! :) För min erfarenhet är att det lönar sig i längden.

Hästbiten skulle jag tips om och följande är ganska bekvämt;
Mountain Horse Protectiv (Jodhpurs skor med stålhetta, 798 kr) tillsammans med ett par dyon leggings(Franska kvalitetsleggnings av finaste kalvskinn, 1450 kr ) :love: kommer att hålla länge, har i alla fall gjort det för mig.
http://www.hastbiten.se/shop/webshop.asp eller Folkungagatan 98-100

Ang. om du får ha dem på tävling, här kommer ett utdrag från stallbacken.com och dressyrtävlingsregler;
Ridstövlar i valfri färg. På Lokaltävling får stövlarna bytas ut mot jodphursskor + enfärgade shortchaps utan fransar.
På handikapptävling får stövel alltid bytas ut mot shortchaps med läderutseende som liknar ridstövel, utan fransar.

Senast ändrad:

wow, väldigt bra klipp din vän gjorde då... önskar att man själv hittade annonser med beg dyon leggings (vissa har iofs mer tur än andra :( )
Hojta till om du skulle se en annons med ett par fast svarta ;)

*lånar knapp*
i hoppning får man ha jodphurs+chaps i lokal och regional klass :)

jag har ett par Sergio Grasso shortchaps, kostar runt 1300 kr i nypris men köpte mina i jättefint skick för 350 begagnade!
de är i jättebra läder - kalvskinn, med stark dragkedja som ser ut att inte gå sönder i första taget och med båge på utsidan

_x_sggaiters2.jpg

Fast det var inte på annons. :p
Hon köpte ifrån en som hon kände. ;)
Men om jag ser några på annons så lovar jag och hojta till! ;) :)

Jag skulle inte rekommendera Mh's skor!! Sämsta kvalitén jag nånsin varit med om!! :eek:
Jag använder blundstone skor :love: Dom är snygga, lätta och inte så klumpiga. Och till dettta dyonchaps! Detta funkar alldeles utmärkt för mig. om du ska tävla så kan du lika gärna ha chapsen och skorna, de har jag (om det inte är nationellt då)

Salinero skrev:
wow, väldigt bra klipp din vän gjorde då... önskar att man själv hittade annonser med beg dyon leggings (vissa har iofs mer tur än andra :( )
Hojta till om du skulle se en annons med ett par fast svarta ;)

Du kan få köpa mina gamla!! ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: cowgirl81
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
545
Senast: Ramona
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första... 2
Svar
24
· Visningar
2 612
Senast: valy
·
Skola & Jobb Skulle gärna köpt Sketchers, men de är en smula för dyra. Vilka är era bästa tips? Har Jalas nu och de är ingen hit (för). Får ont i...
Svar
8
· Visningar
401

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Blåsljud på hjärtat

Hästrelaterat

Tillbaka